וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור הנשירה ירד בחצי תוך שנתיים: המהפך בחטיבת הקומנדו

עודכן לאחרונה: 26.12.2022 / 11:34

הנתונים המדאיגים שהציגו יחידות דובדבן, מגלן ואגוז הדליקו נורה אדומה והובילו לשורת שינויים, בהם הפסקת הגיבושים הכפולים והעברת הנתונים מגיבוש מטכ"ל. שיעור הנשירה צנח ל-9.3%, אך הביקורת לא נעלמה לחלוטין: "בני נוער מהאיכותיים שיש לצה"ל, משאב שחייבים למצות"

תיעוד ממצלמות חזה של לוחמי יחידת דובדבן, מפעילות בג'נין ובברוקין/צילום: דובר צה"ל

חטיבת הקומנדו של צה"ל רשמה ב-2021 שיפור משמעותי בשיעור הלוחמים שנושרים ממסלול ההכשרה שלה - כך נודע לוואלה. מפקדי החטיבה הציגו לאחרונה נתון לפיו 9.3% מהמתגייסים ליחידות דובדבן, מגלן ואגוז נשרו בשנה שעברה מהמסלול. זאת, לעומת 15.6% ב-2020 ו-18.6% בשנה שלפניה.

בעקבות הנתון החמור שהוצג ב-2019 ע"י אוגדה 98 על הנשירה בחטיבת הקומנדו, נמתחה ביקורת חריפה, שכן חטיבת הקומנדו גייסה לשורותיה בני נוער איכותיים עם מוטיבציה גבוהה מאוד. גורמי צבא אמרו כי הנתונים היו תוצאה של עומס פיזי, תהליכי הכשרה לקויים, גיבוש בסטנדרט לא מתאים ועוד.

בעקבות זאת, בוצעו בכפוף לביקורת של זרוע היבשה ואגף כוח האדם סקרים, בדיקות ומהלכים שנועדו לשפר את המיון, הקליטה וההכשרה, וכן תמיכה של יועצים ארגוניים. לדברי גורמים באוגדה 98, התהליכים שבוצעו בחטיבת הקומנדו כללו שינוי בתהליכי המיון והקליטה. מה שסייע לכך הייתה גם החלטה של ראש אכ"א אלוף יניב עשור ליצור מדרג במיונים ליחידות המיוחדות והמובחרות.

יחידת אגוז. דובר צה"ל
צניחה בשיעור הנשירה. לוחמים בחטיבת הקומנדו/דובר צה"ל

הראשונים להעביר את בני נוער המתאימים גיבוש מפרך הם מפקדי סיירת מטכ"ל. בעבר הנתונים היו נשמרים אצלם, אך בעקבות רפורמת הגיבוש של עשור, הוחלט בשלב השני לאפשר ליחידות כמו שייטת 13 ושלדג להיחשף לנתונים ולבחור מתוכם בני נוער לשירות ביחידה, ובכך למנוע גיבוש פעם נוספת. בשלב השלישי הוחלט לאפשר ליחידת 669 ויחידות חטיבת הקומנדו לבחור מתוך מאגר הנתונים של מטכ"ל, וזאת בנוסף לבני הנוער שעברו גיבוש ביום הסיירות. כך למעשה הופסקה השיטה שבה כל יחידה מעבירה גיבוש, ובכך שוחקת את בני הנוער בסדרת גיבושים ובמקרים רבים גם גורמת להם לנזק פיזיולוגי.

ב-2020 שיעור הנושרים ירד במעט, אך בעוד בשנה שלפני 56% מהנושאים מוצו ללוחמה בגדודים, ב-2020 רק 40% מהם. עם זאת, 19% מהנושרים ירדו למחזור הגיוס הבא, בעוד שב-2019 היה מדובר ב-9% בלבד. חלק גדול מהם נשר לחלוטין מלחימה בגלל פציעות ואי התאמה, וחלק עבר לתפקיד תומך לחימה או תפקידי מטה.

עוד בוואלה!

רוב המתגייסים לקרבי - ממצב סוציו-אקונומי גבוה: "נוער ערכי ואיכותי"

לכתבה המלאה
יחידת אגוז. דובר צה"ל
"נוער מהאיכותיים שיש בצה"ל". לוחמים ביחידת הקומנדו/דובר צה"ל

מלבד העובדה ששיעור הנשירה ב-2021 צנח, יש לציין כי שני שלישים מהנושרים המשיכו לתפקידי ללחימה בגדודים - שיפור משמעותי נוסף. למרות זאת, גורמי צבא עדיין מותחים ביקורת על החטיבה: "חטיבה שמקבלת נוער מהאיכותיים שיש בצה"ל, חייבת למצות אותו בצורה טובה יותר לתפקידי לחימה, ואם החיילים נמצאו לא מתאימים, לדאוג שיהיה ניתן מבחינה פיזית ומנטלית לשבץ אותם ביחידות שדה אחרות כלוחמים. מדובר במשאב".

עוד הוסיף הגורם כי "זה מסר לכלל היחידות המיוחדות. המשאב האיכותי הוא משאב יקר וצריך להתייחס אליו בשיא ההקפדה. אגף כוח האדם עבר שינויים מהותיים בשנתיים האחרונות כדי לדייק את המיון וההכשרה והיחידות צריכות לנצל את זה לחיוב".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות חלה ירידה באחוזי הנשר בחטיבת הקומנדו וזאת בזכות פעילות מאומצת של המפקדים בחטיבה. כמו כן, עלה אחוז הנושרים שמוצו ללחימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully