וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה לפורנו ביסודי ומין אוראלי: כך נראים חיי המין של בני הנוער

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 19:12

לפי ממצאי סקר ישראלי חדש, 7% מהילדים צופים בפורנוגרפיה עד כיתה ג' ו-30% עד סוף היסודי. אולם החשיפה המוגברת לא בהכרח מתרגמת למעשים. כמה ממסיימי י"ב קיימו יחסי מין, מה מגיע קודם - אוראלי או חדירה, ומה הקשר למי-טו?

גיל חשיפה ראשונה לפורנוגרפיה בקרב ילדים ונוער בישראל. מרכז מידע אמין על מין, אתר רשמי
גיל חשיפה ראשונה לפורנוגרפיה בקרב ילדים ונוער בישראל/אתר רשמי, מרכז מידע אמין על מין

כ-30% מהילדים נחשפו לפורנוגרפיה בשנותיהם בבית הספר היסודי, כך לפי סקר ישראלי חדש שנערך על ידי "מידע אמין על מין" - מרכז לחינוך מיני, ומכון המחקר "דיאלוג" של פרופ' קמיל פוקס. בעידן הרשתות החברתיות וחבילות הגלישה הבלתי נגמרות, נהוג לראות את בני הנוער כיודעי כל בתחום המיניות. הם כבר ראו וניסו הכול, חושבים המבוגרים. האמת המשתקפת בסקר מורכבת יותר. בשורה התחתונה: ראו, אבל לא בהכרח ניסו. או - מה שקורה באתרי האינטרנט נשאר באתרי האינטרנט.

בסקר השתתפו 400 צעירים וצעירות בני 21-18. חלקם למדו בחינוך הממלכתי וחלקם בממלכתי-דתי. השאלות בחנו את הרגלי השימוש בפורנוגרפיה ושיעור יחסי המין בקרב ילדים ובני נוער. מהתוצאות עלתה אמנם חשיפה מוקדמת לתכנים פורנוגרפיים, אולם גם מעבר מאוחר לשלב של יחסי המין עצמם.

הממצאים הראו כי 7% מהילדים נחשפים לפורנוגרפיה עד כיתה ג'. 22% צפו בפורנו בכיתה ד'-ו'. בכיתות אלה ההבדל בין החינוך הממלכתי לממלכתי-דתי עולה רק בין בנות. אחוז אחד בלבד מפריד בין הבנים בממלכתי לממלכתי-דתי - 28% לעומת 29% - ובין הבנות הפער הוא 20% בממלכתי מול 6% בלבד בממלכתי-דתי.

"חשיפה לפורנוגרפיה בגילאים צעירים היא מגפה", הדגישו שלומית הברון וסנדי בשרטי קורדובה, מנכ"ליות מידע אמין על מין. "המיניות של ילדים שנחשפו לפורנוגרפיה יוצאת מאיזון ויחד איתה עולה התנהגות מינית לא מותאמת: מגניחות בכיתה, דרך שליחת חומר פורנוגרפי בקבוצת הווטסאפ השכבתית ועד לפגיעה מינית ממשית בין ילדים. חובה עלינו ההורים והצוותים החינוכיים לסייע לילדים לדבר מה מותר ומה אסור".

הנתון הנוגע לחשיפה המוקדמת מדאיג, אך נמוך מזה שנמדד בסקר קודם שערך הארגון ב-2017. השינוי מתאים למגמה שהם מזהים. "לפני שמונה שנים, כשהקמנו את המרכז הישראלי לחינוך מיני, המודעות של הורים לחשיפה לפורנוגרפיה בילדות הייתה נמוכה. כשהיינו מספרים להם בהרצאות שיש חשיפה נרחבת לפורנו בבתי הספר היסודיים הם היו המומים. היום המצב שונה", הוסיפו. "הורים יותר מודעים. וכפי שמחקרים מראים, החינוך המיני עובד - ומביא לירידה בחשיפה".

בגילאים המאוחרים יותר, בוגרי החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי מתאזנים בצפייה בפורנוגרפיה. הפערים ביניהם קטנים: 71% מהצעירים מסיימי בתי הספר הדתיים בגילאים 21-18 צופים בפורנוגרפיה ו-40% מהצעירות, לעומת 66% ו-43%. קרוב למחצית מהצעירים עושים זאת לפחות פעם בשבוע, וקרוב לחמישית מהצעירות. 8% מכלל המשתתפים במדגם השיבו שהתדירות היא כמעט מדי יום.

רובם לא סבורים שההשפעה שלילית. 33% מהגברים דיווחו שהם חשים שיש לפורנוגרפיה בעיקר השפעה שלילית עליהם, לעומת 15% מהנשים. הברון ובשרטי קורדובה העידו אחרת. מניסיונן, הפורנוגרפיה עשויה לגרום לבעיות ממשיות בתפקוד המיני. "נער סיפר לי באחד המפגשים שהוא לא מצליח להגיע לאורגזמה בשכיבה, אלא רק בישיבה מול המחשב", נזכרה בשרטי קורדובה.

עוד בוואלה!

איך אומרים "גזלייטינג" ו"באז" בעברית? המילים החדשות של האקדמיה ללשון

לכתבה המלאה
גיל מין וגינאלי בקרב ילדים ונוער בישראל. מרכז מידע אמין על מין, אתר רשמי
גיל מין וגינאלי בקרב ילדים ונוער בישראל/אתר רשמי, מרכז מידע אמין על מין

הווגינלי מת, יחי האוראלי

בניגוד למה שאולי נדמה, החשיפה העודפת לתכנים מיניים לא מתורגמת לקיום מוקדם של יחסי מין. ייתכן שזמינות הדימויים, בכל קטגוריה, זמן או דרך שיבחרו, גורמת לעודף גירויים שמחליש את הצורך לחיפוש אחר ריגושים מציאותיים. סביר להניח שגם האידאלים הבלתי אפשריים שנראים בפורנו הופכים לסטנדרט, אותו קשה למצוא בעולם שלא כולו חלק, מתוח ומהיר. ואולי המרכיבים המרכזיים בכלל אחרים.

כך או כך, התוצאה, לפי הסקר, היא ש-32% בלבד מבני הנוער מקיימים יחסי מין עד סיום לימודיהם. המשך של מגמת ירידה שנצפית במחקרים עם התקדמות הדורות. בחינוך הממלכתי מדובר על 43% מהבנים ו-32% מהבנות, בממלכתי-דתי - 19% ו-13%. אם עוברים לשאלת המין האנאלי - 10% עשו זאת עד סוף כיתה י"ב.

מנגד, לפי הברון, אחוז המין האוראלי עולה עם השנים ובגילאים המוקדמים עקף את הווגינלי. היום זה נשמע טריוויאלי, התחלה רכה יותר, אבל היא מסבירה שבדורות הקודמים המצב היה הפוך. בסקר החדש, 4% מבני הנוער בכיתה ז'-ט' העידו שקיבלו מין אוראלי ו-6% שנתנו. עד סוף התיכון השיעור הוא כ-30%. כשמדובר על בנים בחינוך הממלכתי, 24% קיבלו ו-16% נתנו. גם בממלכתי-דתי קרוב לחמישית קיבלו מין אוראלי - אך רק 4% נתנו.

בקצה העדין של סקאלת המיניות, 17% מבני הנוער חוו נשיקה צרפתית, ועד סוף י"ב המספר עולה ל-52%. הנתונים לא משתנים בהרבה כשעוברים להתמזמזות. אז 13% עושים זאת בז'-ט' וכמעט מחצית עד סוף י"ב. 6% מבני הנוער התמזמזו ללא בגדים בכיתה ז'-ט'.

סוגי התנסויות מיניות בקרב ילדים ונוער בישראל. מרכז מידע אמין על מין, אתר רשמי
סוגי התנסויות מיניות בקרב ילדים ונוער בישראל/אתר רשמי, מרכז מידע אמין על מין

לא רק פורנו

יניב אפרתי, מייסד המרכז הישראלי למיניות בריאה וחוקר מיניות באוניברסיטת בר אילן, לא ממהר להצטרף למקהלת ההאשמות כלפי הפורנוגרפיה. מאחורי המגמות העולות בסקר ובמחקרים בעולם עומדות סיבות נוספות, הוא אומר, כאלה שלא קשורות ישירות במין. "יש כאלה שאומרים 'יש פורנוגרפיה אז לא צריך לקיים יחסי מין', אבל זה לא הוכח באופן ודאי בספרות המקצועית", הדגיש. "לא צריך להסתכל על הצפייה בפורנוגרפיה כדיסטופיה, עם תרחישי אימה. ברגע שאנחנו מאשימים את הפורנוגרפיה אנחנו מסירים אחריות מההורים ואנשי החינוך. יש הרבה התנהגויות סיכון. השאלה מה אתה עושה עם זה, איך מתווכים את זה ומייצרים שיח מותאם".

אפרתי מאשר כי יחסי המין בירידה הן מבחינת זמן ההתחלה והן מבחינת התדירות. בין הגורמים שהוא מונה נמצאים צורות אחרות של מציאת סיפוק מיני, לצד החרדה והדיכאון של בני הנוער. "אנחנו חיים בחברת פוסט קורונה, עם הרבה סטרס. חברה הישגית. חלק מבני הנוער מתמודדים עם הסטרס הזה בבריחה למרחבים מיניים באונליין", הסביר.

"הפלטפורמות השונות של המיניות באונליין ככלל מייצרות ירידה", ציין אפרתי. "הנגישות במרחב הווירטואלי הרבה יותר גדולה, ואז לא חייב בהכרח לקיים יחסי מין - אפשר להסתכל ביחד. זה לא רק פורנוגרפיה, גם סקסטינג והתנהגויות מיניות אחרות שאפשר לקיים באופן שאינו פיזי. גם כל השיח של מי-טו, רצון והסכמה יצרו את זה. מצד אחד שיח של זהירות, ומצד שני שיח של בשלות, עד כמה זה נכון ומתאים עבורי. אני רואה את זה כדבר חיובי. בני הנוער כבר יותר רואים את יחסי המין כדבר שעושים מתוך חיבור פנימי ומרצון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully