וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצב עמי אשד במתקפה חריפה נגד המפכ"ל: "הליך ההדחה שלי פסול"

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 19:36

מפקד מחוז תל אביב שלח מכתב למפכ"ל המשטרה שבתאי, ובו ביקורת חריפה על התנהלותו של האחרון בכל הנוגע להליך ההדחה שלו. לדבריו, בבסיס ההחלטה עומדים שיקולים פוליטיים - והיא עומדת בניגוד גמור למנהל תקין. "כל ניסיון להעברה מהתפקיד בעת הזו, כמוה כהדחה על רקע אישי"

המפכ"ל: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך של הזזת אשד מתפקידו"/יותם רונן

מפקד מחוז תל אביב במשטרת ישראל, ניצב עמי אשד, שלח היום (שני) מכתב המיועד למפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, ובו ביקורת חריפה על התנהלותו של האחרון בכל הנוגע להליך ההדחה שלו. "אמש זומן מרשי לראיון שהוגדר על ידך כחלק מסבב 'ראיונות לכלל הניצבים לקראת סבב מינויים', כאשר בפועל, היה מדובר, הלכה למעשה, בהליך פסול של הדחה במסווה של 'ראיון'", נמסר במכתב עליו חתום עורך דינו של אשד, עמיחי מגער.

בהמשך המכתב, ניצב אשד הודיע למפכ"ל שבתאי שאין בכוונתו להשתתף בסבב המינויים הזה של המפכ"ל, שכן, מדובר ב"הליך פסול ובלתי חוקי הבטל מעיקרו".

"במעמד 'הראיון' הטחת בו טענות שווא מבלי שאפשרת לו לקבל לידיו מבעוד מועד את רשימת טענותיך המופרכות, ובכך פגעת פגיעה אנושה בזכותו הבסיסית והטבעית להתייעץ ולהתכונן להליך, להעביר התייחסות מפורטת לכל אחת ואחת מהטענות חסרות הבסיס שהעלית ב'ראיון'", נכתב. "'הראיון' נערך על ידך שלא בנפש חפצה ולא בלב פתוח, אלא לאחר שכבר גיבשת מבעוד מועד החלטה להדיח את מרשי וכל זאת מבלי לתת למרשי כל סיכוי אמיתי לשכנעך בדבר השרירותיות, חוסר הסבירות והטעויות העומדות בבסיס החלטתך", הוסיפו.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ראיונות סגל הפיקוד בדרג הניצב שמתקיימים, הינם חלק מסבב מתוכנן, עם סיום הראיונות יקיימו המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי והשר לבטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר דיון בנוגע לשיבוצם של הקצינים כמקובל".

המכתב המלא

מפקד מחוז תל אביב עמי אשד בזירת פיגוע ירי, דיזנגוף תל אביב, 9 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
"הליך פסול ובלתי חוקי הבטל מעיקרו". ניצב עמי אשד/פלאש 90, אריק מרמור

במכתב צוין כי התנהלות המפכ"ל "פסולה, לא חוקית ושערורייתית העומדת בניגוד גמור לכללי המשפט המנהלי, לכללי מנהל תקין, לכללי הצדק הטבעי בכלל ופקודות המטא"ר (המטה הארצי של משטרת ישראל - ש"ה) בפרט". עוד צוין כי השיקולים העומדים בבסיס התנהלותו של שבתאי "בלתי ענייניים, אישיים ואף חמור מכך - פוליטיים", ומדובר ב"הליך הדחה מובהק ושקוף במסווה של סבב מינויים".

בהמשך, אשד האשים את המפכ"ל בכך ש"נחפז" להוציא הודעה לתקשורת בעניין הדחתו, "כך שרעייתו וילדיו כמו מאות הקצינים והשוטרים הכפופים לו למדו על המהלך מדיווחי התקשורת". זאת, "בטרם הספיק לעכל את משמעות דבריך ולעדכן את משפחתו ופקודיו".

בהמשך המכתב, אשד ייחס את הדחתו מהתפקיד לחוסר שביעות רצון של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מאופן פעולתה המקצועי של משטרת מחוז תל אביב בפיקודו של הניצב. בהקשר זה, אשד אזכר את הבחינה שערכה בנושא היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. "להתנהלותך זו עלול להיות אפקט מצנן, היא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם", נכתב.

עוד בוואלה!

היועמ"שית הורתה להקפיא את הדחת ניצב עמי אשד: "חשש כבד לחוקיות ההליך"

לכתבה המלאה
טקס המשטרה לקראת יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל במעמד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, ירושלים, 20 באפריל 2023. דוברות משטרת ישראל
"התנהלות פסולה, לא חוקית ושערורייתית". המפכ"ל שבתאי לצד השר לביטחון לאומי בן גביר/דוברות משטרת ישראל

"למרבה התדהמה בחרת להתעלם ממסקנות והנחיות היועמ"שית ואתה ממשיך לפעול להדחתו של מרשי במסווה מגושם של 'סבב מינויים במשטרת ישראל', על רקע הנחייה פוליטית, שלצערנו נערך סבב מינויים רק למראית עין, שבבסיסו שיקולים זרים, אישיים ובלתי ענייניים כל שכן פוליטיים, המסבים נזק בלתי הפיך לאמון הציבור במערכת החשובה שאתה עומד בראשה", טענו במכתב.

"סבב מלאכותי זה הכולל את מימוש התוכניות שלך ושל השר ומתן גיבוי שלך להתנהלות פסולה זו
תוך התעלמות מהנחיות הדרג המשפטי. אם לא די באמור, מרשי נאלץ לשלם מחיר אישי כבד, עת הפך להיות לעובד ציבור מאוים ברמה הגבוהה ביותר. שיקוליך הינם זרים, אישיים, פוליטיים, לא ענייניים ומנוגדים להנחיות היועמ"שית, לכללי הצדק הטבעי בכלל ולפקודות מטא"ר בפרט".

בסוף המכתב הדגיש אשד באמצעות עו"ד מגער: "כל ניסיון להעביר את מרשי מתפקידו בעת הזו, כמוה כהדחה על רקע אישי ועל רקע פוליטי על כל המשתמע מכך ואין בכוונת מרשי ליטול חלק בהתנהלות פסולה זו, במיוחד בהיותו מפקד ערכי שלא נוטש את פקודיו ואת הציבור בימים קשים וסוערים אלו".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי, עיבוד תמונה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה/עיבוד תמונה, שלומי גבאי

בתחילת חודש מרץ, השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי הדיחו את עמי אשד מתפקידו. בהודעה משותפת של המשטרה והמשרד לביטחון לאומי נמסר כי בהמלצת שבתאי, אשד עתיד להיות מועבר לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה. מטעם לשכת השר לביטחון לאומי נטען כי "מדובר בסבב מינויים מתוכנן מראש ולא מדובר בהדחה".

יממה לאחר מכן, היועמ"שית בהרב מיארה הורתה להקפיא את הדחתו, שכן מהבירור שערכה בנושא עלה "חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה". על כן, היא הנחתה את הגורמים הרלוונטיים "להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב". עוד הוסיפה כי אשד יישאר בינתיים בתפקידו.

השר בן גביר תקף את היועמ"שית בתגובה, כינה אותה "שמאלנית מוטה" וטען כי היא פועלת ממניעים פוליטיים. "לא דיברה איתי טרם הודעתה ולא ביקשה להבין כיצד התקבלה ההחלטה בעניינו של ניצב עמיחי אשד ומתי. לכל מי שלא הבין עד עכשיו, מדובר ביועצת משפטית שמאלנית, מוטה, לא אובייקטיבית, שפועלת מטעם השלטון הקודם, עם אג'נדה פוליטית מובהקת. נלמד את החלטת היועמ"שית ונקבל החלטות בהתאם", אמר בן גביר.

מאוחר יותר באותו יום, לאחר הודעתה של בהרב מיארה, וחרף החלטתו של השר בן גביר, המפכ"ל הודיע כי הוא מקפיא את המהלך. "משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם", אמר אז שבתאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully