וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעור החשוב ממרד גטו ורשה - למרוד כנגד אי צדק

יגאל כהן

עודכן לאחרונה: 14.4.2023 / 4:29

האירועים של המרד, שהתנהל לפני 80 שנה, יישארו זיכרון עמום. יש לנו כעת הזדמנות להתקרב אליהם, ללמד אותם ולחנך לאורם. המשמעות שלהם כיום היא בהשראה הגדולה שהם מעניקים לנו באשר לכוחה של רוח האדם להשפיע וליצור מציאות אחרת

טקס קבורת העצמות שנמצאו בהריסות גטו ורשה/באדיבות הקהילה היהודית, ורשה

ב-19 באפריל נציין 80 שנה למרד גטו ורשה, המרד שהפך לסמל הגבורה וההתנגדות היהודית למשטר הנאצי בתקופת השואה. מדינת ישראל הצעירה בחרה לקשור בין מרד גטו ורשה, שפרץ בערב פסח, לבין מועד הנצחת שואת העם היהודי, לקשור בין גבורת המורדים בגטאות וביערות ומלחמתם בנאצים לבין האתוס הציוני וחינוך בני הנוער לעמידה כנגד האויב ולגבורה במלחמה על הבית.

עם השנים תפסה הגבורה פנים וגוונים שונים. גבורה הפכה להיות לא רק נחלתו של מי שאחז בנשק אלא גם של אחרים שפעלו בתחומים אחרים - בתיעוד ארכיוני, בהצלת אחרים. ההישרדות עצמה הפכה לקריאת תיגר על הצורר הנאצי וביטוי לכוחה של רוח האדם. היום, 80 שנה אחרי אותו אירוע מכונן, נראה כי יש להישיר מבט אל מול המציאות המשתנה ממש ברגעים אלו מול עינינו ולקחת את המרד למקום אחר.

מעצר יהודים על ידי אנשי SD במהלך דיכוי מרד גטו ורשה, פולין, 1943.. יד ושם, אתר רשמי
כמעט ולא נשארו כאלו שיוכלו להעיד על אותם ימים. מעצר יהודים במהלך דיכוי מרד גטו ורשה/אתר רשמי, יד ושם

נדמה כי השיעור החשוב ביותר הוא עצם יכולתו של כל אדם למרוד. למרוד כנגד עוולות, למרוד כנגד אי צדק. לעולם לא לעמוד מן הצד ולהישאר אדיש. החיבור בין אותם צעירים אידאליסטיים, שהרימו את נס המרד בוורשה (ובמקומות נוספים) לפני 80 שנה לבין הצעירים של היום יוצר משמעות אחרת ועמוקה יותר של הבנת העבר ולמידה ממנו לעתיד שהיינו רוצים שיהיה לנו. זה נכון למדינת ישראל וזה נכון לכל מקום אחר בעולם.

אני סבור שככל שנתרחק מאירועים אלו הם יישארו, במקרה הטוב, זיכרון עמום, רחוק ובלתי רלוונטי. יש לנו כעת הזדמנות להתקרב אליהם, ללמד אותם ולחנך לאורם. היום, 80 שנה מאוחר יותר, אני מרגיש כי אירועים אלו משמעותיים לא פחות בהשראה הגדולה שהם מעניקים לנו באשר לכוחה של רוח האדם להשפיע, לשנות וליצור מציאות אחרת.

מלוחמי גטו ורשה כמעט ולא נשארו כאלו שיוכלו להעיד על אותם ימים. על מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית להשתמש באירועים אלו ובציון דרך היסטורי זה כמנוף חינוכי המעודד לאקטיביזם, לפעולה ולעמידה על ערכים ועקרונות שאנחנו מאמינים בהם. ביום ג, 18 באפריל, תתקיים בבית לוחמי הגטאות עצרת הנעילה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בסימן 80 שנה למרד גטו ורשה

הכותב הוא מנכ"ל בית לוחמי הגטאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully