וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט בטקס יום הזיכרון בהר הרצל: להשאיר את המחלוקות מחוץ לבתי העלמין

עודכן לאחרונה: 25.4.2023 / 10:51

שר הביטחון קרא בטקס הקראת שמות החללים "לשמור על קדושת היום ולכבד את זכר הנופלים". כמה משפחות שכולות בבאר שבע עזבו את בעת העלמין לפני הגעת בן גביר. בעוספיא מפגינים בני העדה הדרוזית: "בין לוויה להלוויה הדרוזים נשכחים"

בווידאו: שר הביטחון גלנט: "להשאיר את המחלוקת מחוץ לבתי העלמין"/משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט קרא הבוקר (שלישי) "להשאיר את המחלוקת מחוץ לבתי העלמין" ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. זאת, בצל הקרע הלאומי סביב המהפכה המשפטית. "אני שב ומבקש מאזרחי ישראל כולם לשמור על קדושת היום ולכבד את זכר הנופלים", הוסיף בטקס הקראת שמות החללים בהיכל הזיכרון בהר הרצל.

אחים לנשק: 50 שנה למלחמת יום כיפור \\ פרויקט מיוחד

בד בבד, כמה משפחות שכולות בבאר שבע החליטו להגיע מוקדם לבית העלמין וללכת לפני הנאום של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כדי לא לשמוע אותו. בבית העלמין הצבאי בעוספיא, בני העדה הדרוזית תלו על חומת בית העלמין כרזות מחאה נגד חוק קמיניץ, שנועד לאכוף בנייה בלתי חוקית. בין היתר נכתב בשלטים "בין לוויה להלוויה הדרוזים נשכחים". ממול לבית העלמין, ניצב קומץ מפגינים בחולצות שחורות עם. כוח משטרה גדול במקום.

המפגינים מאיימים כי "אף שר ואף חבר כנסת לא ייכנס, הם לא רצויים פה. אם גילה גמליאל תיכנס לבית העלמין, אנחנו ניכנס איתה ונתפרץ לדברים שלה. עם יד וחצי, עם שתי אצבעות, אנחנו נעצור אותה. לא ניתן לה לדבר", אומר פאיז אבו ראאד משפרעם, שאיבד יד והתעוור ב-1981.

טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל במעמד שר הביטחון יואב גלנט . 25 באפריל 2023. מירי שמעונוביץ, לשכת העיתונות הממשלתית
"להשאיר את המחלוקות מחוץ לבתי העלמין". השר גלנט בטקס בהר הרצל/לשכת העיתונות הממשלתית, מירי שמעונוביץ

בשעה 11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות. בתום הצפירה יחל הטקס הממלכתי בהר הרצל ובבתי העלמין הצבאיין בכל רחבי הארץ. ב-11:02, יחלוף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון בהר הרצל מטס של מטוסי קרב במבנה חסר. בשעה 13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה.

מנתוני משרד הביטחון עולה כי במהלך השנה האחרונה נוספו למניין הנופלים 59 חללים, ובנוסף אליהם הוכרו כחללי מערכות ישראל 86 נכים שמתו כתוצאה מנכותם. בפעולות האיבה נהרגו 31 אזרחים ובהם שני נכי איבה שנפגעו לפני כמה שנים והוכרו כחללים - כך עולה מנתוני ביטוח לאומי. בכך, עלה מניין הנופלים ל-24,213 ומספר הנרצחים בפעולות איבה עלה ל-4,255.

עוד בוואלה!

דפיקה בדלת, הקבוצה של אלכס: המלצות צפייה לערב יום הזיכרון 2023

לכתבה המלאה
טקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בבאר שבע
בראשות מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, 28 באפריל 2020. דובר צה"ל
טקס בבית העלמין הצבאי בבאר שבע/דובר צה"ל

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה

  • יום שלישי
  • 08:30 - מעמד הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל
  • 11:00 - צפירה בת שתי דקות תישמע ברחבי הארץ, ולאחריה יחל הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל
  • 13:00 - טקס האזכרה הממלכתי לזכר חללי פעולות האיבה
אירועי יום הזיכרון תשפ"ג 2023. ללא, מערכת וואלה
אירועי יום הזיכרון תשפ"ג 2023/מערכת וואלה, ללא

הטקסים יערכו על רקע הביקורת הציבורית, גם בקרב משפחות שכולות, כלפי חברי הממשלה, והמחלוקות הפוליטיות במדינה. בעקבות הביקורת ביטלו כמה שרים וחברי ממשלה את הגעתם לטקסים הממלכתיים בבתי העלמין. בין היתר הודיעו כי ייעדרו מהטקסים שר השיכון יצחק גולדקנופף וסגן שר התרבות והספורט יעקב טסלר מסיעת אגודת ישראל, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד וח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית.

מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יגיע לטקס בבאר שבע, למרות בקשותיהם של עשרות משפחות שכולות. השר בן גביר הדגיש כי הוא "נחוש להגיע לטקס יום הזיכרון" בעיר, בו לטענתו - יישא "נאום ממלכתי ומכבד". לדבריו, "אני שולח חיילים לקרב, יושב בפורומים הכי רגישים של מדינת ישראל כמו בקבינט המדיני ביטחוני ומי שעושה זאת - צריך וחייב להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון ולכבד את זכר הנופלים".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. בני משפחת טרטנר מניחים זר על קברו של החלל גרשון טרטנר שנפל במלחמת ששת הימים ברמת הגולן. בית העלמין בחדרה, 25 באפריל 2023. שלומי גבאי
בית העלמין בחדרה/שלומי גבאי

בנאומו אתמול בטקס בכותל המערבי, קרא הנשיא יצחק הרצוג להתגבר על המחלוקות בעם. לדבריו, "מחיר המחלוקת כבד מאוד, הצפירה היא קריאת השכמה".

"אני פונה אליכם - אזרחי ישראל, ברגע הקדוש הזה, מבקש שנתאבל ביגוננו - יחד. שנניח לגעגוע לעטוף אותנו - יחד. שניתן לקול כאבנו המשותף, להישמע ברמה ביום הזיכרון הזה כשהוא נקי ממחלוקות. כשאנו בוכים על בנינו ובנותינו. כשאנו ממאנים להינחם, כי אינם".

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הוסיף: "אני מייחל, כי ביום הזה, שהוא מעל לכל זמן, נהיה נאמנים למורשתנו ונתמסר אך ורק להתייחדות עם זיכרון הנופלים ועם כאבנו על לכתם. מעל לכל זמן, ומעבר לכל מחלוקת. המחלוקת היא, אולי, המתנה היפה ביותר שהעניק העם היהודי לאנושות. עם ישראל נושא את הלל ושמאי כאלפיים שנה. בגמרא מסופר, כי על אף שנחלקו בית שמאי ובית הלל, הם לא נמנעו מנישואין אלה עם אלה. ללמדך, שחיבה ורעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר: "והאמת והשלום אהבו".

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
בית העלמין הצבאי בקריית שאול/ראובן קסטרו

מוקדם יותר אתמול, נערך הטקס בבית "יד לבנים" בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ומשפחות שכולות. בפתח דבריו, נתניהו התייחס לפיגוע בשוק מחנה יהודה בעיר שאירע דקות בודדות לפני תחילת הטקס בבית "יד לבנים". "לפני דקות אחדות, לא רחוק מכאן, נעשה ניסיון נוסף לרצוח את אזרחי ישראל. הפיגוע הזה, במקום הזה, ברגע הזה, מזכיר לנו שארץ ישראל ומדינת ישראל נקנות בייסורים רבים".

עוד אמר ראש הממשלה: "הפיגועים האלה באים בציפייה שיוכלו לנו ויעקרו אותנו מכאן, ואם הם יכלו היו רוצחים את כולנו. אבל הם לא יכלו לנו ואנחנו יכולנו להם. הקמנו מדינה לתפארת עם צבא לתפארת ומשטרה לתפארת, במחיר קורע לבבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully