וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה אחרי שנמלט מהחוק: הגאון ש"פיצח" את הלוטו חזר לישראל

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 22:20

סטפן מנדל, ניצול השואה בן ה-83, זכה 14 פעמים בלוטו בשלוש מדינות כשעלה על שיטה להבטחת הזכייה במקום הראשון. כעת, הוא נחת מוונואטו כדי לבקש משפט חוזר לאחר שהורשע באי פרסום תשקיף, וטוען: "תפרו לי תיק"

בווידאו: הישראלי שזכה 14 פעמים בלוטו חוזר לארץ: "הסתובבתי כמו פושע"/חדשות ערוץ 13

סטפן מנדל, האיש ש"פיצח" את הלוטו, חזר לישראל לאחר 20 שנות בריחה מהחוק - כך נודע היום (חמישי) לוואלה. מנדל נמלט מהארץ בעקבות כתב אישום ואחריו עונש מאסר בגין עבירה על חוק ניירות ערך, ומאז התגורר באחד מאיי ונואטו הסמוך לאוסטרליה. כעת, הוא מתכוון להגיש בקשה למשפט חוזר.

מנדל, ניצול שואה בן 83, נחשב לאיש עם מספר הזכיות הגבוה ביותר בעולם, עם 14 פעמים שסיים במקום הראשון. בצעירותו ברומניה מנדל עלה על שיטה להבטחת הזכייה: ארגון קבוצות ושליחה משותפת של טפסים שמכסים את כלל הקומבינציות האפשריות בהגרלה. תחילה עשה זאת כדי לחסוך מספיק כסף לעלות לישראל עם אשתו וילדיו, אך בהמשך מינף את השיטה לזכיות נוספות באוסטרליה ובארצות הברית.

בעקבות זכיותיו, חוקקו חוקקו חוקים שנועדו לסתום את החורים שמצא בשיטת ההגרלה. כך, למשל, אוסטרליה הגדילה את מספר הכדורים בהגרלה מ-40 ל-45 כדי להעלות את מספר הצירופים האפשריים ואסרה על שליחת טפסים שמכסים את כל האפשרויות. ארצות הברית ביטלה את האפשרות להדפסת טפסים עצמית, פרצה שהקלה עליו בסימון ההמוני שלעיתים הצריך מיליוני טפסים שונים.

סטפן מנדל שזכה 14 פעמים בלוטו. באדיבות המצולמים
סטפן מנדל/באדיבות המצולמים

ההסתבכות עם החוק הגיעה רק מאוחר יותר, מסיבות אחרות. לאחר שהתמקם בארץ, הרשות לניירות ערך פתחה נגדו בחקירה בתחילת שנות ה-2000 בחשד למכירה לא חוקית של אדמות בוונואטו לישראלים. לפני תחילת המשפט החליט לברוח מישראל למדינת האיים. ב-2004 נגזר עליו עונש של עשרה חודשי מאסר וקנס של 100 אלף שקלים על עבירות אי פרסום תשקיף בעודו שוהה מחוץ לישראל.

ונואטו היא מדינת איים קטנה בדרום מערב האוקיינוס השקט, מזרחית לאוסטרליה. המדינה עמדה כמה שנים בראש דירוג המדינות לפי מדד האושר העולמי. החל מאוקטובר 2017, הפכה ונואטו למדינה הראשונה בעולם שמאפשרת לקנות אזרחות תמורת ביטקוין, אחרי שהודיעה כי החלה לקבל תשלומים במטבע הדיגיטלי בתוכנית האזרוח של המדינה. בעקבות ההודעה מספר רב של ישראלים מקורבים רכשו לעצמם אזרחות וזכות כבוד במדינה.

אחרי שנים רבות שהתגורר שם, מנדל הגיש לבית המשפט העליון בקשה למשפט חוזר. לפני כשלוש שנים קבע השופט חנן מלצר כי לא ניתן לאשר משפט חוזר בעודו נמלט מהדין - אך החליט כי לא ייעצר עם שובו לישראל על מנת שיתאפשר לו להגיש מחדש בקשה למשפט חוזר. הוא הוסיף בפסיקתו ביקורת על גזירת דינו של מנדל שלא בפניו.

עוד בוואלה!

במהלך מבצע "מגן וחץ": אמו של שר הביטחון גלנט הלכה לעולמה בגיל 88

לכתבה המלאה
ככה זכה סטפן מנדל בלוטו 14 פעמים. THE HUSTLE, צילום מסך
ככה זכה סטפן מנדל בלוטו 14 פעמים/צילום מסך, THE HUSTLE

"אני חוזר עם ראיות שמוכיחות את הדברים כדי לפתוח את המשפט שלי מחדש", אמר מנדל לוואלה. "בהמשך להחלטת השופט מלצר בבקשה שלי למשפט חוזר שהגשתי במסגרתה ביטל את גזר הדין נגדי ואת צו המעצר הבינלאומי שהיה נגדי - חזרתי ארצה כדי לפתוח את המשפט שלי מחדש ולעשות צדק. אני מצפה להציג ראיות ברורות כיצד תפרו לי תיק ברשות לניירות ערך".

עורך הדין אלון אייזנברג, שמייצג את מנדל, מסר כי "אי אפשר להגיד על מי שזכה 14 פעמים בלוטו שהוא משחק עם המזל, יש לו ראיות מטלטלות כיצד ברשות לניירות ערך תפרו לו תיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully