וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי בני אדם השתתפו בתפילות רמדאן בהר הבית

עודכן לאחרונה: 24.3.2023 / 18:21

עשרות אלפי פלסטינים עלו להר הבית והשתתפו בתפילת רמדאן ביום שישי הראשון של החודש. הכוננות בבירה וסמוך אליה גבוהה, בעקבות התרעות חמות לפיגועים וחשש מהפרות סדר אלימות. אדם נעצר בחשד לתליית דגל של ארגון טרור בזמן התפילה

בווידאו: היערכות משטרת ירושלים לקראת הרמדאן/דוברות משטרת ישראל

עשרות אלפי פלסטינים עברו הבוקר (שישי) במעברים קלנדיה ורחל בצפון ודרום ירושלים כדי לעלות להר הבית לתפילת חודש הרמאדן. גורמים ביטחוניים מסרו כי בהשוואה ל-2022 מספר הפלסטינית שחצו עלה ב-50%. במקביל, כוחות הביטחון מתגברים את גזרת עוטף ירושלים, בצל התרעות חמות לפיגועים ברחבי יהודה ושומרון וחשש להפרות סדר אלימות.

בתום התפילות נעצר על ידי המשטרה אדם בחשד שתלה כרזה ודגל של ארגון טרור בהר הבית. כוחות המשטרה הורידו את הדגל והודיעו כי צפויים מעצרים של חשודים נוספים.

בתוך כך, במשטרת ירושלים מתכוננים בהיערכות שיא לקראת גלים של עשרות אלפי מבקרים שישטפו את ירושלים עד 21 באפריל כחלק מחודש רמדאן. במרכז ההתרחשות הרגישה יעמוד מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן. לצד התמודדותו של תורג'מן עם רצף האירועים הרגישים שנכללים בחג, הוא צפוי להיקלע לחזית נוספת מול השר הממונה איתמר בן גביר - שעשוי להתערב במדיניות ניהול המחוז בתגובה המשטרתית להפרות הסדר הצפויות בהר הבית ומזרח העיר.

תפילות רמדאן בהר הבית, ירושלים, 30 באפריל 2021. Jamal Awad/Flash90, פלאש 90
תפילות רמדאן בהר הבית, ירושלים, 30 באפריל 2021/פלאש 90, Jamal Awad/Flash90

בתוך שבועיים יצטרפו גם עשרות אלפי מבקרים יהודים לרגל חג הפסח ובסיומו, יצוין חג הפסחא הנוצרי עם אלפי מבקרים בכנסיות בעיר העתיקה. לוויסות מאות אלפי מבקרים ברדיוס מאוד מצומצם, לעיתים בפרק זמן מקביל ומניעת חיכוך בין המגזרים, במשטרה נערכים לניהול קהל שתכליתו הפרדה בין האוכלוסיות, באמצעות ויסות המבקרים המוסלמים והיהודים בצירי הגעה שונים. המוסלמים משער שכם דרך רחוב הגיא ועד להר הבית ובמקביל, המבקרים היהודים ותיירים דרך שער יפו ושער האשפות.

בד בבד, השר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר הגיע למרכז השליטה בשער שכם. "צריך שיהיה ברור: חופש פולחן - בוודאי, אבל המשטרה לא תאפשר לא הסתה, לא המרדה, ולא התפרעויות או אירועים שצריך להגיב עליהם בנחישות", אמר. עוד הוסיף, "אני עליתי להר הבית ועוד אעלה", אך סרב להגיד אם יעלה להר בחודש הקרוב.

כך בירושלים מונעים את ההסלמה של בני הנוער בזמן רמדאן

בשנים האחרונות הבינו שהדרך למנוע את ההסלמה המיידית בשטח מתחילה בבני הנוער - כשהם חסרי תעסוקה כל הלילה, יש מי שמנצל את העניין להסתה ואינטרסים ביטחוניים מובהקים. בכירים במזרח ירושלים הזהירו בשיחה עם וואלה: "אם לא ימצאו להם תעסוקה, ההסלמה תהיה מיידית ולא יהיה ניתן לשלוט בה. זה לא איום, זו פשוט המציאות".

בפעם הראשונה, עיריית ירושלים החליטה לקחת הימור ולקיים אירועי תרבות המוניים שישמרו על הסביבה שמחה ורגועה, ויקלטו את המשוטטים בנקודות מפתח, חלקם נבחרו מראש במרחק רב מהמוקדים הנפיצים. הניסיון להתערב בחיי היומיום של האוכלוסייה הערבית במזרח העיר מתקבל בברכה, לפחות בינתיים, כשההבנה היא "שצריך לשמור על החג חגיגי ככל שניתן".

מ', מוכתר של אחד הכפרים הגדולים במזרח העיר, הסביר: "נערים יכולים לקבל כסף כדי להתסיס את השטח, הטרור רוצה את זה מאוד ומוכן להשקיע 500 עד 2,000 שקל להסתה חד פעמית". כוחות הביטחון מנסים לזהות מספיק מוקדם את הקוראים ולעצור אותם עוד בטרם ישלהבו את הקהל, ויהפכו חגיגות לעימותים. "הילדים שלי מתרגשים מהרמדאן כבר במשך כמה שבועות וכולנו נערכים עם קישוטים ומתנות. אני אומר כבר שנים למערכת הביטחון - אל תהפכו את החג לסיכון ביטחוני, נסו להבין את התושבים שרוצים לחגוג ולהנות. זה חג של שמחה ואור, והגיע הזמן להתייחס אליו ככה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully