וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 ראשי ארגוני בריאות ורפואה לח"כים: "הגנו על ילדינו מהסיגריה האלקטרונית"

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 12:10

יממה לאחר מותו של הנער מידן קלר כתוצאה מעישון סיגריה אלקטרונית, עשרות ראשי ארגוני בריאות ורפואה פנו לכמה מראשי ועדות הכנסת בדרישה שיציגו תכנית לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער. "הציבו את בריאות ילדינו בראש סדר העדיפויות"

מה סיגריות אלקטרוניות עושות לגוף שלכם?/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

יממה לאחר מותו של מידן קלר, נער בן 16 שאושפז בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית, 70 ראשי ארגוני בריאות ורפואה פנו היום (ראשון) לכמה מראשי ועדות הכנסת בדרישה לכינון "תכנית לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער".

במכתב המיועד ליו"ר ועדת הכספים משה גפני, יו"ר ועדת הבריאות אריאל בוסו, יו"ר הוועדה המיוחדת לזכויות הילד ח"כ אלי דלל, יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול בועז ביסמוט וליו"ר הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים נעמה לזימי, ארגוני הבריאות והרפואה קראו לכינוס דיון חירום בנושא התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער.

"אנו קוראים לכם לכנס בדחיפות דיון חירום ולדרוש ממשרד הבריאות להציג תוכנית פעולה לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער. תוכנית זו חייבת להיות מלווה במנגנונים לאכיפת החוק לאיסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון ובפרט איסור מכירתם לקטינים".

מידן קלר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מידן קלר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לטענתם, "יש להשוות באופן מידי את המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות, שכן מיסוי הוכח כאסטרטגיה היעילה ביותר למאבק בעישון".

"לצערנו הרב, נער בן 16 נפטר אמש בבית חולים שניידר. ידוע כי הנער אושפז כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית. זהו מקרה עצוב המחזק את הטענה כי סיגריה אלקטרונית אינה שעשוע בלתי מזיק, אלא מוצר מסוכן וממכר. שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום, בין היתר, לשינויים בכלי הדם וגם, במקרים מסוימים, לנזק ריאתי חמור ובלתי הפיך. מחקרים עדכניים מצביעים גם על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן בקרב משתמשים".

בהתייחסם לסכנות הטמונות בעת השימוש בסיגריה אלקטרונית, הארגונים הוסיפו: "המשתמש שואף לריאות כימיקלים מזיקים המומסים בנוזל שמנוני, שגורמים לתגובה דלקתית שעלולה להוביל למחלות ריאה חמורות ואף, בדומה למקרה המצער האחרון, לקריסת ריאות ולפגיעה לטווח ארוך".

עוד בוואלה!

מת הנער שאושפז בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית

לכתבה המלאה
סיגריה אלקטרונית. ShutterStock
"סיגריה אלקטרונית אינה שעשוע בלתי מזיק, אלא מוצר מסוכן וממכר"/ShutterStock

"על אף שקיים במדינת ישראל חוק האוסר על שיווק ומכירה של מוצרי טבק ועישון לקטינים מתחת לגיל 18, בפועל, מאחר וחוק זה אינו נאכף כלל, נוצר מצב בו לילדים ובני נוער יש גישה חופשית למוצרי טבק
ועישון המסכנים את חייהם. חברות הטבק והניקוטין מציגות את הסיגריות האלקטרוניות כפתרון למעשנים בגירים, אבל בפועל משווקות אותם לבני נוער וצעירים על ידי שימוש בטעמים מתוקים ופירותיים ושימוש במשפיענים", הדגישו.

בסיום הדברים, ראשי ארגוני הבריאות והרפואה קראו לנקיטת פעולה מיידית ולעצירת המגמה: "מחקרים מלמדים, כי במקרים רבים הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לעולם העישון גם בקרב בני נוער וילדים. חייבים לעצור את המגמה ולהגן על בריאות ילדינו".

על המכתב חתומים בין היתר יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל פרופ' חגי לוין, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן משה בר חיים, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר המועצה הלאומית לקידום בריאות פרופ' דיאן לוין, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות פרופ' גליה רהב. לצידם, עשרות ראשי איגודים וחברות נוספים שחתמו גם הם על הפנייה.

אתמול כך יוזכר, נקבע מותו של מידן קלר, בן ה-16 שאושפז בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית. מבית החולים שניידר נמסר כי מפרטים ראשונים עולה כי הנער הלך לעולמו שככל הנראה ניתק עצמו ממכונת ה-ECMO מסיבה לא ברורה. "פרטי המקרה דווחו למשרד הבריאות, נבדקים בשעה זו וייחקרו בימים הקרובים", דיווחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully