וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל ביידן ביקש מישראל לעודד את מפקדי צבא סודאן להפסיק את ההפיכה

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 21:48

שר החוץ בלינקן העלה את הנושא בשיחה עם השר גנץ והמסר הועבר גם ללשכת רה"מ ומשרד החוץ. השליח האמריקני לסודאן יגיע לשיחות בישראל בשבוע הבא. בכיר אמריקני לוואלה!: ארה"ב הבהירה לישראל שלא תוכל להמשיך לתת חסות לתהליך הנורמליזציה כל עוד חוסר היציבות במדינה נמשך

בווידאו: נאום המנהיג הצבאי של סודאן/צילום: רויטרס

ממשל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקש מישראל להשתמש בקשריה עם מפקד צבא סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהוביל את ההפיכה הצבאית במדינה בשבוע שעבר. זאת, כדי לשכנע אותו ואת שאר ראשי הצבא להפסיק את ההפיכה ולהחזיר את הממשלה האזרחית על כנה - כך אמרו לוואלה! בכירים ישראלים ואמריקנים.

הגנרל בורהאן מילא תפקיד מרכזי בתהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין סודאן בשנתיים האחרונות. בורהאן ובכירים נוספים בצבא עבדו באופן צמוד על הנורמליזציה עם בכירים במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה וכן עם נציגי המוסד.

מנהיג צבא סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, במסיבת עיתונאים בחרטום, 26 באוקטובר 2021. AP
עבד באופן צמוד על הנורמליזציה עם ישראל. הגנרל אל-בורהאן/AP

בעוד כל הממשלות במערב גינו את ההפיכה הצבאית בסודאן, ממשלת ישראל שמרה על שתיקה בנושא עד כה. התנהלות זו הובילה לתחושה גם בסודאן וגם בוושינגטון כי הישראלים תומכים במהלך שביצעו בורהאן והצבא.

בשבוע שעבר העלה שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן את המצב בסודאן בשיחת טלפון שקיים עם שר הביטחון בני גנץ. בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי בלינקן ביקש מגנץ שישראל תעודד את הגנרלים בסודאן לסיים את ההפיכה הצבאית. אולם, שר הביטחון אינו אחראי על הטיפול בנושא הסודאני בממשלת ישראל, והאמריקנים העבירו מסרים דומים בשיחות עם בכירים במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה בירושלים.

עוד בוואלה!

על רקע ההפיכה הצבאית בסודאן: משלחת ישראלית ביקרה במדינה

לכתבה המלאה
מפגינים נגד ההפיכה הצבאית, חרטום, סודאן, 30 באוקטובר 2021. AP
הפגנות נגד ההפיכה בחרטום בירת סודאן/AP

שבועיים לפני ההפיכה הצבאית ביקרה בישראל משלחת של בכירים בצבא סודאן וקיימה שיחות עם בכירים במשרד ראש הממשלה ובמוסד. הקצינים הסודאנים נתנו לבני שיחם הישראלים סקירה על המשבר הפוליטי במדינה, אך לדברי בכירים ישראלים לא הזכירו אפילו ברמז את האפשרות לביצוע הפיכה צבאית.

מוקדם יותר השבוע ביקרה בחרטום משלחת של המוסד ונפגשה עם קצינים בכירים בצבא סודאן. בכירים ישראלים אמרו כי מטרת הביקור היתה להתרשם מהמצב במדינה ולא להתערב בפתרון המשבר. הם הוסיפו כי המשלחת לא נפגשה עם הגנרל בורהאן, אלא עם קצינים אחרים בצבא סודאן.

גנץ, בלינקן. משרד החוץ האמריקאי, אתר רשמי
שוחחו על המצב בסודאן. גנץ ובלינקן/אתר רשמי, משרד החוץ האמריקאי

השליח האמריקני לסודאן, ג'פרי פלטמן, אמר בתדרוך לכתבים ביום שלישי כי בורהאן ושותפיו להנהגת הצבא "חטפו ובגדו" בשאיפות הדמוקרטיות של העם הסודאני. הוא קרא לבורהאן לשחרר את ראש הממשלה עבדאללה חמדוק שעדיין נמצא במעצר בית ולהחזיר את הממשלה האזרחית על כנה.

גורמים במשרד ראש הממשלה שעוסקים בנושא הסודאני הזמינו את פלטמן לביקור בישראל והוא צפוי להגיע ביום ראשון כדי לקיים שיחות על המצב בסודאן ועל הנסיונות לפתור את המשבר במדינה. בכיר אמריקני אמר לוואלה! כי ממשל ביידן הבהיר לישראל שארה"ב לא תוכל להמשיך לתת חסות לתהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודאן כל עוד חוסר היציבות במדינה נמשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully