וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לחוות הדעת המשפטית: מלכיאלי רוצה למנות מקורב לדרעי לממונה מועצה דתית

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 20:38

היועצת המשפטית כתבה במסמך שהגיע לידי וואלה! כי מיכאל אילוז, ששימש בעבר בתפקיד, השאיר "שוקת שבורה", והמועצה תחתיו לא יכלה לשלם משכורות, אך ערכה אירועי תרבות יקרים. לדבריה, מדובר ב"דפוס חוזר". מלכיאלי מכחיש: "יקבל החלטה לאחר המלצת הוועדה למינוי ממונים"

מהומה בסיעת ש"ס מפגינים התפרצו לדברי דרעי והוצאו באלימות מהחדר. 13 בפברואר 2023/רוני כנפו

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי, מעוניין למנות את מקורבו של יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לממונה על המועצה הדתית נוף הגליל בניגוד לחוק שירותי הדת היהודיים ולתקנות ולנהלי המשרד. כך עולה מחוות דעת חריפה של היועצת המשפטית למשרד לשירותי דת, עו"ד גליה קליין, שהגיעה היום (ראשון) לידי וואלה.

מקורות המעורים בפרטים אישרו לוואלה כי השר מעוניין למנות את המקורב, מיכאל אילוז, חרף חוות הדעת. עם זאת, השר מכחיש ובתגובה לפניית וואלה מסר כי "הוא יקבל את החלטתו לאחר המלצת הועדה למינוי ממונים".

כך או אחרת, גם אם השר לא ימנה אותו, עצם העלאת שמו נוכח חוות הדעת החריפה של קליין מעלה תהיות. מדובר בחוות דעת נוקבת שבה קליין מפרטת שתחת אילוז המועצה לא הייתה מסוגלת לשלם שכר לעובדיה, אך במקום זאת המועצה ערכה אירועים על מנת לקדם אינטרסים של מקורבים לכאורה.

מיכאל מלכיאלי במהלך דיון 40 חתימות במליאת הכנסת 12 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"סוגיית הממונה טרם הגיעה לשולחנו". השר מיכאל מלכיאלי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אילוז שימש בתפקיד הממונה על המועצה הדתית משנת 2016 עד לשנת 2022. כהונתו הסתיימה על רקע רפורמת השר הקודם - מתן כהנא - שהחליט לקצוב את מינויים של כלל הממונים באופן רוחבי. בשנת 2017 הודיע אילוז במקומון "הד הקריות" כי הוא מתכוון להתמודד לתפקיד חבר מועצה מטעמם מפלגת ש"ס: "אני מתמודד למועצה, זו המטרה שלי, נצרת עילית (כך נקראה אז נוף הגליל, ב"א) פורחת בנושא הדתי והחרדי ומגיע להם ייצוג במועצה". כיום אילוז אינו חבר מועצה.

תפקיד הממונה על מועצה דתית הוא למעשה מי שמנהל את המועצה הדתית בפועל, במקרים שבהם המועצה המקומית לא מצליחה למנות בעצמה אדם לתפקיד. במקרה כזה, השר לשירותי דת הוא זה שמחליט מי יהיה הממונה בפועל. התפקיד הזה הוא כר פורה לחלוקת ג'ובים למקורבים למפלגות ולכן בשנים האחרונות המפלגות ששלטו במשרד - בעיקר ש"ס - מינו את מקורביהם לתפקיד. בזמן הממשלה הקודמת, מתן כהנא ששימש בתפקיד השר לשירותי דת התקין תקנות שמשנות את דרכי המינוי, כך שנקבע שיוקם מאגר שממנו השר יבחר את הממונים על המועצות הדתיות, תוך כדי התייעצות עם מועצה מייעצת, שבודקת האם המועמד עומד בתנאי הכשירות.

עוד בוואלה!

100 ימים במשרדי הבריאות והרווחה: רוחו של דרעי שוררת - וכולם בהמתנה

לכתבה המלאה
אריה דרעי,. יונתן זינדל, פלאש 90
מיכאל אילוז הוא מקורבו. אריה דרעי/פלאש 90, יונתן זינדל

בחוות דעתה של קליין, שמשמשת כיו"ר הודעה המייעצת, שנשלחה אל שאר חברי הוועדה ולשר מלכיאלי לפני מספר שבועות כתבה קליין כי ישנם "קשיים משפטיים משמעותיים במינויו של מר אילוז לתפקיד ממונה על המועצה הדתית". בחוות דעתה פירטה את קליין את הקשיים במינויו של אילוז כפי שמופיע בחוות הדעת: "לפני שהסתיימה כהונתו של מר אילוז התקבלה תלונה מפורטת בעניינו, בנוגע לשימוש במשאבי המועצה הדתית לכאורה שלא כדין, בין היתר, לצורך חסויות ואירועים, לכאורה על מנת לקדם אינטרסים של מקורבים. תלונה זו הועברה להתייחסותו במסגרת שימוע שערך מספר חודשים".

ביחס לשימוע כותבת קליין כי בחודש פברואר האחרון נערכה ישיבת שימוע עם אילוז אך עם זאת היא מתייחסת לטענות נוספות שעלו מצידו של המחליף של אילוז בתפקיד שמינה רו"ח חיצוני שבדק את שאר הטענות.

לפי קליין, הדוח של רו"ח החיצוני מצא כי "מצבה הכספי של המועצה הדתית קרוב לחדלות פירעון עד כדי חוסר יכולת לשלם לעובדים שכר". בנוסף, נכתב כי "במקביל קיימים חובות לרשויות, קופות, ספקים בהיקפים של מיליוני שקלים". בנוסף, קליין מציינת כי המועצה הדתית תחת כהונתו של אילוז ביצעו התקשרויות ללא מכרזים בין השנים 2019-2022.

בהקשר זה כותבת קליין: "אנו מציינים כי מדובר בדפוס התנהלות חוזר ונשנה וכי מצופה מגורם שמנהל שנים את המועצה הדתית ואשר מכיר את נהלי המשרד וחוזרי המנכ"ל ליישם את חוק חובת המכרזים". עוד כותבת קליין כי לא רק שלא נעשו מכרזים כחוק אלא נערכו התקשרויות ללא יכולת תקציבית של המועצה לכסות אותם ולשלם לספקים.

קליין מציינת כי אירועי התרבות שאילוז יזם גרמו להגדלת הגירעון של המועצה: "הגדלת התחייבות המועצה הדתית לספקים ונותני שירות שאינן הכרחיים על פני עמידה בהסדרי התשלומים למוסדות בהתאם לחוק מהווה פגם חמור בשיקול הדעת של הממונה שהיה ניתן לכל הפחות לצפות ממנו לנוהג באחריות ולא להותיר שוקת שבורה לבא אחריו".

מיכאל מלכיאלי בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
השר מיכאל מלכיאלי/ראובן קסטרו

קליין מוסיפה: "הדוגמה המובהקת להתנהלות זו היא עריכת אירועי תרבות תורנית, ובייחוד המופע של אברהם פריד, שהגיע לסכום של חצי מיליון שקל, והכל בהתעלם מהחובות הקיימים של המועצה הדתית לעובדיה ולרשויות המס".

מלשכת השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי נמסר בתגובה :"סוגיית הממונה בעיר נוף הגליל טרם הגיעה לשולחנו של השר, השר יקבל את החלטתו לאחר המלצת הוועדה למינוי ממונים".

מיכאל אילוז לא השיב לפניות וואלה ולא מסר תגובה. אשר מדינה, מזכיר סיעת ש"ס, הפנה אותנו לקבלת תגובה מלשכת השר לשירותי דת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully