וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבית אלפא ועד למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה: ההיסטוריה של המכת"זית

24.3.2023 / 8:40

מאז החלה משטרת ישראל להשתמש בכלי, לפני כ-15 שנה, מתנהל ויכוח ציבורי נוכח הסכנות הטמונות בפגיעת סילוני המים שניתזים בעוצמה על מפגינים. השימוש בכלי, שבתחילת דרכו יוצר בכלל בקיבוץ קטן בצפון - הפך שגרתי, והגיע עד לדיקטטורות האפלות ביותר בעולם

בווידאו: מכתזית לפינוי מפגינים במחאה על המהפכה המשפטית, עזריאלי, תל אביב 1 במרץ 2023/אתר רשמי

הפעלת המכת"זיות (מכוניות התזה - א"א) על ידי משטרת ישראל לצורך פיזור הפגנות היא פעולה שמעוררת מחלוקת. מאז החלה משטרת ישראל להשתמש באמצעי זה, לפני כ-15 שנה, מתנהל ויכוח נוכח הסכנות הטמונות מפגיעת סילוני המים שניתזים בעוצמה על המפגינים. ויכוחים דומים מתנהלים במדינות נוספות שבהן נעשה שימוש במכת"זיות לצורך פיזור הפגנות.

המכת"זית שבשירות משטרת ישראל מיוצרת על ידי חברת "בית אלפא טכנולוגיות". החברה הוקמה בסוף שנות השבעים על ידי קיבוץ בית אלפא לייצור נגררים וכבאיות. באמצע שנות השמונים, החלו לייצר במפעל גם את המכת"זיות. לפני מספר שנים, החברה נמכרה - והיא איננה שייכת עוד לקיבוץ בית אלפא.

מכת"זית של משטרת ישראל, ירושלים. ארז מיכאלי
מכת"זית של משטרת ישראל, ירושלים. תמונת ארכיון/ארז מיכאלי

במשך שנים, בקרב ישראלים רבים התעוררו כעס וביקורת נוכח הקשר בין הקיבוץ, שנחשב אחד מסמליה של תנועת הקיבוץ הארצי, לאותו רכב שנועד לפזר מחאות והפגנות ברחבי העולם. בטרם נוצר הביטוי "מכת"זית", כונה הרכב המדובר "תותח מים" וכך, בסוף שנות השמונים נטען כי בית אלפא מוכרת תותחי מים למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה. בבית אלפא הכחישו זאת אז וטענו כי מדובר בתותחי מים של חברה מתחרה.

זמן קצר לאחר מכן, נטען כי בית אלפא מכרה את אותם רכבים לפיזור הפגנות לצ'ילה שבראשה עמד אז הרודן אוגוסטו פינושה. עוד נטען כי החברה התכוונה למכור את הרכב גם לזימבאבווה, בה שלט אז הדיקטטור רוברט מוגבה. מכירה זו נאסרה על ידי משרד הביטחון.

באותה תקופה בוצעה עסקה למכירת תותחי המים למשטר בדרום קוריאה. למרות שדרום קוריאה הייתה אז תחת משטר דמוקרטי, אחרי תקופה של אי יציבות פוליטית, גם עסקה זו זכתה לביקורת, אפילו מבית. בבית אלפא היה מי שתקף אז בעילום שם את מנהל המפעל ואמר: "חברנו שכח כפי הנראה את עקרונות היסוד שהיוו בסיס להקמת המשק. לפני מספר שנים ניסה למכור תותחים דומים לאלו למשטר הגזעני בדרום אפריקה". באסיפת החברים הוחלט אז ברוב מוחץ כי קיבוץ בית אלפא לא יהיה שותף למזימות האפילות של משטרי דיכוי והעסקה בוטלה.

בדרך כלל, באותם מקרים שבהם הופנתה ביקורת כלפי בית אלפא, בקיבוץ הגיבו כי המכונות להתזת מים שהם מספקים דווקא מונעות שימוש באמצעים מסוכנים יותר וחוסכות שימוש בנשק חם ומונעות פגיעה בחיי אדם. הם הודו אז כי אכן אפשר להוסיף למים גז מדמיע ואף ציאניד, אבל הם לא אחראים לשימוש בעייתי כזה, אם הוא אכן נעשה.

מכתזית. ראובן קסטרו
מכת"זית משטרתית בצומת קפלן, תל אביב/ראובן קסטרו

דווקא כשמשטרת ישראל החלה לעשות שימוש במכת"זית, לא התעורר כמעט ויכוח ציבורי על כך בישראל. פעמים בודדות הופנתה ביקורת כלפי המשטרה נוכח אירועי התזת סילוני מים בהפגנות של חרדים, יוצאי אתיופיה ומחאת בלפור. לא אחת עוררה הפעלת המכת"זיות כעס במקרים בהן נורו הסילונים החזקים מטווח קרוב מדי וגם כשנעשה שימוש בחומר מסריח שנמהל במים.

ייצור המכתזיות לא היתה הפעילות המרכזית של המפעל, אבל נוכח הויכוחים שהתעוררו מדי פעם, מדובר היה בפריט המזוהה ביותר עם "נגררי בית אלפא". כעת, כשהמפעל כבר לא בידיהם, אין מי שירצה להתייחס לאותו כלי שנוי במחלוקת שהם ייצרו במשך כשלושים שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully