וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם האולפנה הייתה מזרחית": גזענות בסרטון שהכינו תלמידות מירושלים

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 20:55

בסרטון, בו השתתפה גם אשת חינוך מאולפנת חורב בירושלים, התלמידות צבעו את פניהן בחום ולעגו למוזיקה, ריקודים ומסורת מזרחית. בתור "מזרחיות" הן הורידו שלטים עם פתגמים מהמסורת היהודית ובמקומם תלו תמונות של הרב עובדיה יוסף, רקדו ודפקו על שולחנות במהלך התפילות

בווידאו:סירטון שנוי במחלוקת שעלה לרשתות החברתיות על ידי תלמידות אולפנה בירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

תלמידות מאולפנת חורב בירושלים העלו לרשת סרטון גזעני בשם "אם האולפנה הייתה מזרחית", בו לעגו קשות למזרחים. בסרטון, בו השתתפה גם אשת חינוך מהאולפנה, התלמידות צבעו את פניהן בחום, שינו את שמות משפחתן לשמות מזרחיים והעלו ללעג מוזיקה, ריקודים ומסורת מזרחית. הסרטון הועלה ליוטיוב כבר לפני כחודש, והיום (חמישי), כשעלה לשיח, הורד מהרשת. בעקבות הסרטון, משרד החינוך יזמן לבירור אנשי צוות מבית הספר, בהם המנהל.

באחת הסצנות נראות תלמידות בשכבת י"ב כשהן מאופרות בצבעי גוף כהים, כששמותיהן מוחלפים בשמות משפחה ספרדיים והן מתנהגות בפראות כשהמורה נכנסת לכיתה - לעומת בכיתה המקבילה וה"אשכנזית". בהמשך הסרטון אף ניתן לראות סצנה בה נעשה שימוש לועג בתמונות של הרב עובדיה יוסף והבאבא סאלי. מדובר באולפנה נחשבת בירושלים שבוגרותיה משתלבות בתפקידים בכירים במשק, ביניהן שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר, אשת העסקים חנה הולנדר ועוד רבות.

בסצנה בה משתתפת אחת המורות, היא עומדת בכניסה לאולפנה ושולחת תלמידה להתארגן לפני התפילה; לאחר מכן, באותה הסצנה בגרסה "המזרחית", המורה אומרת לתלמידה "חיים שלי, מה קרה לך היום כפרה, מה עם החצאית?". התלמידה השיבה, "חיים שלי המורה, אני מנסה להקפיד".

כבר לפני כמה שנים, פרסמה ישיבת חורב, ישיבת הבנים המקבילה לאולפנה, סרטון "סאטירי" בעל סממנים גזעניים, בהשתתפות אנשי צוות ותלמידים. בסרטון ציינו המשתתפים כי בישיבה "98 אחוז מהתלמידים אשכנזים טהורים", ואמרו כי "משלבים את התלמידים שחומי העור במגמת המטבח". בתחילת הסרטון צויין כי הסרטון סאטירי וכי אין כוונה לפגוע באיש.

לא פעם ראשונה: סרטון עבר סאטירי מאולפנת חורב בעל אלמנטים גזעניים/תיעוד ברשתות החברתיות 27א' לחוק זכויות יוצרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי הוא "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי. אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".

יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את חברי הקואליציה למראה הסרטון: "הגזענות של סמוטריץ' ובן גביר מחלחלת עמוק לתוך הציונות הדתית ומרעילה את החלקים הכי ערכיים בה". לפיד הוסיף כי "הסרטון הוא חרפה ליהדות, חרפה לישראליות, וחרפה לא קטנה למגזר כולו".

שר החינוך יואב קיש כתב כי הוא "נחרד" לצפות בסרטון, "שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט". הוא הנחה את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ"ד לזמן "לבירור מיידי" את כל הנוגעים בדבר.

ח"כ נעמה לזימי, חברת ועדת החינוך, מסרה כי "הגזענות הקשה של נערות האולפנה מרסקת את הלב. כמה עמוקה השנאה והבוז למזרחים של קהילתן והסביבה החינוכית שזה הביטוי שיצא מהן". היא הוסיפה, "בעוד הקואליציה מפילה חוק שישלול תקצוב ממוסדות מפלים, זו בדיוק המדיניות שהם עוצמים למולה עיניים".

יושב ראש ש"ס אריה דרעי הגיב: "הסרטון הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו" דרעי פנה לראשי האולפנה: "זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש".

יושב ראש ועדת החינוך, ח"כ יוסי טייב (ש"ס) הודיע כי יכנס דיון בנושא "גזענות במערכת החינוך" בעקבות הסרטון: "ראיתי את סרטון אולפנת חורב והתמלאתי בכאב וצמורמרות. בישראל 2023 עדיין ישנם החושבים להתגאות על מורשת יהדות המזרח, תפילותיה ומנהגיה הקדושים".

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, עם זאת, אמר בגלי צה"ל כי הוא לא צפה בסרטון - אך "כשצפיתי בארץ נהדרת הייתי מזועזע מהגזענות שיש שם".

"סרטון שטוב שלא היה בא לעולם"

יוצרות הסרטון ביקשו להבהיר כי "הסרטון הופק באופן הומוריסטי לחלוטין ומתייחס להומור פנימי של בנות האולפנה". עם זאת, תלמידה ממוצא טוניסאי התלוננה למנהל האולפנה על הסרטון הגזעני.

הסרטון נוצר לכבוד "ההכתרה", מנהג בבתי ספר דתיים, לרוב בחג הפורים, בו מפרסמים סרטונים הומוריסטיים, ויוצרות הסרטון כתבו כי נושא ההכתרה היה "חינה מרוקאית". "הדבר נעשה מתוך שמחה, אהבה וכבוד למסורת, למוזיקה, לתרבות ולדמויות המופת של העדה", טענו. הן בחרו להדגיש כי "רבנית פורים של האולפנה שנבחרה ברוב קולות היא תימניה".

מאולפנת חורב נמסר: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully