וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים השתתפו ב"מצעד החיים" באושוויץ: "לעולם אל לנו לשכוח"

עודכן לאחרונה: 18.4.2023 / 20:09

כ-40 ניצולי השואה השתתפו לצד אלפי בני אדם ב"מצעד החיים", שהתקיים בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם" לרגל 80 שנה למרד גטו ורשה. "התקווה שלנו היא שדור העתיד יפעל נגד אנטישמיות", קרא יו"ר המצעד. נשיא איטליה קשר בין השואה לפלישה הרוסית לאוקראינה

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

אלפי אנשים, בהם כ-40 ניצולי שואה, השתתפו היום (שלישי) ב"מצעד החיים" באושוויץ. בסיום המצעד, שהתקיים בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם" לרגל 80 שנה למרד גטו ורשה, קרא לבני הנוער יו"ר מצעד החיים, שמואל רוזנמן, להילחם באנטישמיות. "התקווה שלנו היא שאתם, דור העתיד, תשאו את הלפיד של הזיכרון ותפעלו נגד אנטישמיות", אמר על בימת הטקס המרכזי במחנה בירקנאו, "שהזרע שנזרע כאן, יאפשר עתיד בהיר יותר לעם היהודי ולעולם כולו".

נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה, קשר בנאומו בין פשעי מלחמת העולם השנייה לפלישה הרוסית לאוקראינה. "התכנסנו כאן היום כדי לזכור ולחלוק כבוד למיליוני הקורבנות של המשטר הנאצי צמא הדם, שפשעיו הנוראיים נגד האנושות התאפשרו בגלל שיתוף הפעולה של מנהיגים אירופאיים פשיסטיים, שהסגירו את אזרחיהם שלהם לידי הנאצים האכזריים. פשעים אלה לעולם לא יישכחו ולא ייסלחו", הבטיח. "היום, יותר מתמיד, כשדיונים וויכוחים שהרעילו את שנות ה-30 של המאה הקודמת צצים מחדש בזמן שרוסיה תוקפת באכזריות לא-אנושית את אוקראינה, זכרון השואה עומד כתזכורת נצחית שאסור להתעלם ממנה".

שר החינוך יואב קיש נאם אחריו באנגלית והקדיש חלק ניכר מנאומו לסבו, פרידריק הרמן קיש, שלחם בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, והיה שותף לשחרור מחנה הריכוז ג'אדו, שאליו נשלחו יהודי לוב. "היום אני כאן על מנת לייצג את ממשלת ישראל, ובני, שאף הוא נוכח כאן, צעד היום על מנת לייצג את הנוער הישראלי. עם ישראל חי!", צעק מעל הבמה. "מדינת ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות. מדינה שעדיין נאבקת על קיומה, אך יחד עם זאת מהווה בית לעם היהודי. מדינה חזקה, מוצלחת ומשגשגת, מדינה שיש לה את אחד הצבאות מהמובילים בעולם, וכל זאת על מנת להבטיח כי לעולם לא תתרחש שואה נוספת. מדינה שזוכרת הנספים ומעבירה הלאה את מורשת זיכרון השואה. לעולם אל לנו לשכוח!", אמר קיש.

מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
השתתפו במצעד החיים, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

איש העסקים רוברט קראפט הדליק לפיד בסימן המאבק באנטישמיות - מטרה מרכזית בפעילות הפילנתרופית שלו. "אנו מנציחים את זכרם של ששת המיליונים שאינם עמנו, ומצווים להתייצב כנגד שנאה וחוסר סובלנות, על מנת שההיסטוריה לא תחזור על עצמה", אמר.

משואה שנייה הדליקו שגרירי ארה"ב בעבר ובהווה טום ניידס ודיוויד פרידמן - שהובילו למצעד משלחת דו-מפלגתית מארצות הברית - בסימן "ביטחון העם היהודי". "אמריקנים רבים צועדים כאן בקרב אנשים מרחבי העולם, במאבק מאוחד באנטישמיות ובשנאה. ארצות הברית של אמריקה, המנהיגה של העולם החופשי, תעמוד תמיד כנגד כל סוג של גזענות ואי-צדק", אמר ניידס, ואילו פרידמן הוסיף: "אני מתחייב להמשיך ולצעוד, לזכר הקורבנות, ולהאבק ככל יכולתי ברשע ולפעול למען עולם צודק ואנושי יותר. יברך וישמור אתכם האל, אלו ששומרים על לפיד הזיכרון, ומשמרים את ההיסטוריה ואת לקחי השואה".

מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
משתתפים במצעד החיים, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מרק ווילף, השיא לפיד בסימן הדור השני, והקדיש אותו לאביו, שכיהן כנשיא מפעל החיים. ווילף ציין כי הסוכנות היהודית סייעה להביא לישראל בשנה שעברה עשרות אלפי יהודים שנמלטו מאוקראינה, בלארוס ורוסיה, והוסיף: "בעודנו מציינים 75 שנה למדינת ישראל, אל לנו לקבל את נס העצמאות שלנו כמובן מאליו".

בני הזוג איריס וחיים טייב הדליקו את לפיד הדור השלישי. איריס טייב הקדישה אותו לזכר סבתה מרים היימן ואחותה אווה, שהיו אסירות באושוויץ, וציינה כי היא קעקעה את מספר האסיר של סבתה כדי להנציח את סיפורה ואת בני משפחתה שנרצחו. חיים טייב הקדיש את הלפיד לזכר סבו שעל שמו הוא נקרא, שהיה אסיר במחנה עבודה, לזכר סבלה של יהדות טוניסיה בתקופת השואה ויהדות צפון אפריקה בכלל. "עלינו ללמוד מלקחי העבר, ולהביט קדימה. אני מבטיח לקדם את החדשנות הישראלית כדי להביא אחווה ותקווה לעתידה של אפריקה ולעולם כולו. לא נשכח", אמר טייב, איש עסקים ופילנתרופ.

אשת העסקים מרים אדלסון, מו"ל "ישראל היום", הדליקה לפיד בסימן "שימור והעברת הזיכרון". "עלינו לשמור גם אנחנו על התקווה ועל האמונה בעתיד - דווקא כשאנו צועדים כאן. כשאנו צועדים במצעד החיים, יהודים, זקופים, מאוחדים ומלאי תקווה, אנו זוכרים ומתאבלים על ששת מיליון היהודים שנרצחו, אבל גם מלאי תקווה ואמונה. עם ישראל חי וקיים - וימשיך לחיות!", הכריזה.

מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
משתתפים במצעד החיים, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

סגן יו"ר מצעד החיים ברוך אדלר הדליק לפיד שהוקדש לחסידי אומות העולם. "זוועות השואה צרובים היו בגופה של אימי, ובנפשי", אמר אדלר. "אני מבקש לחלוק כבוד לחסידי אומות העולם שסירבו לתת יד ולשתף פעולה עם מכונות ההרג של הנאצים, וסיכנו את חייהם - על מנת להציל את חייהם של אחרים".

יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי, הדליקה את הלפיד האחרון, שהוקדש לתקומת מדינת ישראל, ואמרה כי מורשת מרד גטו ורשה היא אחדות. "הם הותירו לנו מורשת של תקומה, של עוז ומסירות נפש, אך גם ציווי לנו את המחויבות לאחדות - למרות השוני, בגלל השוני", אמרה, "הלוחמים והלוחמות בגטו ורשה נשאו לפיד של תקומה יהודית. הם נפלו. הגטו נחרב. אבל הלפיד לא נפל. הוא ממשיך לבעור".

בסיום הדלקת המשואות נרשם רגע מרגש, כשהזמר עברי לידר, שאמו היא ניצולת שואה מוורשה וסבו נרצח באושוויץ, ביצע את השיר "בואי אמא" יחד עם ניצולת השואה שוש טריסטר, ששרדה את השואה כילדה. השניים שרו מחובקים, כשלידר שר את חלקו בעברית וטריסטר שרה את חלקה בשיר ביידיש.

מצעד החיים במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין.18 באפריל 2023. יוסי זליגר, אתר רשמי
משתתפים במצעד החיים, היום/אתר רשמי, יוסי זליגר

בין אלפי המשתתפים, בהם בעלי תפקידים בכירים, צעדו בו כ-40 ניצולי שואה מכל רחבי העולם, בהם גם הלינה בירנבאום הישראלית, ולצידה כמה מנכדיהם של מורדי גטו ורשה. עד היום, לאורך כל שנות המצעד, השתתפו בו מעל ל-300 אלף בני אדם. 25 משלחות ממדינות משתתפות השנה במצעד ה-35 במספר, שאחרי כשלוש שנים מצומצמות בהשפעת מגפת הקורונה, ישוב למתכונת מלאה. המצעד הוא בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם", לרגל 80 שנה למרד גטו ורשה.

בירנבאום, סופרת ומשוררת, נולדה בוורשה. בזמן המרד הסתתרה בבונקר בגטו, ולאחר שנתפסה נשלחה למיידנק ומשם לאושוויץ. לציבור הישראלי היא מוכרת גם כאמו של הפזמונאי והמפיק יעקב גלעד, שכתב עבורה את השיר "אפר ואבק". מלבדה תשתתף במצעד גם שושנה טריסטר, אמנית ילידת חודורוב, שגדלה במסתור כילדה קטנה, ואריה פינסקר, יליד הונגריה וניצול אושוויץ. עוד יצעדו לצידם איל צוקרמן, נכדתם של בכירי הארגון היהודי הלוחם וממנהיגי המרד בגטו ורשה צביה לובטקין ואנטק צוקרמן וניר יערי, נכדה של בלה יערי - אף היא חברת הארגון המחתרתי, וניצולה של אושוויץ.

"השנה אנו נותנים במה לגבורה היהודית בשואה", הסביר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "במשך שנים הוצגו היהודים כקורבן בלבד, שהלך כצאן לטבח. צעירים בישראל וברחבי העולם היהודי לא יודעים מספיק על מעשי הגבורה הרבים שביצעו מאות ואלפי יהודים במהלך השואה, וכארגון חינוך בינלאומי תפקידנו לתת על כך דגש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully