וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסלמי, בן של פקיסטני, נשוי לאשה שאביה פלסטיני: המנהיג החדש של מפלגת השלטון בסקוטלנד

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 18:17

חמזה יוסף בן ה-87 הוא השר המוסלמי הלא לבן הראשון בסקוטלנד. הוא נפגש בעבר עם בכיר חמאס, אח של אשתו גר בעזה. הוא קרא להכיר בפלסטינה כ"מדינה עצמאית" ולאמברגו נשק על ישראל - ואמר כי עזה היא מקום שבו "אנשים מתים מרעב מוות אטי"

חמזה יוסף נמצא בדרכו להיות לשר הראשון של סקוטלנד לאחר שניצח במרוץ להנהגת מפלגת SNP. יוסף בן ה-37 החליף את ניקולה סטרג'ן כמנהיג המפלגה, וגבר על שני המועמדים האחרים, קייט פורבס ואש ריגן.

כעת יוסף ממתין להצבעה שתיערך מאוחר יותר היום (שלישי) בפרלמנט הסקוטי בארמון הולירוד באדינבורו. יוסף צפוי להיות מושבע לתפקיד השר הראשון מחר, אם יקבל היום את אישור הפרלמנט הסקוטי.

חמזה יוסף. רויטרס
נולד בעיר גלזגו. חמזה יוסף בן 37/רויטרס

אב פקיסטני, אם קנייתית

יוסף, חבר הפרלמנט הסקוטי מטעם מחוז גלזגו פולוק, נולד בגלזגו ב-7 באפריל 1985 לאב פקיסטני ואם מקניה. הוא התחנך בבית הספר הפרטי בעיר והחל להתעניין בפוליטיקה כבר בילדותו.

באוניברסיטת גלזגו למד יוסף פוליטיקה וסיים עם תואר שני ב-2007. במהלך לימודיו, הוא הצטרף ל-SNP. הוא גם כיהן כנשיא איגוד הסטודנטים המוסלמים והיה מעורב במועצת ייצוג הסטודנטים.

משם דרכו של יוסף היתה סלולה לפרלמנט. הוא התחיל בתור עוזר פרלמנטרי של חבר הפרלמנט המוסלמי הראשון בסקוטלנד - באשיר אחמד - ממפלגת SNP. לאחר מותו של אחמד, יוסף המשיך בתפקידו כעוזר של כמה חברי פרלמנט, כולל סטרג'ן והשר הראשון דאז אלכס סלמונד.

יוסף נשוי כיום לנדיה אל-נקלה, פסיכותרפיסטית. השניים התאהבו לאחר שיוסף התגרש מאשתו הראשונה והתחתנו ב-2019. יש להם ילד אחד. ליוסף יש גם בת חורגת מנישואיו הראשונים לגייל ליתגו, עובדת לשעבר בחברת NSP. השניים התחתנו ב-2010 והיו נשואים שש שנים.

חמזה יוסף. טוויטר, צילום מסך
חמזה יוסף ומשפחתו/צילום מסך, טוויטר

דרכו הפוליטית

יוסף נבחר כחבר פרלמנט ב-2011. בגיל 26 הוא היה חבר הפרלמנט הסקוטי הצעיר ביותר דאז. ב-2012, הוא מונה לשר לענייני חוץ ופיתוח בינלאומי ועשה היסטוריה בתור השר המוסלמי והלא לבן הראשון בהולירוד.

ב-2016, כשסטרג'ן היתה השרה הראשונה, יוסף מונה לשר התחבורה. בעקבות שינויים בקבינט ב-2018, הוא קודם לשר המשפטים לפני שקיבל את משרד הבריאות ב-2021.

כשהודיע על התמודדותו לתפקיד השר הראשון, אמר יוסף: "אתה חייב להציע את עצמך, אם אתה חושב שאתה האדם המתאים ביותר לתפקיד. ואני חושב כך. זאת המשרה הבכירה ביותר במדינה, ונדרש אדם בעל ניסיון".

בקמפיין שלו, התחייב יוסף "לעבוד ללא לאות" כדי לשפר את זכויות הנשים. הוא התחייב גם לתת לצעירים מרקע כלכלי נמוך חברות חינם במועדון כדורגל ולבדוק העלאה של תשלומי ההורים - 25 ליש"ט לשבוע למשפחות העניות עם ילדים מתחת לגיל 16.

לדבריו, "היתרון של לכהן בתור השר הראשון הוא שאתה יכול לבחור את סדר העדיפויות שלך. אני רוצה לראות אותנו ממשיכים להעלות את התשלומים כדי להבטיח שזה מסייע לעניים ביותר בחברה".

חמזה יוסף. רויטרס
חמזה יוסף/רויטרס

נהג ללא ביטוח

כשכיהן כשר תחבורה ב-2016, יוסף נעצר על ידי המשטרה נוהג במכונית של חבר ללא ביטוח. יוסף טען כי זאת היתה "טעות תמימה": "זאת היתה טעות מביכה באופן אישי. עם זאת, היא מדגישה את החשיבות של ביטוח". הוא נקנס ב-300 ליש"ט ונוספו שש נקודות לרישיונו.

כשר בריאות, נמתחה על יוסף ביקורת בשל המצב של שירות הבריאות הלאומי (NHS ) בסקוטלנד. בחודש שעבר, מנהיג מפלגת השמרנים דאגלס רוס כינה את יוסף "שר הבריאות הגרוע ביותר, אך נראה שהוא צפוי להתקדם. הוא היה שר תחבורה שנהג ללא ביטוח, הוא עיכב פרויקט תחבורה גדול. והוא מחא כפיים כמו ילד טוב כשניקולה סטרג'ן השיקה מעבורת שבנייתה עדיין לא הושלמה".

סטרג'ן השיקה את המעבורת גלן סנוקס ב-2017, שחלונותיה נצבעו בשחור כדי להיראות מוכנים להשקה. המעבורת עדיין לא נחנכה וממתינה במספנה עד היום.

סלמונד אמר ל"סקיי ניוז" במהלך הקמפיין כי יוסף החמיץ הצבעה חשובה על נישואים חד-מיניים ב-2014 בשל "לחצים דתיים".

יוסף אמר בתגובה כי "אני זוכר שהסיבה שנעדרתי היתה שונה לגמרי". הוא טען כי נעדר מההצבעה ההיסטורית בשל מקרה של אזרח סקוטי שעמד להיות מוצא להורג בפקיסטן.

יוסף ינהיג מפלגה שיעדה העיקרי הוא לסיים את האיחוד בן שלוש מאות השנים עם אנגליה. אך בזמן שארבעה מתוך עשרה סקוטים תומכים בעצמאות, על פי סקר עדכני, עזיבתה של סטרג'ן - מנהיגה כריזמטית וחזקה - עשויה להאט את המומנטום.

הוא הדגיש כי ימשיך במדיניות של סטרג'ן להקלה על טראנסג'נדרים לקבל הכרה רשמית כשהם משנים את מגדרם. הוא גם דיבר על הצורך בגיבוש הטיעון לטבת עצמאות סקוטלנד.

ראשת ממשלת סקוטלנד באירוע השקת מצע הבחירות של SNP, פרת', סקוטלנד, 30 במאי 2017. רויטרס
פרשה מתפקידה כשרה הראשונה. ניקולה סטרג'ן/רויטרס

יחס לישראל

בחירתו של יוסף אולי אינה מבשרת טובות. יוסף נפגש בעבר עם מנהיג חמאס לשעבר בגדה מוחמד סואלחה, שנמלט ללונדון ב-1990. באותה פגישה נכחו גם שייח קאזי חוסיין אחמד, פוליטיקאי פקיסטני שהילל את הטליבאן, וג'ני טונג, חברת פרלמנט ליברלית דמוקרטית שאמרה כי "הלובי היהודי" בארצות הברית "כופה על כל המפלגות הפוליטיות לציית לרצון ישראל".

על פי "ג'ואיש כרוניקל", יוסף סרב להגיב לדברים, אך אמר כי יש לו "היסטוריה ארוכה של עמידה נגד כל צורה של שנאה, כולל אנטישמיות".

יוסף קרא בעבר "להכיר בפלסטינה כמדינה עצמאית", לאמברגו נשק על ישראל ואמר כי עזה היא מקום שבו "אנשים מתים מרעב מוות אטי". אביה של אשתו, פעילת SNP, הוא פלסטיני ואחיה גר בעזה עם משפחתו. הוא דיבר בעבר על החששות למשפחת אשתו במהלך תקיפות ישראליות בעזה. ב-2015, כשר לענייני חוץ, הוא האשים את ממשלת בריטניה בכך שאסרה עליו לבקר בעזה.

כשנשאל לגבי השקפותיו, אמר בשמו דובר הקמפיין: "אם אבחר לשר הראשון, אפעל על בסיס ערכים של שוויון וכוללנות. אחד מהדברים הראשונים שאעשה הוא להיפגש עם הקהילה היהודית וקהילות דתיות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully