וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להמלצת משרד הבריאות: 72% מהתינוקות נחשפו למזונות משלימים לפני סוף החודש השישי לחייהם

עודכן לאחרונה: 30.3.2023 / 7:45

בסקר שערך משרד הבריאות נמצא כי יותר מ-17% מהתינוקות צורכים מזון מהיר ומעובד כבר בשנתם הראשונה. בניגוד להמלצת המשרד, רק 15% הניקו באופן בלעדי לפחות עד גיל 6 חודשים, קרוב ל-40% מהתינוקות צרכו תוספים כבר בתינוקייה. "הנקה חשובה מאוד לבריאות הילוד והאם"

תינוק אוכל גזר/מערכת וואלה

מחקר מיוחד של משרד הבריאות בדק את תזונת התינוקות בשנה הראשונה לחייהם ומצא כי 17.8% מהתינוקות צורכים מזון מהיר כמו פלאפל, המבורגר, פיצה, בורקס, ג'חנון, שניצל מעובד וכדומה. בנוסף, 14.7% מהתינוקות היהודים ו-63% מהתינוקות הערבים שותים משקאות ממותקים לפני גיל שנה.

הדוח ביקש לבדוק גם את הרגלי ההנקה של אימהות, ומצא כי 72% מהתינוקות נחשפו לראשונה למזונות משלימים לפני סוף החודש השישי לחייהם, שלא בהתאם להנחיית משרד הבריאות, כשהגיל הממוצע בעת צריכת מזונות באופן קבוע היה 6.5 חודשים.

שיעור התינוקות שינקו בלעדית (ללא שום תוספת) לפחות עד גיל 6 חודשים, כמומלץ על ידי משרד הבריאות וגופים מקצועיים בעולם, הוא רק 15%. 60.6% מהאימהות הניקו הנקה משולבת, בשילוב תרכובת מזון לתינוקות ומזון, במשך 6 חודשים ויותר - מדובר בעלייה ביחס ל-54.8% שדווחו בסקר הקודם. 60% מהתינוקות הוזנו בתרכובת מזון באופן קבוע כשהיו בני פחות משלושה חודשים ו-20% מהתינוקות היו בני חצי שנה ומעלה כשהחלו לצרוך תרכובת מזון לתינוקות באופן קבוע.

תינוק משחק עם צעצועי עץ. ShutterStock
רק 15.3% מהתינוקות ינקו בלעדית לפחות עד גיל 6 חודשים, כמומלץ על ידי משרד הבריאות/ShutterStock

משך ההנקה הממוצע בקרב המניקות אי-פעם היה 4.3 חודשים, בהתאם לאורך חופשת הלידה הנהוגה בישראל אחריה חוזרות רוב הנשים לשגרת עבודה ומצמצמות את השהות עם התינוק. מהסקר עולה שרוב האימהות, 90%, ציינו שבמהלך ההיריון הייתה להן כוונה להניק, אבל 40.0% מהאימהות ציינו שהסיבה העיקרית לאי כוונתן להניק הייתה שהן לא התחברו להנקה. בתקופת ההנקה, 67% דיווחו על כאבים בשד הקשורים להנקה, אולם רק 2.6% מהן הפסיקו להניק עקב הכאבים בשד.

רוב האימהות (57.8%) ציינו שהסיבה העיקרית להוספת תרכובת מזון לתינוקות להנקה הייתה שהתינוק לא עלה מספיק במשקל. 54.4% ציינו שהסיבה להפסקת ההנקה הייתה שלא היה להן מספיק חלב. באיגוד המיילדות הסבירו כי תשובות אלו מעידות על חוסר ידע של האימהות על ההנקה, כיוון שחלב אם מסופק לפי צריכת התינוק ואמור לתת מענה לבעיות חיסוניות ולמנוע בעיות סוכרתיות והפחתת הסיכון לסרטן השד לאם. 41.6% מהאימהות היהודיות ו-28.9% מהאימהות הערביות אמרו שהן רצו להפסיק להניק.

עוד בוואלה!

חסכו על חשבון המטופלות: ביקורת חריפה על אסותא ומשרד הבריאות בעקבות מחדל העוברים

לכתבה המלאה
אישה מאכילה תינוקת מבקבוק. ShutterStock
67.1% מהנשים המניקות דיווחו על כאבים בשד הקשורים להנקה/ShutterStock

טיפת חלב היא תחנה המספקת שירותי בריאות ורפואה בתחום קידום בריאות ומניעה לנשים הרות, תינוקות וילדים (גילאי לידה עד 6 שנים) ומשפחותיהם. תחנות טיפת חלב פזורות בכל רחבי הארץ ומופעלות על ידי לשכות הבריאות. אחיות הטיפות החלב צריכות לספק מידע והדרכה לאימהות הצעירות על האפשרות שעומדות בפניהן והכוונה לרפואה מונעת לתינוקות החדשים שנולדו, אולם נשים רבות המגיעות למוקדים מרגישות מאוימות מול האחיות ושאינן אימהות טובות דינן.

עוד עולה מהדוח כי רוב התינוקות, 87.5%, הוזנו בחלב אם במחלקת היולדות, אולם רק 35.9% מהאימהות ביקשו להניק בלעדית במהלך השהות במחלקת היולדות. קיימת עליה בשיעורי ניסיונות ההנקה מיד לאחר הלידה בהשוואה לעשור הקודם, עליה מ-41.4% ל-62.3% כיום, זאת בהתאמה להמלצות משרד הבריאות. העלייה נצפתה גם באחוז האימהות הנמצאות ב"ביות מלא" (כשהתינוק נמצא עם האם בכל שעות היממה) במחלקות היולדות, 28.7% לפני כעשור ו-39.3% כיום. עם זאת, שיעור התינוקות שצרכו תרכובת מזון לתינוקות במחלקת היולדות עלה מ-67.2% לפני כעשור ל-80.1% כיום, וזאת בניגוד להמלצות המשרד.

"הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה חשובה מאוד לבריאות הילוד"

ראש חטיבת בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "הנקה היא לעיתים מאתגרת, בוודאי באורח החיים האינטנסיבי בו אנו הנשים חיות כיום, ואולם הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה חשובה מאוד לבריאות הילוד - מפחיתה סיכון למוות בעריסה, ולדלקות ותורמת להתפתחות תקינה. היום ידוע שהנקה גם טובה לבריאות של האם במניעת סרטן שד ושחלה ומחלות לב וכלי דם. משרד הבריאות וגופי הבריאות המובילים בעולם ממליצים על הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה ולאחר מכן המשך הנקה תוך חשיפה למזונות שונים בהדרגה".

"אנחנו מחויבים בבריאות הציבור לסייע ככל שניתן לנשים לבחור בהנקה - לתת מידע, לעזור לאפשר תנאים להנקה במרחב הציבורי, להנגיש מידע בטיפות החלב וסיוע לנשים שמעוניינות להניק ומתקשות. יש לנו קו ייעוץ של אחיות טיפת חלב שיכול לתת מענה לשאלות ב-*5400. חשוב לנו לדאוג שהבחירה הבריאה תהיה קלה עבור הנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully