וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס ישראל למפעל חיים: "לפתור את המשבר תוך שמירה על הפרדת רשויות"

עודכן לאחרונה: 26.4.2023 / 21:02

טקס ההענקה נערך הערב בבנייני האומה, וכמדי שנה - חתם את חגיגות יום העצמאות ה-75. בין החתנים: מייסד ויו"ר בית יד לבנים הדרוזים, הזמר שהחליף את שלמה ארצי שוויתר על הפרס ומנכ"ל חברת מובילאיי שאמר: "בלי פתרון המשבר עם שמירה על הפרדת רשויות - גם ניסים לא יעזרו"

טקס הענקת פרסי ישראל בירושלים/מערכת וואלה!

טקס הענקת "פרס ישראל" נערך הערב (רביעי) בבנייני האומה בירושלים, וכמידי שנה - חתם את חגיגות יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. הטקס נערך במעמד נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, וראש עיריית ירושלים משה ליאון.

חתן פרס ישראל בתחום מפעל חיים ותרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, פרופ' אמנון שעשוע, שנבחר לשאת דברים בשם חתני וכלות הפרס, קרא במהלך דבריו להגיע לפתרון המשבר "תוך שמירה קפדנית על עיקרון הפרדת רשויות ושמירה על מוסדות המדינה". לדבריו, בלי פתרון - "גם ניסים לא יעזרו".

בעת שקיבלה את הפרס שלה, האומנית מיכל רובנר העבירה פתק לראש הממשלה נתניהו, ובו מסר כלשהו. לא ידוע מה נכתב על הפתק, אם כי לשאלת וואלה! רובנר טענה כי "זה היה מכתב של אזרחית לראש הממשלה. רציתי לומר לו שהמשבר שבינינו מסוכן לנו לא פחות מהאויבים שלנו". עוד הוסיפה רובנר: "לא היה לי ספק שאני אקבל את פרס ישראל. זה פרס של המדינה, לא של הממשלה. ביקשתי לשאת דברים מעל הבמה ולהגיד את הדברים שחשובים לי, בסוף בחרו במישהו אחר. אז החלטתי להגיד לו את הדברים בפתק".

12 חתני וכלות פרס ישראל לשנת תשפ"ג. משרד החינוך, אתר רשמי
12 חתני וכלות פרס ישראל לשנת תשפ"ג/אתר רשמי, משרד החינוך
חתני וכלות פרס ישראל 2023. אוליבייה פיטוסי, הארץ
חתני וכלות פרס ישראל לשנת 2023/הארץ, אוליבייה פיטוסי

פרס ישראל בתחום מפעל חיים עם תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה לשנת ה-75 למדינת ישראל הוענק ליו"ר עמותת "מתנת חיים" הרבנית רחל הבר, מייסד ויו"ר בית יד לבנים הדרוזים, לשעבר ח"כ מטעם מפלגת הליכוד - אמל נסראלדין, ולנשיא ומנכ"ל חברת מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע.

פרס ישראל בתחום הזמר העברי הוענק ליוסי לוי (דקלון); פרס ישראל בתחום חקר החינוך הוענק לפרופ' זמירה מברך; פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים הוענק לפרופ' מיכל שוורץ; פרס ישראל בתחום אמנות פלסטית הוענק לאומנית מיכל רובנר; פרס ישראל בתחום חקר הכימיה והנדסה כימית הוענק לפרופ' עמנואל פלד.

פרס ישראל בתחום חקר המשפטים הוענק לפרופ' יורם דינשטיין; פרס ישראל בתחום המוסיקה והמוסיקולוגיה הוענק לפרופ' יהואש הירשברג; פרס ישראל בתחום חקר מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה הוענק לפרופ' דב שוורץ ופרס ישראל בתחום חקר מדעי הסביבה והקיימות הוענק לפרופ' אביטל גזית.

פרס ישראל נחשב לפרס החשוב והיוקרתי ביותר במדינת ישראל, והוא ניתן בתחומים שונים ומגוונים בהוויית המחקר, העשייה והיצירה בישראל. "כלות וחתני הפרס גילו הצטיינות מיוחדת, מצוינות ופריצת דרך בתחומם או שתרמו תרומה מיוחדת למדינת ישראל ולחברה הישראלית", נמסר ממשרד החינוך.

אסתר חיות, אמיר אוחנה, יצחק הרצוג, בנימין נתניהו בטקס פרס ישראל 2023. אוליבייה פיטוסי, הארץ
מימין: נשיאת העליון חיות, יו"ר הכנסת אוחנה, הנשיא הרצוג ורה"מ נתניהו/הארץ, אוליבייה פיטוסי
גלי עטרי בטקס פרס ישראל 2023. אוליבייה פיטוסי, הארץ
"לא עשינו מספיק כדי לצמצם את הפערים בין השכבות החזקות והחלשות". שר החינוך קיש/הארץ, אוליבייה פיטוסי

"מי יכול היה להאמין שיום יבוא וישראל תהיה גורם עולמי מוביל בתחום פיתוח אמצעי לחימה וטכנולוגיות חדשניות פורצות דרך שמדינות מפותחות בעולם מבקשות לרכוש מאתנו במיטב כספן. ב-75 שנות קיומה הפכה ישראל ממדינה בהתהוות למעצמה אזורית. הדרך נסללה על ידי המצטיינים שביננו. על ידכם זוכי פרס ישראל", אמר בפתח דבריו שר החינוך יואב קיש.

עוד הוסיף השר קיש: "לא עשינו מספיק כדי לצמצם את הפערים בין השכבות החזקות והחלשות. לא עשינו מספיק כדי לתת לילדה בירוחם ולעולה החדש מקריית שמונה את אותה ההזדמנות שמקבלים ילדים החיים בערים מבוססות במרכז הארץ. לא הפכנו עולמות כדי שכל ילד וילדה ממצפה רמון ידעו שגם הם יכולים להשתלב בדרגים הגבוהים ביותר באקדמיה בישראל. משרד החינוך שם לו כמטרה ראשונה במעלה לפעול לחיסולו של פער זה".

בסיום דבריו, השר קיש התייחס גם להידברות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית. "לא נכחד ולא נעלים עין, גם ביום שמחה זה, ימים אלה רוויים דאגה, ספקות וחששות כבדים לא רק מן האיומים החיצוניים ההולכים ומתגברים אלא גם ממשבר עמוק בתוכנו פנימה. כחבר בצוות המו"מ בבית הנשיא, כולי תקווה שנצליח להגיע למתווה עם הסכמה רחבה ככל שאפשר. אני יכול לומר לכם שיש מאמץ כן ואמיתי משני הצדדים להשיג מטרה זו".

שלמה ארצי שר במצעד החיים, אושוויץ 2018. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
"אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה". שלמה ארצי/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

עוד בטרם הודיע שר החינוך יואב קיש כי דקלון נבחר לקבל את פרס ישראל, התפרסם כי המוזיקאי שלמה ארצי, שהיה אמור להיות חתן הפרס המקורי, ויתר עליו במחאה על המהפכה המשפטית. ארצי מסר: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הזמר העברי. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי כזמר וכיוצר. אבל בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס ולכן אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה.

בחודש שעבר דיווחנו כי חברי ועדת פרס ישראל בתחום ספורטאים מצטיינים לא הגיעו להסכמה ולכן הפרס היוקרתי לא יוענק השנה לשנת תשפ"ג. הוועדה בראשותו של אבי נמני ובהשתתפותם של החברים רותם ישראל, פרופ' אבי מויאל וקרן ליבוביץ לא הגיעו להסכמה פה אחד על הענקת פרס ישראל לספורטאים מצטיינים, ולכן הוחלט כי הפרס לא יחולק השנה לשנת תשפ"ג.

  • עוד באותו נושא:
  • פרס ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully