וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הגיע לביקור בסודאן ונפגש עם הגנרל בורהאן

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 21:32

כהן נפגש עם מפקד הצבא במדינה. בתחילת 2021 חתמה סודאן על הצטרפות להסכמי אברהם, אך לא חתמה על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל. ההפיכה הצבאית עצרה את הנסיונות לקדם הסכם, מאז הבהירה ארה"ב כי תתמוך בהסכם רק אם תוקם מחדש ממשלה אזרחית במדינה

בווידאו: נשיא צ'אד מצביע בבחירות, כמה ימים לפני שנהרג בידי מורדים/צילום: רויטרס

שר החוץ אלי כהן הגיע היום (חמישי) לביקור בסודאן ונפגש עם מפקד הצבא הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן. המועצה הצבאית בסודאן מסרה כי הגנרל דן עם השר כהן בדרכים לכינון יחסים פוריים בין המדינות ובשיתוף הפעולה בין המדינות בתחומים שונים. בורהאן אמר לכהן כי יש לשמור על היציבות בין ישראל לפלסטינים.

ראש המועצה הצבאית  בסודאן הגנרל בורהאן עם שר החוץ הישראלי אלי כהן. 2 בפברואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת השר אלי כהן עם מפקד הצבא בסודאן/לשכת העיתונות הממשלתית

למה זה חשוב

  • מדובר בביקור ראשון של שר ישראלי בסודאן מזה שנתיים. הביקור הקודם, בינואר 2021, היה גם של אלי כהן כשכיהן כשר המודיעין.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אלי כהן בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
ביקור ראשון במדינה מזה שנתיים. אלי כהן/ראובן קסטרו

תזכורת

  • באוקטובר 2020 הודיעו ישראל וסודאן על תחילת תהליך נורמליזציה ביחסים. ב-5 בינואר 2021 חתם שר המשפטים הסודאני נסר א-דין עבד אל-ברי על הצהרת ההצטרפות להסכמי אברהם בנוכחות שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין ביקר בחרטום.
  • עם זאת, שנית, סודאן עדיין לא חתמה על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל כמו שעשו איחוד האמירויות ובחריין ובמידה מסוימת גם מרוקו. בתחילת 2021 העבירה ישראל לסודאן טיוטת הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים. הסודאנים, שחיכו לקבל גיבוי של ממשל ביידן להסכם, לא חתמו עליו עד היום ואפילו לא נתנו את הערותיהם לטיוטה.
  • הממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד ניסתה להגיע להסכם עם הסודאנים על כינון יחסים דיפלומטיים. בספטמבר 2021 כמעט התקיימה פסגה משולשת בשולי עצרת האו"ם בהשתתפות ראש הממשלה בנט, מנהיגי סודאן הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה עבדאללה חמדוק ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אלא שהמגעים בנושא לא הבשילו.
  • באוקטובר 2021 ביקר לפיד בוושינגטון כדי לשכנע את הממשל האמריקני לתת עדיפות לנושא ולהביא להסכם בין ישראל לסודאן על כינון יחסים דיפלומטים מלאים. האמריקנים הסכימו להתגייס לנושא, אלא ששבוע ימים לאחר מכן הוביל הגנרל בורהאן הפיכה צבאית בסודאן.
ראש המועצה הצבאית בסודאן הגנרל בורהאן עם מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי. 2 בפברואר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית
יחד עם מנכ"ל משרד החוץ, רונן לוי/לשכת העיתונות הממשלתית

התמונה הגדולה

  • בעקבות ההפיכה הצבאית בסודאן האמריקנים הטילו סנקציות על הפלג הצבאי בממשלת סודאן בראשות הגנרל בורהאן והקפיאו את חבילת הסיוע האמריקנית בת 700 מיליון דולר שהובטחה לסודאן כחלק מתהליך הנורמליזציה עם ישראל.
  • ממשל ביידן גם הבהיר לסודאן ולישראל שעד שלא תבוטל ההפיכה הצבאית ועד שלא תהיה ממשלה אזרחית בסודאן שתמשיך את תהליך המעבר לדמוקרטיה, ארה"ב לא תתמוך בהסכם בין סודאן לבין ישראל.
  • בחודשים האחרונים נראה שבורהאן והצבא מוכנים לקחת צעד אחורה ולסיים את ההפיכה. הסכם מסגרת מדיני אף נחתם בין הצבא לפלגים האזרחיים על מתווה להחזרת הממשלה האזרחית. עם זאת, ההסכם לא יושם עדיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully