וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט אבל לא: הגשושית היפנית איבדה קשר כשעמדה לנחות על הירח

עודכן לאחרונה: 26.4.2023 / 5:46

הגשושית של חברת Ispace היפנית התחרתה בתחרות "Google Lunar XPrize", וכמעט והפכה לחללית המסחרית הראשונה אי פעם לנחות על הירח. אולם, בזמן הנחיתה אבד הקשר עם החללית, והוא הוכרזה כ"אבודה". מנכ"ל החברה: "עדיין מדובר בהישג גדול"

בווידאו: האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה שוגר לחלל/מערכת וואלה!

גשושית יפנית, שהמריאה אל עבר הירח לפני שלושה חודשים, ניסתה לנחות אתמול (שלישי) אל אדמת הירח. הגשושית הייתה אמורה להוות הנחיתה הראשונה אי פעם על הירח על ידי חללית מסחרית, אומנם ברגעי הנחיתה, איבדו ברקי הטיסה את הקשר עם הגשושית ולא הצליחו להחזיר אותו, מה שגרם להניח שהחללית אבדה.

גשושית יפנית, שהמריאה אל עבר הירח לפני שלושה חודשים, ניסתה לנחות אתמול (שלישי) אל אדמת הירח. הגשושית הייתה אמורה להוות הנחיתה הראשונה אי פעם על הירח על ידי חללית מסחרית, אומנם ברגעי הנחיתה, איבדו ברקי הטיסה את הקשר עם הגשושית ולא הצליחו להחזיר אותו, מה שגרם להניח שהחללית אבדה.

הגשושית נבנתה על ידי חברת Ispace היפנית, ונשאה על גביה את הרובר "ראשיד", שנבנה באיחוד האמירויות ומהווה חללית הירח הראשונה שנבנתה על ידי מדינה ערבית. החללית שוגרה ב-11 בדצמבר מקייפ קנוורל, פלורידה, על גבי רקטת SpaceX, עשתה מסע של שלושה חודשים באמצעות מסלול עם אנרגיה נמוכה, ולבסוף נכנסה למסלול סביב הירח.

תמונה מגשושית ירח יפנית שהייתה אמורה לבצע נחיתה. לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
תמונה שצולמה על ידי הגשושית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

הנחיתה הייתה אמורה להתרחש אתמול, בשעה 12:40 בשעון ישראל, שהיא בשעון יפן יום רביעי בשעה 1:40 לפנות בוקר. אולם, כשהתחיל תהליך הנחיתה, איבד צוות בקרת המשימה את הקשר עם הרכב. 20 דקות לאחר מועד הנחיתה המתוכנן, מסר מנכ"ל Ispace כי "לא הצלחנו לאשר נחיתה מוצלחת", והוסיף כי "עלינו להניח שלא יכולנו להשלים את הנחיתה על פני הירח. המהנדסים שלנו ממשיכים לחקור את המצב".

למרות זאת, הוסיף המנכ"ל כי הצוות הצליח לאסוף נתונים מהגשושית עד נסיון הנחיתה, וכי עדיין מדובר ב"הישג גדול" שאמור לעזור למשימות העתידיות של החברה. עד אובדן הקשר, שיתפה חברת Ispace עדכונים שוטפים על המשימה בחשבון הטוויטר שלה, כולל תמונה של כדור הארץ שצולמה על ידי החללית.

חברת חיפושי הירח התכוננה לתקלות. "בהכרה באפשרות של חריגה במהלך המשימה, התוצאות ישקלו ויוערכו על פי הקריטריונים וישולבו במשימות עתידיות שכבר נמצאות בפיתוח בין עכשיו ל-2025", ציינה החברה בפוסט ב-11 בדצמבר.

אם יצליח, הרובר רשיד במשקל 22 פאונד (10 קילוגרם) היה צפוי להגיח מהנחתת הירח ולבלות את "רוב שעות היום הירחי של 14 הימים בחקר מכתש האטלס בצפון מזרח הירח", לפי הדיווח האירופי. סוכנות החלל, שסייעה בתכנון גלגלי הרובר.

"הרובר של ראשיד מצויד במצלמה אחת ברזולוציה גבוהה על התורן הקדמי שלו ואחרת מותקנת בחלקו האחורי, כמו גם מצלמה מיקרוסקופית ומצלמת הדמיה תרמית", אמר ESA. "הוא גם נושא 'גשושית לנגמייר' כדי לדגום את סביבת הפלזמה השוררת ממש מעל פני הירח."

Ispace היפנית היא אחת מכמה חברות שהתחרו בתחרות "Google Lunar XPrize", שהציעה פרס של 20 מיליון דולר לחברה שתוכל לשים רובר רובוטי על הירח, לנסוע כמה אלפי רגל ולהעביר נתונים חזרה לכדור הארץ.

חברת SpaceIL הישראלית הייתה הראשונה להתחרות בתחרות ה- XPrize. ב-2019 החברה שיגרה את החללית "בראשית", אך זו לא הצליחה לבצע נחיתה ואיבדה קשר כשהתקרבה לפני שטח הירח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully