וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ילדים מתים מרעב לנגד עינינו": כמה עוד צריכים למות בסומליה?

עודכן לאחרונה: 22.6.2022 / 18:49

שלושה משברים פוקדים בו זמנית את המדינה המזרח אפריקאית - התחממות גלובלית, עלייה במחירי המזון ומלחמה. "בכל 23 השנים שבהם אני עובדת בתחום ההומניטרי, זה המשבר החמור ביותר שראיתי, בעיקר מבחינת ההשפעה על הילדים", אמרה עובדת בארגון סיוע

בכל בוקר בעיר הגבול הסומלית, באשיר נור סאלאת בן ה-11 מתכנן כיצד להשיג ארוחת צהריים לאותו יום. מצויד בחולצה צהובה, ספר ששאל מחבר וחיוך, הוא אינו יודע מהיכן יגיע המזון.

באשיר חי במקום שבו שלושה משברים מצטלבים - התחממות גלובלית, עלייה במחירי המזון ומלחמה. הבצורת החמורה אילצה את משפחתו לעזוב את החווה שלהם ולעבור 100 ק"מ צפונה לעיר דולו בגבול עם אתיופיה. כיום הוא מנהיג חבורה של ילדים שמתאספים בבית הספר היסודי קאבאסה שמחלק דייסה חמימה או צלחות שעועית ותירס כחלק מתוכנית סיוע של האו"ם, אחד ממקורות המזון היחידים בעיירה.

"כשאני לא מקבל מזון, אני כל כך רעב: אני שוכב ולא נרדם", אמר באשיר. הוא לא אכל ארוחת ערב בליל אמש או ארוחת בוקר. שמונה אחיו ואחיותיו שנמצאים בבית רעבים כולם, הוא הוסיף. הבצורת צפויה להחריף בשל שינוי האקלים. שליש מהמקנה כבר מת מרעב או צמא. עצי פרי ותבואה קמלו.

סומליה. Photograph: Islamic Relief, אתר רשמי
רעב בסומליה/אתר רשמי, Photograph: Islamic Relief

"מתים מרעב לנגד עינינו"

סומליה, שבה פועלים גם ארגונים איסלמיסטיים שמתנגדים למשטר כבר זמן רב, צריכה לייבא יותר מזון, אבל אנשים ממילא אינם יכולים לשלם בעבורו. הסיוע הזר מידלדל ומחירי המזון גואים בשל המלחמה באוקראינה, יצואנית הדגנים הרביעית בגודלה בעולם. לפחות 448 ילדים מתו בה מאז ינואר בשל תת תזונה חריפה, על פי האו"ם. הנתון האמיתי בוודאי גבוה בהרבה.

דובר של האו"ם התייחס היום למצב הקשה ואמר כי רק הגדלה משמעותית של המימון ושל הסיוע ההומניטרי באופן מיידי יכולה להציל את סומליה מרעב, על רקע דיווחים של עובדי סיוע שראו ילדים מתים במדינה מרעב "לנגד עיניהם". במסר למנהיגי ארגון 7G שצפויים להיפגש ביום ראשון בגרמניה, הדגיש מייקל דנפורד, מנהל אזורי של תוכנית המזון העולמית (WFP) למזרח אפריקה, כי הממשלות צריכות לתרום בדחיפות ובנדיבות, אם העולם רוצה לשמר שביב של תקווה שעדיין אפשר למנוע אסון במדינה בקרן אפריקה.

"אנחנו צריכים כסף, ואנחנו צריכים אותו עכשיו", אמר דנפורד. "אם נצליח למנוע רעב בסומליה? אלא אם כן יגדל המימון באופן מסיבי ומיידי, זה לא יהיה אפשרי, זאת האמת. הדרך היחידה כעת היא השקעה עצומה בסיוע הומניטרי, כמו גם שכל השותפות ובעלי העניין יתאחדו כדי למנוע זאת".

משפחתו של באשיר נהנתה בעבר משלוש ארוחות ביום: חלב מהפרות בחווה ושעועית ודורה. הבוצרת לקחה את 12 הפרות ו-21 העזים של המשפחה. "מעולם לא ראיתי בצורת כזאת", אמרה אמו בת ה-30 של באשיר. היא ותשעת ילדיה ישנים כיום על מזרונים.

אביו של באשיר נהג להרוויח ביום מוצלח 2 דולר ממכירת פחם בעיר סמוכה, אך מאז מאי הצליח לשלוח רק 10 דולר בשל מחסור בעבודה. המשפחה לא מקבלת כלל סיוע של מזון.

סומליה, 2022. רויטרס
רעב בסומליה/רויטרס

89 מיליון איש סובלים מ"אי ביטחון תזונתי"

אזור קרן אפריקה חווה כעת את התקופה היבשה ביותר בתולדותיו. הבצורת החריפה בשל שינוי האקלים, במיוחד תופעת אל ניניה. גם התחממות האוקיינוסים משפיעה לרעה על המצב, על פי מומחי אקלים. בנוסף, הטמפרטורות בסומליה עלו ב-1.7 מעלות צלזיוס ממוצע לעומת התקופה הפרה תעשייתית - מהר יותר מהקצב הגלובלי של 1.2 מעלות צלזיוס.

קרן אפריקה גם עדה לאסונות טבע אחרים שקשורים לאקלים, כמו שיטפונות עזים, מספר שיא של סופות ציקלון ונחילי ארבה. "אין להם רגע להתאושש", אמר אבובקר סליח באביקר, מדען אקלים לרויטרס.

המצב מחריף בשל עימות מתמשך בין המורדים האיסלמיסטים לממשלה ועליית מחירים בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה. ברחבי מזרח אפריקה, 89 מיליון בני אדם סובלים כיום ממצב של "אי ביטחון תזונתי חריף", על פי WFP.

סומליה 2022. רויטרס
רעב בסומליה/רויטרס

בשנה שעברה, דיווח גרדיאן, בריטניה ומנהיגי 7G נוספים הבטיחו לספק 7 מיליארד דולר לסיוע במניעת רעב במדינות, אך אזור מזרח אפריקה לא הצליח לגייס מספיק כסף כדי למנוע רעב. כעת מנהיגים אלה מתבקשים להתחייב לסיוע מיידי בעבור סומליה, שמצבה הוא הקשה ביותר.

עד ספטמבר, על פי דו"ח של מדד ה-Integrated Food Security Phase Classification) IPC) - מדד בינלאומי המשמש לקביעת מצב הביטחון התזונתי של מדינות ואזורים גאוגרפיים - לפחות 213 אלף אנשים במדינה צפויים לרעוב. על פי הערכות של מדד IPC בנוגע לסומליה, 1.5 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש יסבלו מתת תזונה חריפה עד סוף 2022. והמספרים צפויים לעלות.

"אני יכולה לומר בכנות כי בכל 23 השנים שבהם אני עובדת בתחום ההומניטרי, זה המשבר החמור ביותר שראיתי, בעיקר מבחינת ההשפעה על הילדים", אמרה קלייר סנפורד, סגנית ראש ארגון סייב דה צ'ילדרן. "הרעב שלו הייתי עדה בסומליה מחריף מהר מכפי שהערכנו", היא אמרה לגרדיאן.

ב-2011, יותר מ-250 אלף אנשים מתו מרעב במדינה - רובם ילדים. "אנחנו רואים ילדים מתים אל מול עינינו, אוכלוסיות מאבדות את המחיה שלהן. אולי למדנו את הלקח של 2011, אבל לא הצלחנו ליישם אותו בשל מחסור במימון", אמרה סנפורד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully