וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בתגובה לקרבות בסודאן: קוראים לצדדים להימנע מאלימות ולחזור למסלול פיוס

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 18:29

משרד החוץ הגיב היום לראשונה לעימות הסודאני, שלושה ימים אחרי פרוץ הקרבות בין הצבא למורדים, ואחרי שמדינות רבות קראו להפסקת אש. "אנו עוקבים בדאגה אחרי האירועים", נאמר בהודעה, "ישראל רוצה ביציבותה ובטחונה של סודאן"

בווידאו: עשרות הרוגים בקרבות בסודאן; המורדים: "הותקפנו על ידי מטוסים זרים"/רויטרס

משרד החוץ פרסם היום (שני) הודעה בתגובה לקרבות שפרצו בסודאן בין הצבא למיליציית המורדים. בתגובה נאמר: "אנו עוקבים בדאגה אחר האירועים בסודאן. ישראל רוצה ביציבותה ובטחונה של סודאן. ישראל קוראת לכל הצדדים להימנע מאלימות ולחזור למסלול הפיוס הפנימי, על מנת לסיים את תהליך העברת השלטון בהסכמה רחבה".

זוהי תגובתה הראשונה של ישראל לעימות החריף, והיא מתפרסמת שלושה ימים אחרי תחילת הקרבות, ואחרי שרוב מדינות המערב פרסמו הודעות הקוראות להפסקת אש. בין הקוראים לעצירת הלחימה: ארצות הברית, סין, רוסיה, מצרים, ערב הסעודית, מועצת הביטחון של האו"ם, האיחוד האירופי והאיחוד האפריקני.

עשן עולה ליד גשר חלפיה בין אומדורמן וצפון חרטום במהלך עימותים בין כוחות מיליציה לצבא המדינה. 15 באפריל 2023. רויטרס
עשן עולה ליד גשר בצפון חרטום במהלך הקרבות בסודאן/רויטרס

צבא סודאן תקף היום מהאוויר בסיסים של כוחות המיליציה. גורמי רפואה אמרו כי לפחות 97 אזרחים ו-45 חיילים נהרגו בקרבות, בנוסף ל-942 פצועים. הלחימה פרצה ביום שבת בין כוחות הצבא הנאמנים לגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת השלטון הזמנית, לבין כוחות התמיכה המהירה שבפיקודו של גנרל מוחמד דגלו, המכונה חמדתי. הוא שימש סגנו של אל-בורהאן במועצה הזמנית ושיתף עמו פעולה בהפלת הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה ב-2019.

מאבק הדמים החל בעקבות מחלוקת בין שני המנהיגים הנוגעת לשילובה של המיליציה בכוחות הצבא, כחלק מהשלמת העברת השלטון הצבאי לידיים אזרחיות. המחלוקת בסוגייה זו הובילה לדחיית החתימה על הסכם, המגובה על ידי הקהילה הבינלאומית, בין המפלגות הפוליטיות שנועד להחזיר את סודאן למסלול הדמוקרטיזציה אחרי הפיכה נוספת של בורהאן וחמדתי ב-2021.

הלחימה מתרכזת סביב אתרי מפתח בבירה חרטום, בראשם ארמון הנשיאות, מטה הצבא ונמל התעופה הבינלאומי, ושני הצדדים מוסרים דיווחים סותרים על השליטה בהם.

בוהראן וחמדתי הסכימו אתמול על הפוגה הומניטרית בת שלוש שעות, אך נציגות האו"ם במדינה אמרה כי הם לא כיבדו את ההסכם אחרי רגיעה קצרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully