וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהי החיילת האמריקנית שסייעה להדלפת מסמכי הפנטגון?

עודכן לאחרונה: 17.4.2023 / 12:22

בלוגרית רוסיה, שידועה בכינוי "דונבאס דבושקה", היא הפנים של רשת של חשבונות, פודקאסטים, מוצרים וגיוס כספים לטובת רוסיה. אך מי שניהל את החשבונות היתה טכנאית אלקטרוניקה בצי האמריקני בשם שרה בילס: "אישה הגאה להיות רוסיה ויהודייה, חלק מהמדינה ומהעם"

שרה בילס. THE INSIDER, צילום מסך
שרה בילס/צילום מסך, THE INSIDER

חשבון ברשת חברתית שנוהל על ידי מש"קית לשעבר בצי האמריקני מילא תפקיד מרכזי בהפצה של מסמכי המודיעין המודלפים כשהעלה שוב מסמכים מחדרי צ'אט עלומים, כך על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

בלוגרית רוסיה שידועה בכינוי "דונבאס דבושקה" (בעברית: "ילדת דונבאס") היא הפנים של רשת של חשבונות, פודקאסטים, מוצרים וגיוס כספים לטובת רוסיה. אך, על פי הדיווח, מי שניהל את החשבונות והנחה את הפודקאסטים היתה טכנאית אלקטרוניקה אווירית לשעבר שהוצבה במדינת וושינגטון, ושמה האמיתי הוא שרה בילס.

בילס, בת ה-37, שירתה במוצב שירות אווירי של הצי באי ווידביי עד שלהי שנה שעברה. החשבונות שניהלה פיארו והיללו את הצבא הרוסי ואת קבוצת שכירי החרב הידועה לשמצה ואגנר - והיו בין החשבונות דוברי האנגלית פרו-רוסיים ברשתות החברתיות בעלי המספר הרב ביותר של עוקבים.

בראיון שנערך עם בילס בביתה באוק הרבור בוושינגטון, היא אמרה כי היא האדמין של הפרסונה דונבאס דבושקה וכי גייסה כספים והנחתה פודקסאטים תחת השם הזה. אך, לדבריה, היא אחת מבין 15 אנשים ברחבי העולם שמעורבים בניהול הרשת של דונבאס דבושקה.

שרה בילס, מש"קית לשעבר בצי האמירקני שניהלה רשת שהפיצה את המסמכים המודלפים. FLEET READINESS CENTER NORTHWEST, צילום מסך
שרה בילס בצבא/צילום מסך, FLEET READINESS CENTER NORTHWEST
היוטיוב של דונבאס דבושקה. יוטיוב, צילום מסך
חשבון היוטיוב של דונבאס דבושקה/צילום מסך, יוטיוב

מסמכים שהופצו בחשבון הטלגרם של דונבאס דבושקה ב-5 באפריל ל-65 אלף העוקבים, הופצו שוב לאחר מכן בחשבונות רוסיים גדולים לאחר שהפנטגון כבר פתח בחקירה לגבי ההדלפה. בילס אמרה כי אדמין אחר העלה את ארבעת המסמכים.

על פי ה"ג'ורנל", אין ראיות לכך שבילס, בעלת סיווג ביטחוני גבוה במהלך שירותה בצי, השתמשה בסיווג כדי לגנוב מידע מסווג בעצמה. "אני מודעת לחומרה של מידע מסווג. לא הדלפנו אותם", היא אמרה.

עם זאת, המסמכים המודלפים הועלו לרשתות לפני חודשים ולא זכו לתשומת לב אפילו כשמצאו דרכם לפלטפורמת דיסקורד. רק כשחלק מהמסמכים הועלו בחשבון דונבאס דבושקה, הם התגלו על ידי חובבי צבא ותומכי רוסיה ברחבי האינטרנט.

בילס קודמה במהלך שירותה לדרגה E-7 של טכנאי אלקטרוניקה ראשי בסוף 2020, על פי אתר הצי. היא עזבה את הצבא בנובמבר בשחרור בכבוד בדרגה נמוכה יותר של E-5, על פי מסמכים צבאיים. הסיבה לכך לא ברורה. בילס אמרה כי עזבה את הצבא מסיבות רפואיות משום שהיא סובלת מפוסט- טראומה.

לדבריה, מסמכים שהועלו לחשבון הטלגרם דונבאס דבושקה, שהחשוד בהדלפה ג'ק טשיירה ככל הנראה גנב מהצבא, הועלו על ידי אדמין אחר - והיא זאת שהורידה אותם. "אני לא יודעת אם הם היו אמינים ואותנטיים", היא אמרה בראיון ל"ג'ורנל".

בנוסף לחשבון דונבאס דבושקה שהוקם בשנה שעברה, הפרסונה מפעילה חשבונות פופולריים בטוויטר (מאז 2012), יו-טיוב, ספוטיפיי ופלטפורמות אחרות.

בילס גם הקליטה פודקאסטים עם אורחים שתומכים בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומתנגדים לסיוע אמריקני לאוקראינה. בילס, שנולדה בניו ג'רזי, דיברה על מבטא רוסי קל וטענה כי נולדה בלוהנסק, אזור בדונבאס במזרח אוקראינה, שנמצא כיום בשליטת רוסיה. בראיון היא אמרה שיש לה מורשת רוסית, אך לא פירטה. היא גם הדגישה כי אין לה גישה למידע מסווג כיום.

ג'ק טשיירה בבית המשפט בבוסטון. רויטרס
ג'ק טשיירה החשוד בהדלפה בבית המשפט בבוסטון ביום שישי/רויטרס
ג'ק טשיירה, הדליף מסמכי פנטגון. טוויטר, צילום מסך
ג'ק טשיירה/צילום מסך, טוויטר

העובדה שדונבאס דבושקה אינה רוסיה מדונבאס, כפי שהתחזתה להיות, אלא אמריקנית שגרה במדינת וושינגטון, נחשפה לראשונה על ידי אנליסטים ופעילים פרו-אוקראינים ברשת שנקראת NAFO. פקה קליוניימי, מרצה באוניברסיטת טמפרה בפינלנד, אמר כי הרשת של דונבאס דבושקה נהפכה לחלק משמעותי בקמפיין התעמולה הפרו-רוסי בנוגע למלחמה באוקראינה. "זאת היתה אחת הקהילות הפרו-רוסיות דוברות האנגלית שגדלות בקצב מהיר ביותר", הוא הוסיף.

בילס אמרה כי אינה שונאת את אוקראינה, וכי היא מתעניינת באזור מזרח אירופה. אך לדבריה זה "צבוע" מצד בית המשפט הבינלאומי לצדק להאשים את פוטין בפשעי מלחמה.

ג'ק טשיירה, המדליף. רויטרס
ג'ק טשיירה/רויטרס

חשבון הטלגרם של דונבאס דבושקה עדיין פעיל, ואף העלה בסוף השבוע סרטון שמשווה מושל אזורי באוקראינה ל"גאולייטר" (Gauleiter), תפקיד של מפקד ומושל אזורי ברייך השלישי מטעם המפלגה הנאצית, גאולייטר היה הדרגה הבכירה ביותר במפלגה הנאצית מתחת לרייכסלייטר. החשבון אף העלה בשבת פוסט בטוויטר ובטלגרם, שבו ה"ילדה מדונבאס" מתייחסת לעצמה כ"אישה הגאה להיות רוסיה ויהודייה, חלק מהמדינה ומהעם שלה".

לדברי בילס, היא גייסה כסף באמצעות הרשת שלה כדי לממן פעילויות בפלטפורמות של דונבאס דבושקה, כולל רכישת ציוד פודקסאט לאדמין אחר, ושלחה כסף לארגוני צדקה בסרביה, פקיסטן, סומליה, סוריה והשטחים - אך לא לצבא הרוסי. עם זאת, בגירסא ישנה יותר של הדף במיי שופ אונליין אפשר לראות מוצרים שמהללים את פוטין ואת המנהיג הצ'צ'ני רמזן קדירוב ומוצרים עם האות Z שמסמלת את הפלישה הרוסית - למרות הסנקציות האמריקניות שמוטלות על שליחת כסף לצבא הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully