וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: מקרון לא מוותר על הרפורמה - שיבושים ברכבות ובנמלי תעופה

עודכן לאחרונה: 23.3.2023 / 12:17

בראיון טלוויזיוני בשידור חי, שלל הנשיא את האפשרות של פיזור הפרלמנט, שינויים בממשלה או התפטרות של ראש הממשלה אליזבת בורן, כפי שדורשת האופוזיציה. עובדים חסמו את הגישה לטרמינל בנמל התעופה שארל דה גול בפריז כחלק מהמחאה

נשיא צרפת עמנואל מקרון ממשיך להתעקש כי לא יוותר על רפורמת הפרישה השנויה במחלוקת, גם לאור ההפגנות ברחבי צרפת. בראיון טלוויזיוני בשידור חי אתמול (רביעי), הוא שלל את האפשרות של פיזור הפרלמנט, שינויים בממשלה או התפטרות של ראש הממשלה אליזבת בורן, כפי שדורשת האופוזיציה.

מקרון אמר כי יש לו ביטחון מלא בבורן וחרטה אישית אחת: "שלא הצלחתי לשכנע אנשים בהכרחיות הרפורמה", שבמסגרתה יעלה גיל הפרישה בצרפת מ-62 ל-64.

פרשנים העריכו שמקרון יבקש להרגיע את העם, לאחר חמישה ימים רצופים של הפגנות נגד הרפורמה, אך במקום זאת, הנשיא התחפר עוד יותר בעמדתו. "האם אני נהנה ליישם את הרפורמה הזאת? האם יכולתי לטאטא אותה מתחת לשטיח, כפי שקודמיי עשו? הרפורמה הזאת אינה מותרות או הנאה, היא הכרחית למדינה הזאת", אמר מקרון.

הנשיא גם האשים את מתנגדיו בכך שלא הציעו "פתרון של פשרה" למעט ביטול מוחלט של הרפורמה. כנשאל לגבי הנזק לפופולאריות שלו, ענה מקרון כי הוא מוכן לסבו מחוסר פופולאריות "בשביל האינטרס הגדול יותר של המדינה".

האספה הלאומית בפריז מצביעה על הצעת אי אמון נגד ממשלת מקרון. רויטרס
האספה הלאומית מצביעה על הצעת אי אמון בממשלת מקרון/רויטרס
הפגנות בפריז נגד חוק הפרישה, 16 במרץ 2023. GettyImages
הפגנות בפריז/GettyImages
הפגנות בפריז נגד חוק הפרישה, 16 במרץ 2023. רויטרס
הפגנות בפריז/רויטרס
הפגנות בפריז נגד חוק הפרישה, 16 במרץ 2023. GettyImages
הפגנות בפריז/GettyImages

ראשי האיגודים המקצועיים האשימו את הנשיא בהתעלמות מדעת הציבור, והבוקר התחדשו ההפגנות ברחבי המדינה. עובדים זועמים חסמו את הגישה לטרמינל בנמל התעופה שארל דה גול בפריז כחלק מהמחאה. שיבושים נרשמו גם בתנועת הרכבות, וכמה בתי ספר נסגרו. הרחובות בפריז עדיין מלאים בהררי אשפה בשל שביתת אוספי האשפה הממושכת, והפסקות חשמל יזומות משבשות את חיי היומיום.

ארתור דלפורט, חבר פרלמנט של המפלגה הסוציאליסטית, אמר כי מקרון "לא מבין מה קורה במדינה. הוא בהכחשה מוחלטת. בפועל, הנשיא אמר לעם 'אתם לא מבינים דבר ממה שאני עושה, לא הצלחתי להסביר לכם מה אני עושה משום שאחרי הכל, אתם טיפשים, ואני יותר אינטליגנטי מכולם ואני צודק'. זה מדהים לראות את הפער בין הנשיא לעם".

שורה של נשיאים צרפתים ניסו לשנות את מערכת הפנסיה המרוכבת של המדינה, ופעמים רבות ויתרו על כך לאור הפגנות. ב-1995, ממשלת הימין-מרכז של ז'אק שיראק ניסתה נכשלה, לאחר ששני מיליון אנשים יצאו לרחובות במשך שלושה שבועות.

מקרון הפך את רפורמת הפרישה שלו לעמוד תווך בקמפיין שלו לנשיאות ב-2017, אך החקיקה נעצרה בשל מגפת הקורונה והסגרים. בקמפיין הבחירה מחדש ב-2022, מקרון השיב את הרפורמה לסדר היום. הוא ניצח בבחירות. עם זאת, מפלגת "רנסנאס" שלו לא הצליחה להשיג רוב בבחירות לאספה הלאומית (הבית התחתון של הפרלמנט). לכן, לאחר שהסנאט השמרני הצביע בעד הרפורמה, הממשלה השתמשה בסעיף נדיר בחוקה כדי להעביר את חוק הפרישה בלי לערוך הצבעה קודמת באספה הלאומית, שבה אין למקרון רוב. החקיקה צפויה להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר לאחר אישור של בית המשפט החוקתי שבוחן אותו בימים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully