וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות בטקס יום השואה: "למדנו לעמוד על ערכי היסוד כמדינה יהודית ודמוקרטית"

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 21:59

נשיאת בית המשפט העליון התייחסה בסיום נאומה לעבודת השופטים, בצל המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, ואמרה כי "מהשואה למדנו כי עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט". מפקד פיקוד הצפון גורדין: "גם היום, במרחק השנים, נשמעים איומים כנגד מדינת ישראל"

חיות בטקס יום השואה: "למדנו לעמוד על ערכי היסוד כמדינה יהודית ודמוקרטית"/שלומי גבאי

יום הזיכרון לשואה ולגבורה ננעל הערב (שלישי) בקיבוץ לוחמי הגטאות. העצרת התקיימה בסימן "מרד גטו ורשה - בית ספר לרוח האדם" לציון 80 שנה למרד גטו ורשה ונכחו בו נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ומפקד פיקוד צפון, אלוף אורי גורדין.

בסיום נאומה, חיות התייחסה לעבודת השופטים, ואמרה כי "ממוראות השואה ומן השבר הגדול שפקד את עמנו, למדנו לשנן לעצמנו יום-יום ושעה-שעה שמלאכתנו השיפוטית טובלת כולה באהבת אדם - כל אדם באשר הוא אדם. למדנו כי עלינו לעמוד על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שהיא חוף המבטחים של העם היהודי".

אסתר חיות, קיבוץ לוחמי הגטאות. שלומי גבאי
"מדינה יהודית ודמוקרטית היא חוף המבטחים של העם היהודי". חיות/שלומי גבאי

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) בירכה את חיות בתום נאומה ומסרה, "לא רק שהיא דייקה, ולא רק שהיא ריגשה, אלא שדווקא עכשיו זה המסר שהחברה הישראלית צריכה".

קצינים מצבא גרמניה, בעצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון בית לוחמי הגטאות. 18 באפריל 2023. שלומי גבאי
קצינים מצבא גרמניה שהשתתפו בטקס/שלומי גבאי

אלוף אורי גורדין סיפר בנאומו את סיפוריהם של אחיו של סבתו ושל אביה של אשתו. הוא פנה אל שורדי השואה ואמר להם, "לא פסקתם לקיים את מצוות 'והגדת לבנך' - כתבתם ומסרתם לנו את העדות דרכה אנו לומדים וזוכרים, ועוד נזכה ללמד ולזכור". הוא המשיך, "אנו, שעדיין עומדת לנו הזכות ללמוד מעדויות ממקור ראשון - קוראים, שומעים ומכירים את סיפורי הניצולים, עומדים כאן היום ומקבלים עלינו שליחות העומדת בין העבר לבין העתיד - לזכור, להזכיר ולהמשיך לספר את סיפוריכם".

גורדין אמר ששורדי השואה "צועדים כעמוד האש" לפני חיילי צה"ל. "אנו למדים מכם על גבורה, על תושייה ונחישות להן מסוגל האדם גם בפני הנורא מכל. צבא ההגנה לישראל - צבא מגן, ערכי וחזק, הינו המשך ישיר של מורשתכם ומסמל את ניצחונכם".

לאחר מכן התייחס מפקד פיקוד הצפון לאיומים על ישראל, ואמר כי "היום, במרחק השנים, נשמעים איומים כנגד מדינת ישראל". הוא המשיך, "אנחנו, חיילי ומפקדי צה"ל, נמשיך להילחם כנגד התבססות הטרור ולהגן על מדינת ישראל בכלל ועל גבולה הצפוני של מדינת ישראל ותושבי הצפון בפרט", התחייב על בימת הטקס. "אנו עומדים איתנים על המשמר, רואים ועוקבים אחר צעדי אויבנו - איראן, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. מי שינסה לתקוף אותנו ולהפר את ריבונותה של מדינת ישראל - יידע את נחת זרועו הנטויה של צה"ל".

עצרת הנעילה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון בית לוחמי הגטאות. 18 באפריל 2023. שלומי גבאי
הקהל בטקס נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה/שלומי גבאי
אלוף פיקוד צפון אורי גורדין בבית לוחמי הגטאות. שלומי גבאי
"מי שינסה לתקוף אותנו יידע את נחת זרועו הנטויה של צה"ל. גורדין/שלומי גבאי

יגאל כהן, מנכ"ל מוזיאון בית לוחמי הגטאות, אמר לפני הטקס כי "מדליקי המשואות מביאים עימם היבטים שונים של המושג גבורה. גבורה שבאה לידי ביטוי בקורות חייהם בתקופת השואה וגם אחריה, בתקומה ובתרומתם הגדולה לחברה הישראלית ולחברה בכלל".

עצרת הנעילה השנתית בקיבוץ לוחמי הגטאות מתקיימת מדי שנה מאז 1949, עם היווסדות הקיבוץ ובית לוחמי הגטאות - מוזיאון השואה הראשון בעולם והיחיד שהוקם על ידי שורדי שואה. במהלך העצרת נערך טקס הדלקת המשואות בו צוינו סיפורי חייהם של שישה שורדות ושורדי שואה, בנוסף להנחת זר חסידי אומות עולם ע"י שורדת שואה.

בטור שפרסם מנכ"ל בית לוחמי הגטאות בוואלה בסוף השבוע, הוא חיבר בין מרד גטו ורשה ובין המחאות נגד המהפכה המשפטית. "החיבור בין אותם צעירים אידאליסטיים, שהרימו את נס המרד בוורשה ובמקומות נוספים לפני 80 שנה לבין הצעירים של היום יוצר משמעות אחרת ועמוקה יותר של הבנת העבר, ולמידה ממנו לעתיד שהיינו רוצים שיהיה לנו", כתב.

דבריו של כהן עוררו סערה בימין, וח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד קרא, "ההשוואה בין המציאות הישראלית היום לשואה שמורה לשוליים ההזויים, הסהרוריים והאנטי-ציונים בשמאל הישראלי. העובדה שמנכ"ל בית לוחמי הגטאות, שמופקד על קידוש זכר השואה, מבזה את זכר הנספים כמו גם את גבורת המרד היהודי נגד הנאצים, לא תעבור לסדר היום. על המנכ"ל לחזור בו מדבריו או להתפטר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully