וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כהן: ישראל תחתום על הסכם שלום עם סודאן - כפוף להקמת ממשלה אזרחית

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 23:00

עם שובו מביקור בסודאן אמר שר החוץ כי סיכם עם ראש המועצה הצבאית הגנרל עבד אל-פתאח בורהאן על נוסח הסכם השלום שייחתם בין המדינות. הקמת ממשלה אזרחית בסודאן הינה התנאי האמריקני לתמיכה בהסכם הנורמליזציה. בישראל מקווים שממשלה כזו תוקם לכל המאוחר ביוני

בווידאו: נשיא צ'אד מצביע בבחירות, כמה ימים לפני שנהרג בידי מורדים/צילום: רויטרס

שר החוץ אלי כהן אמר (חמישי) במסיבת העיתונאים בנמל התעופה בן גוריון עם שובו מביקור בסודאן כי סיכם עם ראש המועצה הצבאית הגנרל עבד אל-פתאח בורהאן על נוסח הסכם השלום שייחתם בין המדינות לאחר שתוקם בסודאן ממשלה אזרחית.

ראש המועצה הצבאית  בסודאן הגנרל בורהאן עם שר החוץ הישראלי אלי כהן. 2 בפברואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת השר אלי כהן עם מפקד הצבא בסודאן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

למה זה חשוב

  • הקמת ממשלה אזרחית בסודאן הינה התנאי האמריקני לתמיכה בהסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סודאן ובהפשרת חבילת הסיוע שהוקפאה לפני שנה וחצי בעקבות ההפיכה הצבאית במדינה.
  • בכירים ישראלים מקווים כי ממשלת אזרחית תוקם בסודאן עד חודש מאי או יוני, אולם לאור נסיון העבר אין כל ודאות שכך אכן יקרה. תהליך העברת השלטון לממשלה אזרחית עשוי להימשך שנים.
  • "בורהאן אמר בצורה ברורה שברגע שתהיה הסכמה וניתן יהיה להקים ממשלה הם יעבירו את המושכות לממשלה אזרחית. זה אינטרס מובהק של סודאן כי זה יפתח לה פתח ליחסים טובים יותר עם מדינות מערביות ועם ישראל", אמר כהן.

עוד בוואלה!

שר החוץ הגיע לביקור בסודאן ונפגש עם הגנרל בורהאן

לכתבה המלאה
שר החוץ אלי כהן לאחר ביקור בסודאן. 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
אלי כהן/ראובן קסטרו

בין השורות

  • הגנרל בורהאן, שעומד בראש הפלג הצבאי של ממשלת סודאן, הוא זה שהוביל לפני כשנה וחצי את ההפיכה הצבאית במסגרתה הודח ראש הממשלה חמדוק ופורקה הממשלה האזרחית.
  • כלל לא ברור האם הממשלה האזרחית שתוקם תראה עצמה מחויבת להסכמות בינו לבין ישראל והאם תהיה להסכמות האלה לגיטימציה פנימית בדעת הקהל בסודאן. לפיכך, הסיכומים בין כהן לבין הגנרל בורהאן הינם "על הקרח" בלבד.

מה הם אומרים

  • כהן אמר כי מטרת הביקור בסודאן היתה לקדם חתימה על הסכם שלום בין ישראל לסודאן עוד השנה. עוד ציין כי במהלך הביקור העביר למקביליו הסודאנים את טיוטת הסכם השלום. טיוטה דומה הועברה לסודאן כבר לפני שנתיים.
  • "סיכמנו על נוסח הסכם השלום שייחתם לאחר העברת השלטון בסודאן לממשלה אזרחית אשר תוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה", אמר כהן.
  • שר החוץ הוסיף כי הציג לבורהאן תוכנית מפורטת של סוכנות הסיוע של משרד החוץ (מש"ב), שכוללת סיוע ובניית יכולות בתחומי ביטחון מזון, בריאות הציבור וניהול משאבי מים, על רקע משבר האקלים והשיטפונות שפוקדים את המדינה.
  • "ישראל יכולה להיות שותפה של סודאן בהתמודדותה עם אתגרי האקלים והאתגרים הכלכליים עימם היא מתמודדת. וסודאן יכולה להיות שותפה של ישראל בתחומי הסחר והכלכלה, בתחומי ביטחון אזורי ומאבק בטרור ובפעילות הדיפלומטית של ישראל באפריקה", אמר כהן.
ראש המועצה הצבאית בסודאן הגנרל בורהאן עם מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. 2 בפברואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
יחד עם מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי/לשכת העיתונות הממשלתית

התמונה הגדולה

כהן ציין כי ביקורו בסודאן זכה לברכת הממשל האמריקני והוסיף כי כאשר ייחתם הסכם שלום בין המדינות יתקיים טקס החתימה בוושינגטון.

"בשבועות האחרונים קידמנו, ביחד עם שותפנו האמריקנים את הביקור בסודאן. שוחחתי על ההתקדמות לעבר הסכם השלום עם מזכיר המדינה האמריקני, ידידי אנטוני בלינקן, ועם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ק סאליבן. שניהם נתנו את ברכתם לנסיעה והבטיחו את הירתמותם להמשך התהליך החשוב הזה", אמר כהן.

בכירים אמריקנים ציינו כי בלינקן וסאליבן לא התנגד לביקורו של כהן בחרטום, אך ציינו כי התיאור כאילו "בירכו עליו" הוא מוגזם. לדבריהם, בלינקן אמר לכהן כי צריך להתקדם לאט מול סודאן כל עוד לא הוחזרה הממשלה האזרחית למקומה.

תזכורת

  • באוקטובר 2020 הודיעו ישראל וסודאן על תחילת תהליך נורמליזציה ביחסים. ב-5 בינואר 2021 חתם שר המשפטים הסודאני נסר א-דין עבד אל-ברי על הצהרת ההצטרפות להסכמי אברהם בנוכחות שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין ביקר בחרטום.
  • עם זאת, שנית, סודאן עדיין לא חתמה על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל כמו שעשו איחוד האמירויות ובחריין ובמידה מסוימת גם מרוקו. בתחילת 2021 העבירה ישראל לסודאן טיוטת הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים. הסודאנים, שחיכו לקבל גיבוי של ממשל ביידן להסכם, לא חתמו עליו עד היום ואפילו לא נתנו את הערותיהם לטיוטה.
  • הממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד ניסתה להגיע להסכם עם הסודאנים על כינון יחסים דיפלומטיים. בספטמבר 2021 כמעט התקיימה פסגה משולשת בשולי עצרת האו"ם בהשתתפות ראש הממשלה בנט, מנהיגי סודאן הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה עבדאללה חמדוק ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אלא שהמגעים בנושא לא הבשילו.
  • באוקטובר 2021 ביקר לפיד בוושינגטון כדי לשכנע את הממשל האמריקני לתת עדיפות לנושא ולהביא להסכם בין ישראל לסודאן על כינון יחסים דיפלומטים מלאים. האמריקנים הסכימו להתגייס לנושא, אלא ששבוע ימים לאחר מכן הוביל הגנרל בורהאן הפיכה צבאית בסודאן.
  • בעקבות ההפיכה הצבאית בסודאן האמריקנים הטילו סנקציות על הפלג הצבאי בממשלת סודאן בראשות הגנרל בורהאן והקפיאו את חבילת הסיוע האמריקנית בת 700 מיליון דולר שהובטחה לסודאן כחלק מתהליך הנורמליזציה עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully