וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים "גזלייטינג" ו"באז" בעברית? המילים החדשות של האקדמיה ללשון

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 13:08

האקדמיה אישרה שורה של מילים לועזיות ומונחים שהושאלו לשפה העברית בתחומי השיווק, בריאות ועוד. בין היתר - הֶנְפֵּק ("אקזיט"), קיהול (טרגטינג), שֶׁתֶף (feed) | לרשימה המלאה

בישיבת האקדמיה ללשון העברית שהתקיימה לאחרונה, אושרו מונחים חדשים בתחומים ארכיונאות, שיווק ופרסום ובריאות הציבור - כך פורסם היום (רביעי). הוועדה אישרה גם מונחים יחידים, מילים בשימוש כללי וכמה החלטות בדקדוק. בין המילים החדשות: מנושב (windy), פֵּירוא (rewilding), קיהול (טרגטינג), רַחֶשֶׁת (באז), שֶׁתֶף (feed), גִּזְלוּת דעת (גזלייטינג).

בעקבות פניות רבות שהגיעו לאקדמיה נקבעה חלופה עברית ל"גזלייטינג" (gaslighting). המושג מציין התעללות נפשית שבה המתעלל מפעיל על הקורבן מנגנון של שליטה בתודעתו וערעור הדרגתי של האמון שלו בתפיסת המציאות וביכולתו להבחין בין מציאות לדמיון. החלופה שנקבעה בשיתוף אנשי מקצוע היא גִּזְלוּת דַּעַת ובקיצור גִּזְלוּת.

מילים עבריות לגזלייטינג, באז, פיד. האקדמיה ללשון עברית, אתר רשמי
מילים עבריות לגזלייטינג, באז, פיד/אתר רשמי, האקדמיה ללשון עברית

מילים ומונחים נוספים שנקבעו:

  • אוֹפַנֵּי טַנְדּוּ (אופני טנדם) - אופניים לשני רוכבים או יותר המדוושים יחד.
  • מְנֻשָּׁב (windy) - מזג אוויר המאופיין ברוחות ערות (המילה נבחרה בשיתוף הציבור).
  • תַּגְלִית אַגַּב (serendipity) - גילוי לא מכוון, לרוב אגב מחקר שנעשה למטרה אחרת.
  • קוֹרְצָן - כלי לחיתוך בצק, בעיקר להכנת עוגיות. המילה קורצן משמשת בציבור ותחליף את המונח מֵקַד שנקבע בעבר.
  • הֶנְפֵּק ("אקזיט", exit, business exit) - מימוש שווי של חברה על ידי מכירתה למשקיעים פרטיים או לחברה אחרת.
  • פֵּרוּא (rewilding) - שיקום והקמה מחודשת של בתי גידול טבעיים מתוך הקפדה על התערבות מצומצמת של האדם (המונח נקבע עם אנשי מקצוע).
  • מַרְקִיעַ (launch vehicle) - כלי תחבורה נייד המגיע אל החלל החיצון ויכול לשאת אנשים, חפצים, חלליות ומרקיעים נוספים (המונח נקבע עם אנשי מקצוע).

עוד אושרו שלוש רשימות שאותן הגישה הוועדה למונחי שיווק ופרסום, ורוב המילים בהן לועזיות. בין חברי הוועדה היו גם אנשי מקצוע המלמדים שיווק ופרסום במוסדות להשכלה גבוהה. בין המילים: אֲתָרוֹן (minisite), כְּרָזָה נִגְלֶלֶת (roll-up), מִדְמֶה (mock-up, גרסת ניסוי של מודעה או פרסומת), פִּרְסוּם חַתְרָנִי, שִׁוּוּק חַתְרָנִי (במקום פרסום גרילה, שיווק גרילה), רַחֶשֶׁת (buzz), קִהוּל (targeting), רִעֲיוּן (ideation, העלאת רעיונות והצגתם), תִּסְחֹרֶת (merchandise).

נקבעו גם חלופות עבריות למילים לועזיות נפוצות בתחום השיווק והפרסום: במקום ליד (lead) - מתעניין, במקום ריץ' (reach) - הגעה, במקום vlog - יומן רשת מוסרט. עוד נקבע המונח מְנַהֵל תִּיק לָקוֹחַ (account manager) במקום המונח הרווח והמוטעה תקציבאי.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הוועדה למונחי בריאות הציבור הכינה רשימה של מונחי עישון בסיסיים, בהם "עישון סביל" או "עישון כפוי" (passive smoking, second-hand smoking), ו"עישון שִׁיּוּרִי" (third-hand smoking). הוחלט שלא לקבוע מונח ייחודי ל־vaping אלא להסתפק בצירופים "עישון בְּאִרְסוּס" (אֶרְסָס הוא ארוסול) או "שימוש בסיגריה אלקטרונית".

עוד אושרה רשימה של כ־260 מונחי ארכיונאות, עם מונחים המשקפים את הטכנולוגיה המשמשת כיום את הארכיונאים. רשימת המונחים העדכנית תיכלל במילון הרב־לשוני הבין־לאומי של מועצת הארכיונים העליונה (ICA). ברשימה נקבעו הפועל לְאַרְכֵּן ושם הפעולה אִרְכּוּן לציון פעולת האחסון וניהול הרשומות בארכיון (במקום "לארכב" ו"ארכוב").

החלטות שאושרו בדקדוק:

  • המילה חַט (שן הפיל) היא זכר או נקבה, ונטייתה ברבים היא חִטִּים וגם חַטִּים.
  • המילה שְׁתַּיִם עם אותיות מש"ה תנוקד בדגשים בשי"ן ובתי"ו, למשל: הַשְּׁתַּיִם, מִשְּׁתֵּי־.
  • המילים נֵד, קוּף (המחט) משויכות לשורשי ע"ו ונוטות ללא דגש: נֵדֵי־(מים), קוּפי מחט.
  • אושרה הצורה הרווחת שִׁימְפַּנְזָה, ונקבע שמין המילה נקבה.

"כעובדי האקדמיה אנחנו מתרגשים מן המחויבות של חברי הוועדות לעבודתם ארוכת השנים, ומגיעה להם תודה גדולה", אמרה ראשת המזכירות המדעית של האקדמיה רונית גדיש. "כמעט בכל יום מגיעות אלינו בקשות לקביעת מינוח עברי המלמדות על הצורך האמיתי במפעל זה. אנחנו משתדלים להיענות לבקשות הן דרך הוועדות המקצועיות הן במסגרות אחרות".

רשימות המונחים המלאות וההחלטות בדקדוק מתפרסמים באתר האקדמיה ללשון העברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully