וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו יורק נערכת למהומות - במקרה שיוגש כתב אישום נגד טראמפ

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 16:21

בעקבות פוסט שהעלה הנשיא לשעבר, שקורא לתומכיו למחות אם יוגש נגדו כתב אישום בחקירה של תשלום כספי קמפיין לכוכבת פורנו, התובע המחוזי ניסה להרגיע את עובדי משרדו: "כל איום ספציפי או אמין נגד המשרד ייחקר במלואו". ומה יקרה לטראמפ במקרה שאכן יוגש כתב אישום?

דונלד טראמפ הכריז על התמודדות בבחירות 2024/רויטרס

התובע המחוזי של מנהטן צפוי השבוע להגיש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והתחייב בפני צוותו כי לא יסבול הפחדות, לאחר שטראמפ קרא לתומכיו למחות במקרה שכתב האישום נגדו אכן יוגש.

טראמפ כתב ברשת החברתית שלו כי ייעצר ביום שלישי בגין תשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, עמה היה לו רומן ב-2006 כשהיה נשוי. כתב האישום ממשרדו של אלווין ברג צפוי להיות מוגש השבוע, אך עורכי הדין של הנשיא לשעבר הבהירו כי אין ודאות לגבי לוח הזמנים או לגבי מה שיתרחש בבית המשפט.

המכתב ששלח אלבין ברג לעובדיו:

התובע המחוזי של מנהטן אלווין ברג. רויטרס
התובע המחוזי אלווין ברג/רויטרס

"טראמפ רוצה אלימות"

אתר "פליטיקו" השיג מייל ששלח ברג לעובדיו, שבו לא הזכיר את טראמפ, אך התייחס לחששות ביטחוניות מצד בתי משפט במנהטן לגבי העומד לקרות אם יוגש כתב אישום נגד הנשיא לשעבר. "כמו בכל החקירות האחרות שלנו, נמשיך ליישם את החוק בצורה שווה והוגנת, ולדבר בפומבי רק כשזה ראוי ונדרש", כתב ברג. "איננו סובלים שום ניסיון להפחיד את המשרד שלנו או לאיים על שלטון החוק בניו יורק...שותפות אכיפת החוק שלנו יבטיחו כי כל איום ספציפי או אמין נגד המשרד ייחקר במלואו, וכי אמצעי אבטחה ראויים יוצבו כדי שכולנו, כל 1,600 האנשים, נעבוד בסביבת עבודה בטוחה".

על פי אתר "אינסיידר" חבר המושבעים צפוי לשמוע עדות נוספת היום (שני) בנושא 130 אלף הדולרים שעורך דינו האישי של טראמפ דאז, מייקל כהן, שילם לדניאלס ב-2016, כדי שלא תחשוף את הרומן בינה לבין טראמפ מ-2006 בזמן שהלה היה בעיצומו של קמפיין הבחירות הראשון שלו לבית הלבן. על פי החשד, טראמפ החזיר לאחר מכן את הכסף לכהן מכספי הקמפיין - מעשה לא חוקי.

כהן הודה באשמה בהונאת מס ושימוש לא חוקי בכספי קמפיין וריצה שלוש שנים בכלא פדרלי על כך. בראיון ל-MSNBC הוא אמר כי הקריאה של טראמפ למחאה "מזכירה באופן מטריד את קריאת המלחמה שפירסם לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. היה חכם מצדו לכתוב בפוסט 'מחאה לא אלימה', אך זה לא מה שהוא רוצה", הוסיף כהן.

כתב אישום של נשיא לשעבר יהיה צעד חסר תקדים בהיסטוריה של ארצות הברית. הוא יתווסף לשתי ההחלטות בקונגרס להדיח את טראמפ, שסרב להעביר את השלטון בצורה מסודרת ושלווה בעת סיום כהונתו בבית הלבן. לא קיימת בארצות הברית מסורת של מנהיגים לשעבר שנבדקים גם אחרי תום כהונתם, בממשלים הבאים. לכן, גם אם החקירה נגד טראמפ מוצדקת, כמו גם החקירות נגדו במדינת ג'ורג'יה ובמשרד המשפטים, צפויות להיות מורכבות ולא צפויות.

המצב מורכב עוד יותר בשל העובדה שטראמפ כבר הודיעה על מועמדותו בבחירות לנשיאות ב-2024 ואיפיין את הקמפיין באמצעות נרטיב של רדיפה אחריו. הוא גם הבטיח שאם ינצח בבחירות, ינצל את הזמן בבית הלבן כדי "לנקום" באויביו.

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יוצא מדירתו לכיוון בית הכלא לרצות את עונשו, ניו יורק, ארה"ב 6 במאי 2019. רויטרס
עורך דינו לשעבר של טראמפ. מייקל כהן/רויטרס

גם אם יורשע, טראמפ עדיין נהנה מהגנות חוקתיות והנחת החפות לפני שייערך נגדו משפט כלשהו. לדבריו, הוא נרדף על ידי משרד המשפטים שמחמש את הצדק, לטענתו.

מבחינה מעשית, כתב אישום ייאלץ את טראמפ להגיע למשרד התובע המחוזי בניו יורק, ולא ייעצר בביתו. טביעות אצבעותיו של הנשיא לשעבר יילקחו, כמו גם צילום פנים שלו. הוא ככל הנראה ישוחרר לאחר מכן לביתו בערבות אישית. אם טראמפ יסרב להגיע למשרד התובע, התובעים יבקשו לעצור אותו בפלורידה. במקרה כזה, יריבו של טראמפ, מושל המדינה רון דסנטיס יצטרך לתת אישור רשמי לדרישת ההסגרה.

כתב אישום עלול להשפיע גם על הפריימריז במפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות ב-2024. מושל פלורידה רון דסנטיס, שעדיין לא הכריז על מועמדותו אך נחשב ליריב המאיים ביותר על טראמפ במפלגה, וניקי היילי, מושלת דרום קרולינה לשעבר שהכריזה על התמודדותה, לא הגיבו עד עתה למצב. לשניהם יש אינטרס למנוע מטראמפ להשתלט על הפריימריז ולהציג את עצמו כ"קדוש מעונה" פוליטי.

שחקנית הפורנו סטורמי דניאלס בראיון ל"פנטהאוז". פנטהאוז, אתר רשמי
סטורמי דניאלס/אתר רשמי, פנטהאוז

"שום איש אינו מעל החוק"

כתב אישום בתיק של דניאלס הוא אינו הצרה המשפטית היחידה של טראמפ. משרד המשפטים חוקר את תפקידו במתקפה הקטלנית על גבעת הקפיטול ואת מאמציו להפוך את תוצאות הבחירות, שבהן ניצח ג'ו ביידן. חקירה נפרדת של חבר מושבעים מיוחד לגבי הלחץ שהפעיל טראמפ על גורמים רשמיים להפוך את התוצאות במדינת ג'ורג'יה, שגם בה ניצח ביידן. התובעת המחוזית פאני ויליאמס ממחוז פולטון אמרה בסוף ינואר כי החלטות בתיק יתקבלו "בקרוב".

כתב אישום נגד טראמפ יבוסס על העקרון שאיש, אפילו לא נשיא לשעבר, אינו מעל החוק. אך עורכי דינו בוודאי יטענו כי אם היה מדובר באיש פחות מפורסם או פוליטי, היחס אליו היה שונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully