וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעימות עם לונדון: תומכי העצמאות ניצחו בבחירות בסקוטלנד

המפלגות הבדלניות זכו ברוב בפרלמנט, בעוד שהממשלה של ג'ונסון מתנגדת למשאל עם נוסף על פרידה מהממלכה המאוחדת. "אין שום הצדקה דמוקרטית לחסום את רצון העם הסקוטי", אמרה ראש ממשלת סקוטלנד. ג'ונסון: "לא אחראי ופזיז"

בווידאו: ראש ממשלת סקוטלנד מגיבה לתוצאות הבחירות/צילום: רויטרס

המפלגות התומכות בעצמאות סקוטלנד זכו אתמול (שבת) ברוב הקולות בבחירות לפרלמנט בדרך לעימות פוליטי וחוקי עם ממשלת בריטניה על עתידה של הממלכה המאוחדת. ככל הנראה, ההכרעה בדבר גורלו של האיחוד בן 314 השנים בין סקוטלנד לאנגליה תגיע לפתחם של בתי המשפט בממלכה.

ראש ממשלת סקוטלנד, ניקולה סטרג'ון, אמרה אחרי פרסום התוצאות שהיא תאיץ את התכנית לקיום משאל עם שני על עצמאות האומה, לאחר תום מגיפת הקורונה. היא הוסיפה כי יהיה זה "אבסורדי ושערורייתי" אם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון "יתעלם מהרצון הדמוקרטי" של תושבי סקוטלנד.

"אין שום הצדקה דמוקרטית לבוריס ג'ונסון, או למעשה לכל אחד אחר, לנסות ולחסום את זכות העם הסקוטי לבחור את עתידנו", אמרה מנהיגת המפלגה הלאומית הסקוטית, אחרי ניצחון רביעי ברציפות. "זה רצון המדינה".

הממשלה בלונדון טוענת כי ג'ונסון חייב לאשר כל משאל עם נוסף, והוא הבהיר בחודשים האחרונים שאין לו כוונה לעשות זאת. ראש הממשלה השמרני טוען כי יהיה זה חוסר אחריות לקיים משאל עם נוסף, כשהוא מציין כישלון יוזמת העצמאות במשאל עם ב-2014, שתואר כ"אחד בדור".

"אני חושב שמשאל עם בהקשר הנוכחי הוא לא אחראי ופזיז", אמר ג'ונסון לעיתון דיילי טלגרף.
אליסטר ג'ק, השר האחראי על סקוטלנד, אמר כי הטיפול במגיפת הקורונה ומבצע החיסונים צריכים להיות בעדיפות עליונה. "אסור לנו להיות מוסחים - ההתאוששות מהקורונה צריכה להיות העדיפות היחידה של שתי הממשלות של סקוטלנד", אמר.

ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ון בגלזגו, 8 במאי 2021. רויטרס
משאל העם לא צפוי להיות לפני 2023. סטרג'ון, אתמול/רויטרס

המפלגה הלאומית הסקוטית קיווה להשיג רוב מוחלט בפרלמנט שיחק את קריאתם להיפרדות מבריטניה, אך היא צפויה לקבל פחות מ-65 המושבים הנדרשים מתוך 129 המושבים בפרלמנט הסקוטי. זאת, בין היתר, בשל שיטת הבחירה המיטיבה עם מפלגות קטנות.

תומכי האיחוד עם בריטניה טוענים כי העדר הרוב של מפלגת השלטון יקל על ג'ונסון להדוף את הצהרותיה בדבר קבלת מנדט לקיום משאל עם נוסף. עם זאת, הירוקים, שהבטיחו לתמוך במשאל העם, גרפו שמונה מושבים, כך שלמפלגות התומכות בעצמאות סקוטלנד יהיה רוב נוח בפרלמנט.

הציבור הסקוטי נותר מפולג בנוגע לקיום הצבעה נוספת על הקמת מדינה עצמאית. עם זאת, הברקזיט, שאליו התנגדו רבים בסקוטלנד, כמו גם השבחים שקיבלה הממשלה המקומית על טיפולה בקורונה לצד הסלידה מהממשלה השמרנית של ג'ונסון בלונדון חיזקו את תנועת העצמאות.

עוד בוואלה!

הקורונה וברקזיט יפרקו את הממלכה? רוב הסקוטים בעד עצמאות

לכתבה המלאה
תומכי עצמאות סקוטלנד מחוץ לפרלמנט בגלזגו, 1 במאי 2021. AP
הסקרים מצביעים על קרב צמוד. תומכי עצמאות סקוטלנד מחוץ לפרלמנט, החודש/AP

ב-2014, 55% מהמצביעים התנגדו לפרישה מהממלכה המאוחדת לעומת 45% תומכים. לפי הסקרים האחרונים, הקרב בין המחנות צמוד מדי.

סטרג'ון אמרה כי המשימה הראשונה שלה תהיה לטפל בקורונה, ומפלגתה רמזה כי משאל העם לא יתקיים לפני 2023. ואולם, היא אמרה כי כל מהלך משפטי של הממשלה בלונדון נגד קיומה של הצבעה נוספת יפגין חוסר כבוד מוחלט כלפי הדמוקרטיה הסקוטית.

"לאור התרחיש האבסורדי והמקומם שבו הממשלה בווסטמיניסטר תלך לבית המשפט כדי לסכל את הדמוקרטיה הסקוטית, אני לא יכולה לחשוב על הצדקה מוחשית יותר לעצמאות הסקוטית", אמרה.

שלט ברוכים הבאים אל סקוטלנד בגבול עם אנגליה, 4 במאי 2021. AP
שלט "ברוכים הבאים" לסקוטלנד בגבול עם אנגליה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully