וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההפגנות נגד ההסכם עם הצבא: ר"מ סודאן התפטר מתפקידו

עודכן לאחרונה: 3.1.2022 / 8:28

עבדאללה חמדוכ, שהודח באוקטובר והוחזר לתפקיד בנובמבר, הודיע כי הוא מפנה את מקומו לאחר שלא הצליח להקים ממשלה אזרחית ובצל ההרג של עשרות מפגינים מאז ההפיכה: "עשיתי כל מה שאני יכול כדי שלא נהיה בסכנת התדרדרות לאסון". כעת, גובר חוסר הוודאות סביב עתידה של סודאן

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ במהלך כינוס תמיכה בסודאן בפריז, 17 במאי 2021. AP
איבד את התמיכה של הציבור. חמדוכ במסיבת עיתונאים בפריז, מאי/AP

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, הודיע הערב (ראשון) על התפטרותו מהתפקיד בשל כישלונו להקים ממשלה אזרחית חדשה - חודשיים בלבד אחרי ששב אליו במסגרת הסכם עם הצבא בתום הפיכה צבאית. בהצהרה שנשא בשידור חי בטלוויזיה, אמר ראש הממשלה כי יש צורך בשיחות פוליטיות רחבות כדי לגבש הסכם חדש שיאפשר את כינונו של משטר דמוקרטי במדינה.

חמדוכ התפטר שעות אחרי שדווח על הרג שלושה מפגינים נוספים נגד הצבא. על אף שחמדוכ והגנרלים חתמו על הסכם פוליטי שנועד להכשיר את המדינה לקראת בחירות חופשיות בשנה הבאה, ההפגנות נגד השלטון נמשכו בשבועות האחרונים חרף הניסיונות של הצבא למנוע אותן, בין היתר באמצעות שיבושים ברשת האינטרנט.

"החלטתי להחזיר את האחריות ולהודיע על התפטרותי כראש ממשלה, ולתת הזדמנות לאיש או אישה אחרים במדינה האצילית הזאת שיעזור לה לעבור את מה שנותר מתקופת המעבר למדינה אזרחית דמוקרטית", אמר חמדוכ בנאומו.

ההודעה מכניסה את עתידה הפוליטי של סודאן לאי-ודאות עמוק יותר, שלוש שנים לאחר המרד שהוביל להפלתו של המנהיג הוותיק עומר אל-בשיר.

חמדוכ, כלכלן ובכיר לשעבר באו"ם, הפך לראש ממשלה במסגרת הסכם חלוקת כוח בין הצבא לאזרחים בעקבות הפלת בשיר. חמדוכ הודח והושם במעצר בית על ידי הצבא במהלך הפיכה ב-25 באוקטובר, והוחזר לתפקידו בנובמבר. עם זאת, רבים בקואליציה האזרחית שתמכו בו בעבר גינו את ההסכם להחזרתו לתפקיד והמפגינים המשיכו לקיים מחאות ענק נגד הצבא.

הוא הסביר בדברי התפטרותו כי הוא ניסה, לשווא, לגבש הסכמות בין הסיעות המפולגות שיאפשרו את השלמת תהליך השלום שנחתם עם כמה ארגוני מורדים ב-2020 ולהיערך לבחירות ב-2023. "עשיתי כל מה שאני יכול כדי שהמדינה שלנו לא תהיה בסכנת התדרדרות לאסון", אמר. "למרות כל מה שנעשה כדי להגיע להסכם הרצוי וההכרחי שיגשים את הבטחותינו לאזרחים לביטחון, שלום, צדק וסוף לשפיכות הדמים, זה לא קרה".

במהלך היום, כוחות הביטחון ירו גז מדמיע לעבר מפגינים בחרטום שצעדו אל ארמון הנשיאות. לפי ועדת הרופאים של סודאן, חלק מהתנועה הפרו-דמוקרטית במדינה, לפחות שלושה מפגינים נהרגו במהלך היום ובכך עלה ל-57 מניין ההרוגים מאז ההפיכה ב-25 באוקטובר. ביום חמישי נהרגו שישה בני אדם ועוד מאות נפצעו בהפגנות ברחבי המדינה.

הצבא טוען שהוא מאפשר את קיומן של הפגנות לא-אלימות ומבטיח להעמיד לדין את אלו שאחראים להרג המפגינים.

בין הרפורמות הכלכליות שהוביל חמדוכ היו ביטולן של סובסידיות הדלק היקרות ופיחות חד בערך המטבע. הן אפשרו לסודאן להיות זכאית להקלה של לפחות 56 מיליארד דולר בחוב החיצוני שלה והמשבר הכלכלי הממושך החל להראות סימנים של דעיכה. עם זאת, ההפיכה סיכנה את הסיוע הבינלאומי לסודאן וגרמה להקפאת תמיכה כלכלית נרחבת של מדינות המערב במדינה הענייה.

לאחר חזרתו לתפקיד בנובמבר, חמדוכ אמר כי הוא רוצה לשמר את הצעדים הכלכליים שנקטה ממשלת המעבר ולעצור את שפיכות הדמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully