וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתמודד על ראשות העיר חיפה? איימן עודה פורש מהכנסת

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 22:01

אחרי שמונה שנים בכנסת ישראל, יו"ר הרשימה המשותפת הודיע על פרישה מהכנסת, כדי לאפשר את איחודן מחדש של המפלגות הערביות ולהחזירן לשיא כוחן. "אמשיך להקדיש את חיי לשני האתגרים הדחופים ביותר: בניית אחדות בחברה הערבית והמאבק למען השלום בין העמים"

בווידאו: ח"כ איימן עודה קורא לשוטרים ערבים להניח את נשקם/מתוך עמוד הפייסבוק של עודה

אחרי שמונה שנים בכנסת ישראל, יו"ר הרשימה המשותפת ומי העומד בראש איחוד המפלגות חד"ש-תע"ל, איימן עודה, הודיע הערב (שלישי) על פרישה מהחיים הפוליטיים.

"החלטתי שלא להתמודד לקדנציה נוספת בכנסת", כתב עודה בחשבון הפייסבוק שלו, תוך שהוא רומז כי הסיבה לפרישתו היא רצונו לאפשר את איחודן מחדש של המפלגות הערביות, ולהחזירן לשיא כוחן הפוליטי. "יחד איתכם, אשתדל לבנות את האחדות הרחבה ביותר על בסיס התוכנית הפוליטית שהביאה אותנו ל-15 מנדטים, ולתחושת הכוח הקולקטיבית והאמיתית שלנו", מסר. "אני מודה לכולכם מעומק ליבי. תודה לכם על כל רגע בשמונה השנים האחרונות. אנחנו ממשיכים ביחד, לטובת העם שלנו", סיים עודה.

בסרטון שהעלה בחשבון הטוויטר שלו, הוא הוסיף: "חלק מתפקידו של משרת ציבור הוא לדעת מתי לקחת צעד אחורה כדי להסתכל על התמונה הגדולה. לכן קיבלתי היום את אחת ההחלטות הקשות בחיי: בסיום הקדנציה הזאת לא אתמודד בבחירות הבאות לכנסת".

"אמשיך להוביל את הרשימה שלנו עד סוף הקדנציה", הבהיר עודה. "אני מודה על הזכות העצומה שהייתה לי לשרת את הציבור ולהיאבק למען שיוויון, שלום ודמוקרטיה. אמשיך להקדיש את חיי לשני האתגרים הדחופים ביותר: בניית אחדות בחברה הערבית יחד עם שותפינו היהודים, והמאבק למען השלום בין שני העמים", אמר.

איימן עודה מצביע בקלפי. 1 בנובמבר 2022. ללא, מערכת וואלה!
איימן עודה מצביע בקלפי. 1 בנובמבר 2022/מערכת וואלה!, ללא

"אני מכבדת מאד את החלטתו של יו"ר הרשימה חברי איימן עודה, החלטה אישית שכולנו לחייבים לכבד", אמרה לוואלה! מספר 2 ברשימת חד"ש בכנסת, ח"כ עאידה תומא סלימאן בתגובה ראשונה, "אנחנו מוקירים את העשייה שלו שהייתה ותהייה עד סוף הקדנציה. חשבו לי לציין שחד"ש היא תנועה פוליטית עם היסטוריה ארוכה. היא תמיד מצאה מנהיגים ופרלמנטרים מצוינים בשורותיה ואני בטוחה שנמשיך במסורת זו".

"הופתעתי", מודה יו"ר מפלגת חד"ש עיסאם מח'ול, "לא ידענו על זה קודם. זכותו לא להתמודד אבל כולנו הופתענו. היינו במזכירות הארצית של חד"ש ביום שבת, והנושא לא עלה כלל. היה ראוי שיעלה שם אם הייתה מחשבה כזו באוויר, הרי ברור שאנחנו לא נמנע ממנו מהלך אישי, ולא חושבים שראוי להתערב בהחלטה אישית של מישהו. זו זכותו האישית של כל אחד. אני חייב לציין שאנחנו לא עוסקים באיזו רשימה תתמודד לכנסת הבאה ובאיזה מבנה נתמודד. מזכיר שהרשימה המשותפת הייתה יוזמה שלנו בשנת 2015, ואחרי שהייתה עובדה מוגמרת אז הלכנו ובחרנו את הרשימה שלנו שבמקום הראשון שלה היה איימן עודה, שבזכות זאת הוא הפך למספר אחת של המשותפת".

"הבחירות לכנסת יתקיימו בעוד שלוש וחצי שנים. יש זמן עד אז. כן, הייתי רוצה שנושא כזה יובא בפני מוסדות חד"ש ויידון שם", הוסיף מח'ול. "זה לא עניין להודעה לעיתונות. אנחנו לא יודעים מי יתמודד ואיך נתמודד, אז לא עוסקים בזה. אם היה כאן עניין שהוא רוצה לפרוש מהחיים הפוליטיים הייתי מבין, אבל להצהרה שתמומש ב-2026 הייתי מציע לו ולאחרים כמותו לפחות לחכות עד 2025", אמר.

בהתייחסו לאפשרות שעודה יתמודד על ראשות עיריית חיפה בבחירות הקרובות שייערכו בסוף חודש אוקטובר הקרוב, אמר מח'ול: "לא יודע, לא מכיר ולא מאמין שבכוונתו להתמודד על ראשות העיר חיפה, אבל גם אם יש לו מחשבה כזו, זה היה צריך לבוא בפני המוסדות של חד"ש ובוודאי אלה של חד"ש בחיפה".

עוד בוואלה!

עודה למזכ"ל האו"ם: חושש מהממשלה שעתידה לקום בישראל

לכתבה המלאה

ממפלגת חד"ש נמסר בתגובה להודעתו של עודה: "יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה הודיע שלא יתמודד בבחירות הבאות וימשיך את התפקיד עד שיבחר מחליף מתוך המפלגה. עודה הנהיג את הרשימה המשותפת ואת חד"ש-תע"ל במשך שמונה שנים סוערות שבהן החברה הערבית הייתה במוקד הפוליטיקה הישראלית. לדבריו כל מנהיג צריך לדעת מתי הגיע הזמן לפנות מקום לדור הבא, והוא ימשיך להאבק למען שלום ושיוויון גם מחוץ לכנסת".

"חד''ש מכבדת את ההחלטה של ח"כ עודה ומדגישה כי הוא ימשיך לכהן בכנסת עד סוף הקדנציה הנוכחית. לקראת מערכת הבחירות הבאה חד"ש תבחר רשימה חדשה. חד"ש מביעה הערכה עמוקה לאיימן ולמחויבות שלו בכל תפקידיו: כחבר מועצת העיר חיפה, כמזכיר חד''ש וכיו''ר הרשימה בכנסת".

פרישתו של עודה פורסמה לראשונה, עוד בטרם הספיק חבר הכנסת לפרסם הודעה רשמית מטעמו, על ידי עיתונאי חדשות 12 מוחמד מג'אדלה. לפי הדיווח של מג'אדלה, הסיבה המרכזית לפרישתו של עודה היא רצונו לאפשר את איחוד המפלגות הערביות. "מטרת הפרישה היא לאפשר את איחוד המפלגות הערביות ולהזרים דם חדש בפוליטיקה הערבית, כדי שהיא תחזור להכתיב את הקצב בזירה הפוליטית בישראל", אמרו בסביבתו של עודה למג'אדלה.

איימן עודה  בדיון על הקמת בית חולים בסכנין, כנסת, 10 בנובמבר 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
איימן עודה בדיון על הקמת בית חולים בסכנין. נובמבר 2021/דוברות הכנסת, דני שם טוב

איימן עודה נבחר לכנסת ישראל לראשונה בשנת 2015, כשהוא עומד בראש הרשימה המשותפת, שהוא גם נמנה ממייסדיה.

למעשה, בכל הבחירות בהן התמודדה הרשימה המשותפת, היה זה איימן עודה שעמד בראשה. על כן, בתקופת כהנותו כיו"ר המשותפת, המפלגה הגיעה לשיא כוחה, 15 מנדטים בבחירות לכנסת ה-23 שהתקיימו לפני כארבע שנים, ומנגד - בתקופתו המשותפת הגיעה לשפל כוחה, 6 מנדטים בבחירות לכנסת ה-24 שהתקיימו לפני כשנתיים.

בספטמבר 2019, באופן חריג, מועמדיה של הרשימה המשותפת בהובלתו המליצו בפני נשיא המדינה דאז, ראובן (רובי) ריבלין, על בני גנץ כמועמד המועדף עליהם לתפקיד ראש הממשלה, וכתוצאה מכך העניק הנשיא לגנץ את המנדט להקמת הממשלה.

לקראת הבחירות לכנסת העשרים וארבע, חד"ש, תע"ל ובל"ד חתמו על הסכם ריצה משותפת, כשהפעם התמודדו ללא מפלגת רע"מ, שהכריזה על ריצה עצמאית. באותן בחירות, הרשימה המשותפת זכתה ב-6 מנדטים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully