וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשיאים המתרגשים, החשש ממחאות ומירי רגב, כמובן: כך ייראה טקס הדלקת המשואות

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 15:37

מאות רקדנים, זמרים, שחקנים ותאורנים עמדו נפעמים על הר הרצל שבירושלים. עוד מעט אלפים ימלאו את הכיסאות ויישאו עיניהם לעבר טקס השאת המשואות השנתי. בהפקה מתפללים שהוא יעבור ללא תקלות, אך משיאי המשואה מרשים לעצמם להתרגש: "זה מדהים, אני לא מעכלת"

בווידאו: חזרה גנרלית של טקס המשואות/רוני כנפו

מאות הרקדנים, הזמרים, השחקנים, התאורנים ואנשי ההפקה שעמדו אתמול (ראשון) בשעות אחר הצהריים סמוך לבימה המרכזית על הר הרצל בירושלים, התרגשו מאוד בטרם החלה החזרה הגנרלית לטקס הדלקת המשואות. כשהקהל כבר נכנס לטריבונות ושטף לראשונה את מושבי הכיסאות שעמדו ריקים בחודש האחרון - אחדים מהם הגניבו מבט חטוף מבעד למחיצות כדי לקבל מנה רגעית של פחד במה.

על רקע הדיווחים בשבוע האחרון, לפיהם אם יהיו הפרעות בשידור החי של טקס הדלקת המשואות ההפקה תעבור להקלטת החזרה הגנרלית - סף הלחץ של אנשי ההפקה מאחורי הקלעים העיד על כמה חשוב להם שהכול יעבור בדיוק, אבל בדיוק כמו שצריך.

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ירושלים  4 במאי 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
טקס הדלקת המשואות, אשתקד/פלאש 90, יונתן זינדל

מאחורי הבמה, צריך לעבור לפחות שלושה חסימות מאבטחים כדי להיכנס לביתנים של משיאי המשואה, ארבע עשרה במספר. אחד אחרי השני הם נכנסים לאיפור, לשיער, ולעדשת המצלמה של כלי התקשורת הרבים שבאו לסקר אותם. בשביל חלקם, לא מדובר בפעם הראשונה שמפנים אליהם מיקרופון והם 'שוחים' - אפילו מפלרטטים - עם השאלות החוזרות. אבל בשביל אחרים, מדובר בפעם הראשונה שהם מגלים כמה זה קשה לענות על שאלות בלייב.

אחת מהן היא רעות עמיחי, בת 17 מהמושב נטע בחבל לכיש, מתנדבת בארגון "השומר החדש". את תשובתה לשאלה "האם את מעכלת?" פתחה באמירה: "ביום ראשון בבוקר ישבתי בכיתה ולמדתי, לא תיארתי לעצמי שככה ימשיך השבוע". כמה דקות לאחר מכן קיבלה טלפון ממזכ"ל הארגון שבישר לה כי היא נבחרה להדליק משואה. "זה מדהים, אני לא מעכלת".

כמוה, ובמרחק של עשרות שנות ותק, גם גיבור ישראל אביגדור קהלני, שדיבר מול קהלים גדולים אבל מתקשה גם הוא להסתיר את ההתרגשות. קהלני מקפיד להבהיר שהוא לא מדליק משואה על מי שהוא - אלא על מי שהוא מייצג: "אני לא מייצג את עצמי אני מייצג את אלו שאינם, את המשפחות השכולות, את הלוחמים ואלו שגדלו עם המדינה. לכן כשאתה מייצג משהו יש אחריות לאומית - וכן גם התרגשות מסוימת", ודואג להוסיף עקיצה קטנה: "תשמע, בסוף כל זקן שמעלים אותו על הבמה שואל למה דווקא אותי".

רעות עמיחי, מדליקת המשואה ביום העצמאות ה-75 בשם "השומר החדש". איתן גאל דור, אתר רשמי
רעות עמיחי/אתר רשמי, איתן גאל דור
אביגדור קהלני. רענן כהן, מעריב
אביגדור קהלני/מעריב, רענן כהן

אם חשבתם ששרת התחבורה ואחראית טקס הדלקת המשואות המסורתית, השרה מירי רגב, תדאג שה"שואו" יהיה רק על הבמה - בהצצה קטנה מאחורי הקלעים אפשר להבין שהיא נוכחת בכל צעד וצעד, ומקפידה לפקח הכי קרוב שאפשר. "אי אפשר לספור את כמות הפעמים שהייתי על ההר בחודש האחרון, כדי לוודא שכל צעד וכל רגע בטקס הוא בדיוק במקום", היא סיפרה לוואלה! וניכר, לא בפעם הראשונה, שהיא מתגאה בטקס המשואות שנבנה בניצוחה.

ואכן, יש במה להתגאות. למרות שבמרכז ההסברה מקפידים להשאיר את הקהל הרחב במתח ומבקשים שלא להפיץ שום דבר מהחזרה הגנרלית, ההבטחות לטקס ראוותני עולות על הציפיות. מאות רקדנים ממלאים את הבימה המרכזית של הטקס, ומגוללים את סיפור "החלוציות" מימי התנ"ך ועד ימינו אנו, בשלל מחוות ואפקטים - כשלראשונה גם הקהל שותף להן, במקלות מיוחדים שהוא מקבל.

מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
מתגאה. מירי רגב/ראובן קסטרו

השנה ממשיכים את החלטת השר לשעבר, חילי טרופר, שלא להפעיל זיקוקים קולניים מתוך התחשבות בהלומי הקרב. אולם, כבר בחזרה הגנרלית דאגו לשגר ממיטב הפירוטכניקה (אם דברים ישתבשו - מקסימום ישדרו אותם). עוד נחשף הבוקר מתוך ספר הבמה מה יקרה אם אכן החששות יתממשו ויהיו הפרעות לטקס המשואות. בהפקה דאגו לנוסח מיוחד לקריינות: "טקס המשואות הוא טקס ממלכתי ומאחד, ויישאר כזה גם בעתות מחלוקת. נשוב לקיים את הטקס בהקדם".

כשהסתיימה החזרה הגנרלית, ניכר שכולם נשמו לרווחה: המופע המלא עבר (כמעט) ללא תקלות. כעת, גם בריאיונות בתקשורת, גם באמצעי המדיה וגם על גבי הכרטיסים, מבקשים בפירוש שלא לנסות למחות בזמן הטקס, ומתפללים שצמד הימים המתוחים האלו יסתיימו, עם הזיקוקים של סיום הטקס על הר הרצל, בתחושה של אחדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully