וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרדה עדתית בירושלים? תלמידות ממוצא ספרדי למדו בנפרד מתלמידות ממוצא אשכנזי

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 18:07

לטענותיהן של התלמידות בבית הספר היסודי "בית יעקב-נווה בת שבע", הן אולצו ללמוד בנפרד, בשלוחה שרחוקה ממקום מגוריהן, על רקע שיוכן העדתי. עוד טענו כי הן "זוכות כדבר שבשגרה ליחס משפיל מצוות בית הספר ומהתלמידות" - עד שחלקן החליטו להיעדר מהלימודים

ראש הממשלה המיועד פרסם הבהרה שנייה תוך שעות ספורות לדברי שותפיו העתידיים לממשלה 25.12.22/צילום: לשכת ראש הממשלה

תלמידות ממוצא ספרדי בבית ספר בירושלים טוענות שהפלו אותן מהתלמידות ממוצא אשכנזי. לטענותיהן של התלמידות בבית הספר היסודי "בית יעקב-נווה בת שבע" הנמצא בשכונת נווה יעקב בירושלים, הן אולצו ללמוד בנפרד מהתלמידות במוצא אשכנזי, בשלוחה שרחוקה ממקום מגוריהן, על רקע שיוכן העדתי.

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, עו"ד אוקה (קובי) זנה, שלח מכתב אל מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, בו כתב כי "במשרדנו התקבלו מספר תלונות המתארות הפרדת תלמידות ממוצא ספרדי מתלמידות ממוצא אשכנזי (...) עולה כי תלמידות בית הספר ממוצא ספרדי זוכות כדבר שבשגרה ליחס והתבטאויות משפילים מצוות בית הספר ומתלמידות ממוצא אשכנזי".

נערות חרדיות. ShutterStock
חשד לאפליה. תלמידות חרדיות, אילוסטרציה/ShutterStock

זנה הדגיש, "מציאות זו גרמה, כך על פי התלונות, כי חלק מהתלמידות הפסיקו להגיע לבית הספר ואינן מצליחות להתרכז בלימודים עקב הפגיעה המתמשכת שחוו בבית הספר". עוד כתב ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, "מהתלונות עולה כי הפרדת תלמידות על רקע עדתי אינה מתבססת על קרבת מגורים או אזורי רישום. לטענת המתלוננים תלמידות שובצו לשלוחה מרוחקת ממקום מגוריהן על רקע שיוכן העדתי".

בשנת 2009, בסיפור דומה שאירע בבית הספר בית יעקב ביישוב עמנואל, בג"ץ קבע כי ההפרדה העדתית אסורה - ודרש מבית הספר לבטלה. אלא שפסיקת בג"ץ לא סייעה, ובעקבותיה החליטו 74 הורים לבנות שלמדו במגמה האשכנזית להוציא את בנותיהן מבית הספר, ופתחו עבורן בית ספר פרטי שלא הוכר על ידי משרד החינוך. בבית הספר בירושלים משרד החינוך מכיר ואף מתקצב אותו.

בית הספר לבנות בעמנואל. חיים פרץ, חדשות 24
ב-2009 בג"ץ הכריע שהפרדה עדתית בבית הספר אסורה. ביה"ס בעמנואל/חדשות 24, חיים פרץ

הפנייה של ראש היחידה הממשלתית למאבק בגזענות למשרד החינוך ולא לבית הספר עצמו נעשתה משום שביחידה רואים במשרד החינוך הרגולטור שאחראי על הפסקת האפליה. יש לציין כי בשנה האחרונה נכתב חוזר מנכ"ל שעוסק בלימוד תכנים נגד גזענות במערכת החינוך, אליו היחידה הממשלתית למשרד החינוך הייתה שותפה, חוזר המנכ"ל כולל גם את בתי הספר החרדיים. וואלה! פנה למספר גורמים בבית יעקב וברשת בחינוך העצמאי החרדי, אך אלה בחרו שלא להגיב, נכון לכתיבת שורות אלו.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד פועל ביד קשה ובאפס סבלנות נגד כל גילויי אפליה וגזענות במערכת החינוך, כדי למגר תופעות אלה ולעקור אותן מן השורש. רשת החינוך העצמאי, ככל רשת חינוך אחרת, מחויבת לפעול בהתאם למדיניות זו. בתוך כך, כל הגורמים המעורבים: המחוז החרדי, רבני הקהילות, העירייה והבעלות יצרו מתווה של חלוקת המבנים לפי שכונות תוך מתן מענים לכלל התלמידות. כאמור, המשרד לא יתן מקום לכל אפליה שהיא במערכת החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully