וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי תיק זדורוב החזירו לחיים את הספק הסביר

עו"ד עומר בללי

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 12:50

הרכב בית המשפט המחוזי בנצרת קבע בדעת רוב כי לא הוכח מעל כל ספק סביר שרומן זדורוב הוא רוצחה של תאיר ראדה. עם הכרעה זו, בית המשפט העניק למושג "ספק סביר" את מעמדו הרם - וצריך להוות מצפן בכל תיק. דעה

בווידאו: ביהמ"ש המחוזי בנצרת זיכה את רומן זדורוב מרצח תאיר ראדה ברוב של שניים מול אחת/דוברות הרשות השופטת

מילים רבות נכתבו על הספק הסביר - הלא הוא יצור משונה החי בעולם הפלילי. לספק הסביר היו עליות וירידות, בעיקר ירידות, עת היינו עדים בשנים האחרונות לפגיעה וכרסום במעמדו עד כדי תהייה האם הוא עוד קיים. משפט זדורוב השיב את למושג "ספק סביר" את מעמדו הראוי אשר הוא צריך להיות המלך של ההליך הפלילי, כפי שיוסבר.

ההליך הפלילי שונה במהותו מיתר ההליכים בתחום המשפט. חזקה במשפט הכללי אומרת: "המוציא מחברו עליו הראיה". כלומר, מי שרוצה שבית המשפט יקבל את עמדתו - עליו להוכיח אותה. רף הראיה הנדרש הוא "מאזן הסתברויות". מבחינה מספרית-סטטיסטית יוסבר, לאלו שצריכים משהו קונקרטי, הדרישה היא שרף ההוכחה יעבור את 51 האחוזים. רוב רגיל.

ההליך הפלילי הוא שונה. בהליך הפלילי קיימת חזקה הנקראת חזקת החפות. כלומר, כל אדם חף מפשע - גם לאורך משפטו - עד שיורשע בהליך פלילי. לצורך הרשעת אדם במשפט הפלילי, אין די ב"מאזן הסתברויות" (רוב רגיל) אלא הדרישה בחוק היא "מעבר לספק סביר". מספרית נהוג להעריך את הסבירות שאדם ביצע את העבירה בכ-97 אחוזים. רף גבוה ורוב כמעט מוחלט.

על פניו, מדובר במעמד כמעט קדוש של חזקת החפות. מעשית, פעמים רבות היה נדמה שחזקת החפות (והספק הסביר) היו בדרכם לקבורת חמור. משפט זדורוב הביא עימו טלטלות רבות - לרומן עצמו, לבני המשפחות המעורבות ולחברה הישראלית כולה. במיוחד, הוא הביא עימו מבט מסקרן לעולם הלבטים שבו נמצאים בעלי התפקידים במשפט הפלילי.

ההליך הפלילי, מיסודו, אינו כזה שקובע מה האמת. אינו יכול לקבוע זאת מהטעם שכל הנוכחים במשפט והמנהלים אותו, לא היו במקום שבו קרו הדברים - הם אינם יודעים מה האמת. אך הם כן יכולים להעריך ולשער, על סמך עדויות וראיות אחרות המוגשות לבית המשפט. בית המשפט, בסופו של הליך, צריך לקבוע מה (לדעתו) הייתה האמת.

השופט אשר קולה בהכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת/ראובן קסטרו
רומן זדורוב לאחר הכרעת הדין במשפט רצח תאיר ראדה, ביהמ"ש המחוזי נצרת, 30 במרץ 2023. ראובן קסטרו
חוגג את זיכויו. רומן זדורוב/ראובן קסטרו

לעיתים, ההכרעה מה קרה היא קלה. קיים אקדח, שנתפס על הרוצח, ממנו נורה קליע. קיים קליע שהוצא מגופה ומתאים באופן מושלם לאקדח. ככל הנראה, נמצא הרוצח. ואולם לעיתים, קיים מקרה שבו נרצחה נערה ואדם הודה בביצוע הרצח ואף שחזר אותו. אך מנגד, כלי רצח הנטען על ידי הנאשם לזה שבפועל הביא למותה. הראיות שנתפסות בזירה אינן תואמות להודאת החשוד ברצח ועוד אי אלו דברים שמקשים על קבלת ההכרעה מה (לדעת השופטים) היא האמת.

זהו תיק זדורוב ולכן הוא כל כך קשה להכרעה. מצד אחד, יש הודאות של זדורוב ברצח ושרשרת ראיות והתנהגויות שלו אשר מהוות התנהגות "מפלילה" לשיטת התביעה. מנגד, יש שרשרת סתירות וספקות שמתעוררים בבחינת התיק. וזהו, ממש, המקום שבו הספק הסביר צריך לקבל את מעמדו הרם, הנישא ומרחף מעל כל תיק וצריך להוות המצפן של בית המשפט.

ייתכן שבגלגולים הקודמים היו פחות ראיות או סתירות שעוררו את הספק. ייתכן שזהו הרעש הציבורי והמחלוקת הציבורית שעוררו את הספק. אין לדעת. כן אפשר לומר שבית המשפט המחוזי בנצרת החזיר את הספק הסביר לכס המלכות.

עו"ד עומר בללי הוא מומחה למשפט פלילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully