וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביגדור קהלני, דיוויד בלאט ושלום אסייג: אלו משיאי המשואות ביום העצמאות ה-75

עודכן לאחרונה: 24.4.2023 / 15:43

יחד עם השלושה, ישתתפו בטקס גם היזמית סיון יערי, החקלאית ורד בן סעדון, מייסדת קרן אייסף נינה אבידר, פרופ' אבי ריבקינד מהדסה, אשת החינוך יהודית נגוסה, מפקד יחידת דובדבן סא"ל ד', הנערה שעברה חרם אופק ראשון ואיש העסקים סילבן אדאמס | הרשימה המלאה

בווידאו: ישראל חוגגת עצמאות - טקס הדלקת המשואות בהר הרצל 14.4.21/צילום: אולפני הרצליה

תא"ל במיל' אביגדור קהלני, מאמן הכדורסל דיוויד בלאט והקומיקאי שלום אסייג ישיאו משואה ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, יחד עם 11 ישראלים נוספים - כך הודיעה היום (ראשון) השרה מירי רגב. באופן חריג, השנה פורסמה ההודעה על מדליקי המשואות באיחור בהשוואה לשנים הקודמות - רק שבוע וחצי לפני הטקס.

עוד כתבות על יום העצמאות:
כל האירועים והפעילויות ביום העצמאות - לחצו כאן
איפה עובר המטס ביום רביעי? למדריך המלא - לחצו כאן
הביטו לשמיים: היכן תראו את הזיקוקים בערב יום העצמאות - לחצו כאן

קהלני הוא בעל עיטור הגבורה ועיטור המופת מהקרבות שבהם לחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים. במלחמת ששת הימים נפצע קשה בקרבות, וביום כיפור פיקד על גדוד בקרב על עמק הבכא בגולן. "אביגדור קהלני הוא סמל ומופת למסירות, למנהיגות ולציונות", מסרה רגב. "יחד איתו יעמדו על הבמה כל עשרות האלפים שלחמו לפני חמישים שנה בשדות הקרב של הגולן וסיני, ביבשה באוויר ובים. גיבורי מלחמת יום הכיפורים שמדינת ישראל חבה להם את חייה".

אביגדור קהלני. רענן כהן, מעריב
"גיבור ילדותנו". אביגדור קהלני/מעריב, רענן כהן
טקס פרסי הטלוויזיה, 11.4.2021. ראובן קסטרו
שלום אסייג בטקס פרסי הטלוויזיה, 11 באפריל 2021/ראובן קסטרו

עוד הודיעה רגב כי כי בחרה גם ביוצר שלום אסייג מקרב מומלצי הועדה הציבורית. בדברי הוועדה נאמר שאסייג, זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה הוא "מראשוני הסטנדאפיסטים שהופיעו בערוץ 2 בראשית דרכו. מאז, היה לשחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת כרמל, שאליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו - מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם".

רגב אמרה: "שלום אסייג מצחיק ומרגש את החברה הישראלית כבר שנים רבות, ומלמד אותנו שהסיפור הישראלי שלם רק כשהוא מורכב מסיפוריהם של כל גווני החברה".

מאמן קליבלנד קאבלירס דיוויד בלאט בשנת 2015. GettyImages
מגדולי המאמנים בספורט הישראלי. דייוויד בלאט/GettyImages

מאמן הכדורסל דייוויד בלאט נבחר אף הוא להדליק משואה השנה. "בלאט, כדורסלן ומאמן כדורסל, הוא אחד הספורטאים האהודים בישראל ואחראי לרבים מהישגי הכדורסל הישראלי", נאמר בהודעה. "הוא החל את הקריירה הספורטיבית שלו באוניברסיטאות אמריקניות, אך אחרי השתתפותו במשחקי המכביה החליט לעלות לארץ והשתלב בעולם הכדורסל הישראלי - תחילה כשחקן ובהמשך כמאמן אגדי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה של הספורט הישראלי".

רגב: "דייוויד בלאט מייצג את התרומה האדירה של העולים מארצות הברית ומכל תפוצות ישראל לספורט הישראלי ולמדינת ישראל כולה. בהופעותיו הרבות בעולם כמייצג של הספורט הישראלי הוא מקור השראה לרבים שהולכים בעקבותיו".

"אני נרגש מעצם המחשבה וכמובן הבחירה בי להשיא משואה ביום העצמאות של מדינת ישראל", אמר דייויד בלאט לאתר הרשמי של קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב. "זה נותן לי את האפשרות לעשות את הדבר שתמיד רציתי לעשות בגאווה ואהבה וזה לייצג את המדינה היפה שלנו, את האנשים המיוחדים שבה ואת היהודים בכל העולם שתומכים במדינת ישראל ובקיומנו". בלאט ייצג לא רק את קהילת הספורט, אלא גם את חולי הטרשת הנפוצה שאיתה הוא מתמודד.

סומליה, 2022. רויטרס
העמותה שהקימה סיון יערי נאבקת ברעב באפריקה/רויטרס

עוד נבחרה להדליק משואה היזמית סיון יערי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישין אפריקה". יערי הגיעה למדגסקר שבאפריקה לפני 20 שנה כעובדת בתאגיד בינלאומי. "למראה הילדים הצועדים קילומטרים רבים כדי להביא מים למשפחתם, החליטה להקדיש את חייה, בהתנדבות, להטמעת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בכפרים המרוחקים של אפריקה", נאמר בהודעה.

העמותה שהקימה יערי בגיל 24 מספקת היום אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים בלמעלה מ-100 פרויקטים שונים למעל מיליון בני אדם באפריקה, ותורמת רבות למאבק בתופעת הרעב ביבשת, לביסוס מערכת הרפואה ולהפעלת בתי ספר ומוסדות חינוך.

רגב: "החדשנות הישראלית מביאה בשורה לעולם כולו, וביחוד במדינות העולם השלישי, הודות ליזמים ויזמיות כמו סיון, שמביאה במו ידיה אור לעולם כולו".

ורד בן סעדון, מדליקת משואה ביום העצמאות ה-75. אלון מסיקה - מגזין פנימה, אתר רשמי
ורד בן סעדון, מדליקת משואה ביום העצמאות ה-75/אתר רשמי, אלון מסיקה - מגזין פנימה

כמו כן נבחרה להדליק משואה החקלאית ורד בן סעדון, שנולדה בהולנד למשפחת גרים, עלתה לארץ והתיישבה בשומרון. יחד עם בעלה ארז הקימו את ביתם בישוב ברכה שבשומרון, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם ומאוחר יותר בפתיחת יקב בשם טורא. "על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, הזוכה בפרסים בינלאומיים ומביא כבוד לענף היין הישראלי כולו", נאמר בהודעה.

רגב: "הכרמים שנטעו אבותינו באדמת השומרון לפני אלפי שנים שבים היום לפרוח בזכות חלוצים כמו ורד בן סעדון. חלוצה, חקלאית, יזמית ואישה מעוררת השראה".

סעדון אמרה בתגובה: "כנכדה לסבתא ניצולת שואה, אני מתרגשת על הזכות הגדולה להשיא משואה ביום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל. כגיורת שעלתה לישראל, זו זכות גדולה לשים את השומרון על המפה ולייצג את חקלאי ישראל ובראשם את תעשיית היין הישראלי".

כנס פסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב 2022. מארק ישראל סלאם, לשכת העיתונות הממשלתית
מייסדת קרן אייסף נינה אבידר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ישראל סלאם

מדליקת משואה נוספת היא נינה אבידר ווינר, מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף. אבידר נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בשנות החמישים עבדה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל. "ראיתי את הילדים, בעיניהם ניצוצות של חכמה, חסרי סיכוי לקבל חינוך טוב ולהגשים את עצמם. זה שבר את לבי, עבורם ועבור כל עם ישראל", אמרה אבידר. היא פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי - הקמת קרן אשר תסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. "מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל", נאמר בהודעה.

רגב: "נינה היא חלוצה בתחום צמצום הפערים דרך חינוך והשכלה גבוהה. היא הראשונה שזיהתה את הצורך במתן מלגות לסטודנטים מוחלשים ובזכותה זכתה החברה הישראלית בצעירים ובצעירות נהדרים שמובילים היום במחקר, ברפואה, במשפטים, בממשל, באקדמיה, בעסקים ועוד."

אבידר ווינר, אמרה: "לא יכולתי לחשוב על מתנה טובה יותר לגיל 90. אני מתרגשת מהאפשרות שניתנה לי ואסירת תודה שזכיתי לייסד את קרן אייסף שעזרה לצעירים רבים להגשים את עצמם ולהקים משהו חדש עבורם ועבור משפחותיהם. אלפי המלגאים של אייסף הם נושאי הדגל של המהפכה החינוכית שלנו, תוכלו למצוא אותם בכל עמדות המפתח בישראל. הם מה שהופך את החברה הישראלית למגוונת וחזקה יותר".

פרופסור אבי ריבקינד מנהל המחלקה הכירורגית בהדסה. נועם מושקוביץ
עמד שנים בחזית המענה הרפואי לנפגעי הטרור בבירה. פרופ' אבי ריבקינד/נועם מושקוביץ

גם פרופ' אבי ריבקינד מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים יהיה בין מדליקי המשואות. ריבקינד הוא מחלוצי רפואת הטראומה בישראל. בהודעה נאמר כי "במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי 'צעירים נוהגים אחרת' להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופ' ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה"ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את ועידת ישראל לרפואה אותה יזם והקים".

רגב: "עבודתו החלוצית של פרופ' ריבקינד הצילה אינספור בני אדם, בלי כל הבדל דת גזע ומין. במקצוענות שלו, באהבת האדם שלו, במסירות ובמרץ הבלתי נלאה, פרופ' ריבקינד הוא הסמל של רפואת הטראומה הישראלית".

מופת של חינוך

אשת החינוך יהודית נגוסה נבחרה גם כן להדליק משואה. נגוסה היא מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות", הפועלת בקיבוץ עין השלושה, סמוך לגבול עזה. המכינה פונה לנערים אשר קיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי, ומוכנים לעבור תהליך שינוי אינטנסיבי, ומעניקה להם הזדמנות שניה לשירות צבאי משמעותי.

בהודעה נאמר: "נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשירות הבטחון הכללי. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות".

רגב: יהודית, מופת של חינוך ושל דוגמא אישית, תשיא את המשואה לכבודם של כל אנשי ונשות החינוך שמוסרים את חייהם למען דור העתיד שלנו, ולא משאירים אף אחד מאחור, ולכבודה של הקהילה האתיופית, והכוחות האדירים שהיא מצמיחה מתוכה.

פעילות כוח דובדבן בג'נין
9.4.22. דובר צה"ל
"בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים". יחידת דובדבן פועלת בג'נין/דובר צה"ל

"מטובי בניה של הארץ"

רגב הודיעה לרמטכ"ל על כך שאישרה את המלצתו לבחור בסא"ל ד, מפקד יחידת דובדבן להדלקת משואה. "סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת", נאמר בהודעה, "פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה".

מצה"ל נמסר כי "סא"ל ד' ידליק את המשואה בשם הפסיפס האנושי הישראלי, המתבטא במארג האחדות הצה"לי. בשם החלוציות שהיא ההליכה באומץ אל עבר הלא נודע, שהיא היסוד המכונן של חשיבה ופעולה פורצת דרך, חדשנית, יצירתית ונועזת של אנשי סג'רה, תל חי וראשית כוח המגן הישראלי. כמו אז, גם היום, לאורה פוסעים חיילי צה"ל ומפקדיו, והיא אותה החלוציות שסא"ל ד' מביא לידי ביטוי בתפקידו".

רעות עמיחי, מדליקת המשואה ביום העצמאות ה-75 בשם "השומר החדש". איתן גאל דור, אתר רשמי
"צעירה מנהיגה ופורצת דרך". רעות עמיחי/אתר רשמי, איתן גאל דור

שומרת על אדמות המדינה

רעות עמיחי בת ה-17 מהמושב נטע בחבל לכיש, מתנדבת ארגון השומר החדש, גם היא ברשימת מדליקי המשואות.

"השומר החדש", אומרת ההודעה, הוא "ארגון חברתי חינוכי וציוני שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים אוהבי הארץ, בכדי לסייע ולהעצים חקלאים וגורמי אכיפה בשמירה על אדמות המדינה ובמקביל לחבר את תושבי הארץ כולה, בדגש על הדור הצעיר, לאדמה, לאהבת הארץ , ציונות וערבות הדדית".

עמיחי מתנדבת בשומר החדש למעלה מ-3 שנים, ופעילה בתכנית מנהיגות צעירה של השומר החדש ע"ש אלכסנדר זייד. היא נבחר על ידי ראשי הארגון לייצג את אלפי המתנדבים.

רגב: "רעות וחבריה בארגון השומר החדש מסמלים את כל מה שטוב ויפה בחברה הישראלית - אהבת הארץ, ציונות וערבות הדדית. רעות היא ההוכחה שדור העתיד של מדינת ישראל הוא דור נפלא, ואני גאה בה מאוד".

עמיחי אמרה: "התרגשתי מאוד לשמוע על הבחירה ואני גאה לייצג את מתנדבי השומר החדש שלוקחים חלק במשימה הלאומית הציונית גם בשנת 2023. אחרי דורות שעמלו להקים את המדינה אני נרגשת להיות חלק מהדור הבא שהולך להמשיך את הדרך ולקדם את המדינה ושמחה לייצג את הדור הצעיר שיש לו הרבה מה לתרום לחברה ולמדינה."

שולה לוי, מנהלת מדרשית אמית קמה שבה לומדת עמיחי, אמרה: "אנו מברכים על בחירתה של רעות להדליק משואה ביום העצמאות. רעות היא דוגמא לצעירה מנהיגה ופורצת דרך, אהובה מאוד על חברותיה לכיתה. נערה שעשייה והתנדבות לעם ישראל וארץ ישראל הם נר לרגליה. מתנדבת מזה שלוש שנים בשומר החדש וחברה בתוכנית מנהיגות על שם אלכסנדר זייד ופועלת מתוך ענווה ומסירות , אהובה ומוערכת בכל מקום שהיא נמצאת"

"לעשיית הטוב אין גבולות"

נבחרת נוספת להדליק משואה היא ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה. חוסיין, שהתמחתה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות ברמב"ם, שימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית. ב-2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. כיום היא מנהלת את היחידה למניעת זיהומים ומובילה מחקר קליני חלוצי בנושא זיהומים נרכשים בבית החולים וחיידקים עמידים, ובמאי תחל את תפקידה החדש כסגנית מנהל המרכז הרפואי לגליל. בהודעה נאמר כי "בתקופת המאבק בנגיף הקורונה ניהלה ד"ר חוסיין את מערך הקורונה בבית חולים רמב"ם, ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. בצד עבודתה היא משמשת כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון, וחברה בוועידות רפואיות".

רגב אמרה כי: "ד"ר חתאם חוסיין, גאוות הכפר רמה והעדה הדרוזית, היא חלוצה בתחום הרפואי וחלוצה חברתית. חתאם היא השראה לצעירות ישראליות כולן ובייחוד לצעירות בנות העדה הדרוזית ומראה לכולנו שלעשיית טוב - אין גבולות".

סילבן אדמס איש עסקים ופילנתרופ חיזוק התדמית הגלובלית של ישראל. מארק ישראל סלם,
מחלק את זמנו בין ישראל לקנדה. סילבן אדמס/מארק ישראל סלם

גם איש העסקים והנדבן סילבן אדאמס נבחר להדליק משואה, בהתייעצות עם שר התפוצות עמיחי שיקלי.

בהודעה נאמר: "כנער בראשית שנות ה-70 בקנדה התקומם סילבן אדמס על הפער בין מדינת ישראל המופלאה, החלוצית ומפריחת השממה שאותה הכיר, לבין הסיקור התקשורתי העולמי של ישראל. החינוך הציוני והדוגמה האישית שקיבל בקהילה היהודית בקנדה הובילו אותו, כאדם בוגר, לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפה חיובית של פניה היפות של ישראל".

אדמס, שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחרי הבאת הג'ירו ד'איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם, לישראל, את משחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם ועוד.

רגב: "בסיפור חייו ובעשייה פורצת הדרך שלו סילבן מייצג את המחויבות הציונית העמוקה של יהודי התפוצות למדינת ישראל. העשייה שלו הובילה להצלחה יוצאת דופן במיצוב ישראל כיעד מבוקש ואטרקטיבי לאירועי ספורט יוקרתיים ומופעי תרבות, ובהקמת גשרים חדשים בין ישראל לעולם."

"התרגשתי מאוד עם קבלת הטלפון על כך שנבחרתי להשיא את משואת התפוצות בשנת ה-75 לעצמאות מדינת ישראל", אמר אדמס, "אני מודה לשרה מירי רגב ולוועדה, בשמי ובשם רבבות אוהדי ישראל ברחבי העולם, על הזכות שנפלה בחלקי להעלות על נס כל יהודי ויהודייה באשר הם בתפוצות. את כל חיי הקדשתי למען הידוק הגשר בין הקהילות היהודיות לחברה הישראלית, ולחיזוק מעמדה של ישראל דרך אירועי תרבות וספורט. כולי תקווה כי יחד נמשיך ונאיר את פניה היפות של ישראל מעל כל במה עולמית כעם אחד- עם ישראל".

חקלאות, תעשייה ופיוט

אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, שידליק גם הוא משואה, עלה בגפו מכורדיסטאן לישראל בסמוך להקמת המדינה. כחייל בודד השתתף במלחמות ישראל ונמנה על מקימי המושב שתולה שבגבול הצפון. במשך שנים רבות עסק בחקלאות ובתעשייה, זאת על אף איום הקטיושות התמידי שנשקף למושב מכיוון לבנון.

בהודעה נאמר: "לאורך השנים היה ביתו פתוח בפני נזקקים. יחד עם זוגתו הוא אימץ חיילים בודדים ששרתו באזור, ופעל להנחלת מסורת יהודי כורדיסטן. בצד כל זאת - המשיך את מסורת הפיוט של יהודי כורדיסטאן וכתב מאות פיוטים שקובצו בשני כרכים עבי כרס".

רגב: "אליהו צלאח ובני דורו שרטטו את הגבולות של מדינת ישראל בשדה שחרשו, בלול שהקימו, בבית הכנסת שבנו. השנה נעלה על נס את תרומתם האדירה של החלוצים והחלוצות המופלאים האלה, אנשי תנועת המושבים המפוארת".

בעד אחווה ונגד חרם

הנערה אופק ראשון, הפעילה נגד ביוש והחרמות בבתי ספר, סוגרת את רשימת מדליקות ומדליקי המשואות. במשך שש שנים, מכיתה א' עד כיתה ו', סבלה אופק ראשון מחרם אכזרי שהובילו ילדי כיתתה. בהודעה נאמר כי היא בחרה "לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות".

כיום אופק פעילה להעלאת המודעות למכת החרמות והבִּיוּש, "שיימינג", בבתי הספר ועומדת בראש "סיירת חרם", פרויקט המסייע לילדים שסובלים מחרם. "אופק הובילה מהלך חברתי למרות גילה הצעיר והנסיבות הקשות אליהן נקלעה, היא עמדה באומץ על כבודה ועל מקומה בחברה ונחלצה להגנתם של צעירים אחרים", מסרה רגב. "אופק היא השראה לצעירים בני גילה בכל רחבי הארץ שנקלעים, לצערנו ולבושתנו, למציאות הנוראה והבזויה של חרמות. המשואה שהיא תשיא ביום העצמאות היא אמירה ברורה - בעד האחווה ונגד החרם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully