וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-100 הרוגים בלחימה בסודאן; קרבות רחוב בין הצבא למורדים בחרטום

מטוסי קרב תקפו עמדות של המיליציה, ביום השלישי לעימותים בין נאמני מנהיג המדינה לבין הכוחות של סגנו. מספר הקורבנות ממשיך לטפס, והפוגה הומניטרית של כמה שעות קרסה בתחילתה

בווידאו: עשרות הרוגים בקרבות בסודאן; המורדים: "הותקפנו על ידי מטוסים זרים"/רויטרס

צבא סודאן תקף מהאוויר בסיסים של כוחות המיליציה היריבה, כשהמאבק על השליטה במדינה נכנס הבוקר (שני) ליומו השלישי. גורמי רפואה אמרו כי לפחות 97 אזרחים נהרגו בקרבות, בנוסף ל-365 פצועים. עשרות לוחמים משני הצדדים נהרגו אף הם.

הלחימה פרצה ביום שבת בין כוחות הצבא הנאמנים לגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת השלטון הזמנית, לבין כוחות התמיכה המהירה שבפיקודו של גנרל מוחמד דגלו, המכונה חמדתי. הוא שימש סגנו של אל-בורהאן במועצה הזמנית ושיתף עמו פעולה בהפלת הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה ב-2019.

מאבק הדמים החל בעקבות מחלוקת בין שני המנהיגים הנוגעת לשילובה של המיליציה בכוחות הצבא, כחלק מהשלמת העברת השלטון הצבאי לידיים אזרחיות. המחלוקת בסוגייה זו הובילה לדחיית החתימה על הסכם, המגובה על ידי הקהילה הבינלאומית, בין המפלגות הפוליטיות שנועד להחזיר את סודאן למסלול הדמוקרטיזציה אחרי הפיכה נוספת של בורהאן וחמדתי ב-2021.

הקהילה הבינלאומית קראה לעצירה מידית של הלחימה ודיאלוג בין הכוחות היריבים, בעוד שמצרים השכנה הציעה לתווך ביניהם.

תמונת לוויין של מטוסים עולים באש בנמל התעופה הבינלאומי בחרטום, סודאן, 16 באפריל 2023. רויטרס
תמונת לוויין של מטוסים עולים באש בנמל התעופה הבינלאומי בחרטום, סודאן, 16 באפריל 2023/רויטרס
תמונת לוויין מתעדת שריפות ברחבי חרטום, סודאן, 16 באפריל 2023. רויטרס
תמונת לוויין מתעדת שריפות ברחבי חרטום, סודאן, 16 באפריל 2023/רויטרס

לפי עדי ראייה, דומה שהמומנטום בקרבות עם הצבא, הנהנה משליטה אווירית. הוא חידש במהלך הלילה את התקיפות האוויריות שלו נגד בסיסים של כוחות המיליציה באום דורמאן, העיר התאומה של חרטום השוכנת מעבר לנילוס, ובמחוז בחרי הסמוך. בעקבות התקיפות, לפי עדי הראיה, לוחמי המיליציה נמלטו מעמדותיהם.

הלחימה מתרכזת סביב אתרי מפתח בבירה חרטום, בראשם ארמון הנשיאות, מטה הצבא ונמל התעופה הבינלאומי, ושני הצדדים מוסרים דיווחים סותרים על השליטה בהם.

בוהראן וחמדתי הסכימו אתמול על הפוגה הומניטרית בת שלוש שעות, אך נציגות האו"ם במדינה אמרה כי הם לא כיבדו את ההסכם אחרי רגיעה קצרה.

תמונת לוויין מהקרבות ברחבי חרטום, סודאן, 16 באפריל 2023. רויטרס
תמונת לוויין מהקרבות ברחבי חרטום, סודאן, 16 באפריל 2023/רויטרס

ארצות הברית, סין, רוסיה, מצרים, ערב הסעודית, מועצת הביטחון של האו"ם, האיחוד האירופי והאיחוד האפריקני קראו לעצירה מידית של הלחימה, המאיימת להחריף את חוסר היציבות בקרן אפריקה, אזור הרווי אלימות. בנוסף להצעת מצרים לתווך בין הצדדים, מנהיגיהן של קניה, דרום סודאן וג'יבוטי השכנות מתכננים להגיע לסודאן בהקדם האפשרי.

עם זאת, גורמים בצבא סודאן הבהירו כי הם לא יקיימו משא ומתן עם כוחות המיליציה עד לכניעתה המוחלטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully