וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד המסים: ראשי הרשויות מוחים על תוכנית הממשלה ללקיחת כספי הארנונה

עודכן לאחרונה: 14.5.2023 / 19:03

בדיון סוער בוועדת הכספים מוחים ראשי הרשויות על ההצעה לפיה הרשויות המקומיות יפרישו מהכנסות הארנונה העסקית שלהן לקרן של המדינה. לדבריהם, לא מדובר על צדק חלוקתי אלא על התערבות דרקונית של השלטון. ראש עיריית רמת גן: "אנחנו תחת ג'יהאד"

ישיר: הדיון בוועדת הכספים על קרן הארנונה (צילום: ערוץ כנסת)

LIVE

מהומה פרצה היום (ראשון) בוועדת הכספים בכנסת שדנה בקרן הארנונה. ראשי ערים שהשתתפו בדיון הוצאו מהדיון, וההצבעה נדחתה כדי לשמוע את דברי חברי הכנסת. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, מתח ביקורת חריפה על החוק, ואמר שמדובר ב"חוק רע". לדבריו, "זה חוק שבשם מילים יפות יביא את התוצאות ההפוכות, כל ראש עיר צריך להתחיל ממחר לעצור את היתרי הבנייה, וראש עיר שלא יעצור, הוא פושע".

שאמה הכהן תקף גם את יו"ר הוועדה, משה גפני, ואמר: "ברגע שאתה מאפשר להם לקחת עשרות מיליונים מידי שנה אתם הורסים את הערים, אנחנו תחת ג'יהאד, זה שהשלטון לא שובת עד היום זה בושה, אני הודעתי שאנחנו פורשים מהשלטון המקומי". יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס גם הביע התנגדות לחוק, ואמר כי "הלוואי ויחלוף מהעולם. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, חלק עושים מניפולציה. הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

לבסוף, חלק מסעיפי התוכנית אושרו בוועדה, כשאחרים הועברו לבדיקה נוספות, בשל טענות על נתונים לא נכונים. קרן הארנונה היא אחד הנושאים הנפיצים ביותר בחוק ההסדרים, שמעורר התנגדות נחרצת בשלטון המקומי. משרד האוצר מקדם את קרן הארנונה, אליה יפרישו הרשויות כספי ארנונה עסקית לקופת המדינה, שתוכל להשתמש בהם לכל דבר לפי דרישותיה. בפתח הדיון מחו באופוזיצה ובראשי הרשויות על כך שהנתונים שהוצגו על ידי נציגי האוצר לא נכונים, ומספקים מצג שקרי לקבלת ההחלטות.

חיים ביבס בדיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ביבס בדיון על קרן הארנונה/דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הביע גם התנגדות לחוק ומסר: "מדובר בחוק שמאפשר לממשלת ישראל להיכנס לכיסי הרשויות המקומיות, להלאים כספים ולהשתמש בהם לצרכים קואליציוניים וסקטוריאליים שונים במקום לרווחת התושבים. התנגדתי ואני עדיין מתנגד בכל מאודי למהלך זה שנועד להחליש את השלטון המקומי במקום לחזק אותו, וכמובן לתת עוד ועוד כוח לשלטון המרכזי, או יותר נכון - הריכוזי".

ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר תקף את הממשלה וטען כי היא מנסה להסית רשויות נגד רשויות. "במקום להשקיע מיליארדים בתשתיות בפריפריה, משחקת אותה המדינה כרובין הוד", אמר. זו קרן שתפגע בכלל הרשויות במרכז ובפריפריה ועלינו להתנגד אליה בכל התוקף. לצערי הפעם, עם כל הערכתי למרכז השלטון המקומי, הם הגיעו לפשרה שמסכנת את עתיד השלטון המקומי. פשרה שהופכת את כספי הארנונה שלנו לקופה הקטנה והפוליטית של המדינה".

ראש העיר הרצליה פנה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הביע חשש מפני סירוב המוני של תושבי עירו לשלם ארנונה כל עוד הכספים מתועלים לצרכי אחרים. "החשש הזה עולה משיחות רבות מספור שקיימו עמי ביממות האחרונות תושבים רבים המביעים זעם עצום למראה עיניהם", כתב. "תשלומי ארנונה נועדו אך ורק למס לטובתם של תושבי העיר, והם בלבד".

עוד בוואלה!

למרות המצב הביטחוני: בוועדת הכספים סירבו לדחות דיון עם ראשי רשויות בדרום

לכתבה המלאה
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן. 11 בנובמבר 2019. משה שי, פלאש 90, פלאש 90
"אנחנו תחת ג'יהאד". כרמל שאמה הכהן/פלאש 90, משה שי, פלאש 90

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, יחד עם ראשי ערים במרכז הכריזו כי ראשי הרשויות בגוש דן יעצרו את בנייתן של דירות נוספות באזור המרכז במידה וחוק קרן הארנונה יעבור. "החוק יאלץ אותי ועוד רבים מראשי הרשויות לעצור בניית דירות נוספות באזור המרכז, אשר תלויות בקשר ישיר בארנונה המסחרית המממנת את הארנונה ההפסדית למגורים", הסביר גל.

רועי גבאי, ראש העיר יבנה, הוסיף: "המשותף לכולם הוא התנגדותנו הנחרצת לתוכנית האוצר להקים את 'קרן הארנונה' שתעביר כספים מרשויות עם עסקים לרשויות חלשות. הצעת האוצר דורשת לגבות מערים איתנות כמו יבנה ארנונה בצורה דיפרנציאלית. זאת בושה וחרפה, עזבנו את העיר ועלינו לירושלים כי הנושא קריטי, ולא ייתכן שיעבור כמחטף בחוק ההסדרים ולא בתהליך מוסדר למען הדיור בישראל".

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, שסולק מהדיון על ידי אופיר כץ: "הכנסת מנסה לדבר על אחוזים ופירורי פירורים, כשמהות החוק היא פירוק של השלטון המקומי, אפליה מהותית לטובת יהודה ושומרון, פגיעה נוספת ברשויות ערביות, הקרסה של רשויות חזקות, סחר פוליטי בתקציבי תושבים ואי מתן מענה לבעיות הבוערות. צר לי שכדי להסתיר את האמת מהח"כים, בחר יו"ר הועדה להוציא אותי מהדיון בכוח, גם כשהבהרתי שוב ושוב שכל בקשתי היא שתינתן לראשי הרשויות הזכות לדבר בפני הועדה על המהות".

בשבוע שעבר סירב יו"ר ועדת הכספים משה גפני לדחות את הדיון בנושא לבקשת השלטון המקומי והאופוזיציה, בעקבות מבצע "מגן וחץ" שמנע מראשי רשויות מהדרום להשתתף בדיון. גם חברי כנסת מהקואליציה הצטרפו וביקשו לדחות את הדיון או להוציא את הסעיף מחוק ההסדרים, אך גפני הבהיר כי קיבל הנחייה מיו"ר הכנסת אמיר אוחנה להמשיך בדיון בכל זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully