וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מתחילת המלחמה: ישראל נתנה רשיונות ייצוא למכירת מערכת הגנה מכטב"מים לאוקראינה

עודכן לאחרונה: 16.3.2023 / 14:05

לראשונה מאז הפלישה הרוסית ישראל מאשרת מכירת ציוד צבאי הגנתי לאוקראינה. שר החוץ עידכן את נשיא אוקראינה בהחלטה. מדובר במערכת לטווח של 40 ק"מ שמפילה כטב"מים באמצעות לוחמה אלקטרונית ונועדה להגן תחנות כוח ויעדים אסטרטגיים מתקיפת כתב"מים מתוצרת איראן

פיצוצים באזור קייב בעקבות מתקפת מל"טים מתאבדים איראניים/טלגרם

ישראל אישרה לאחרונה מתן שני רשיונות ייצוא ביטחוני למכירת מערכות הגנה מפני כלי טיס בלתי מאוישים לאוקראינה כדי לסייע לאוקראינים להתמודד עם התקפות שמבצעת רוסיה באמצעות כטב"מים איראנים נגד תחנות כוח ומתקני תשתית חשובים במדינה, כך לפני שלושה בכירים ישראלים ואוקראינים.

איש דת איראני עומד בסמוך למל"ט במהלך תרגיל צבאי במיקום לא ידוע באיראן, 24 באוגוסט 2022. רויטרס
לאחר שרוסיה החלה לתקוף בעזרת מל"טים איראנים, אוקראינה הגבירה את הלחץ על ישראל לספק לה סיוע/רויטרס

למה זה חשוב

  • זו הפעם הראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני שנה שבה מאשרת הממשלה רשיונות ייצוא ביטחוני לעסקאות אפשריות למכירת ציוד צבאי לאוקראינה.
  • מאז תחילת המלחמה ישראל התנהלה בזהירות רבה בכל הנוגע לסיוע צבאי לאוקראינה מחשש ליציאת מתיחות עם רוסיה ולפגיעה בחופש הפעולה של חיל האוויר נגד מטרות איראניות בסוריה.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אזרחים איראנים החיים באוקראינה מפגינים בקייב נגד המשטר בטהראן ואספקת המל"טים לרוסיה, 28 באוקטובר 2022. רויטרס
איראנים באוקראינה מפגינים נגד אספקת המל"טים לרוסיה/רויטרס

במוקד החדשות

  • בחודש ספטמבר האחרון, אחרי שרוסיה החלה להשתמש בכטב"מים איראנים לתקיפות של מטרות תשתית באוקראינה, הגבירה הממשלה בקייב את הלחץ שלה על ישראל לספק לה סיוע צבאי.
  • בכירים אוקראינים טענו שאספקת מערכות הגנה לאוקראינה נגד הכטב"מים האיראנים הינה אינטרס ישראלי כיוון שאיראן תוכל להשתמש בידע שנצבר מהפעלת הכטב"מים באוקראינה כדי לשפר את הביצועים שלהם.
חיילים אוקראינים בבחמוט. רויטרס
בכיר אוקראיני: מה שאנחנו צריכים עכשיו הן מערכות הגנה מטילים בליסטיים. חייל אוקראיני בבחמוט/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ אלי כהן חתמו על רשיונות הייצוא הביטחוני באמצע פברואר, כאשר הממשלה היתה בעיצומה של בחינה מחדש של כל המדיניות הישראלית כלפי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מסקנות הבחינה מחדש הוצגו ביום שלישי לראש הממשלה נתניהו, אך בשלב זה לא התקבלו החלטות על שינויים דרמטיים במדיניות.
  • בכירים ישראלים אמרו כי במהלך ביקורו של שר החוץ אלי כהן בקייב ב-15 בפברואר הוא עידכן את נשיא אוקראינה זלנסקי לגבי האישור שנתנה ממשלת ישראל למכירה האפשרית של מערכות נגד כטב"מים לאוקראינה.
  • לפי בכירים ישראלים ואוקראינים רשיונות הייצוא נתנו לחברת אלביט ולחברת רפא"ל - ששתיהן מפתחות מערכות הגנה מפני כטב"מים שעשויות להתאים לצרכים של צבא אוקראינה.
  • בכירים אוקראינים אמרו כי לפני כמה שבועות הגיעה לישראל משלחת ביטחונית אוקראינית וקיבלה תצוגת תכלית של מערכת הגנה מפני כטב"מים. עד כה לא נחתמה עסקה לרכישת המערכת.
  • המערכת שהוצעה לאוקראינים עושה שימוש בלוחמה אלקטרונית כדי לחסום את התדרים בהם משתמשים הכטב"מים וכך להפיל אותם. למערכת יש טווח של כ-40 קילומטר וניתן להציב אותה ליד תחנות כוח או אתרים אסטרטגיים אחרים וכך להגן עליהם מתקיפות כטב"מים.
  • בכיר אוקראיני אמר כי משרד ההגנה של אוקראינה מתעניין במערכת ההגנה הישראלית, אבל רואה אותה כפחות קריטית בשלב הנוכחי לאור העובדה שאוקראינה מצליחה לירט בין 75% ל-90% מהכטב"מים האיראנים שרוסיה משגרת לעבר מטרות באוקראינה.
  • "מה שאנחנו צריכים בעיקר כרגע זו מערכת הגנה מטילים בליסטיים. שם יש לנו פער שאנחנו לא מצליחים לגשר עליו", אמר בכיר אוקראיני.
שר החוץ אלי כהן עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, בביקור בקייב, אוקראינה, 16 בפברואר 2023. שלומי אמסלם, משרד החוץ, לשכת העיתונות הממשלתית
עדכן את זלנסקי. שר החוץ אלי כהן בביקור באוקראינה, 16 בפברואר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם, משרד החוץ

מה הם אומרים

  • בכירים ישראלים אמרו שאישור רשיונות הייצוא הבטחוני לאוקראינה אינו שינוי במדיניות בישראלית כיוון שהמערכות שמכירתן אושרה הן הגנתיות באופיין ולא עושות שימוש באש חיה כך שאינן עלולות לגרום לפגיעה בחיילים רוסים.
  • ממשרד הביטחון נמסר: "מדינת ישראל ומשרד הביטחון מסייעים לאוקראינה בתחום ההגנתי והאזרחי. כל בקשה או פניה של מדינה זרה נבחנת פרטנית בהתאם למדיניות הייצוא לאוקראינה. משרד הביטחון אינו מפרט בפומבי את מדיניות הייצוא משיקולים ביטחוניים, מדיניים ואסטרטגיים".
  • בין השורות:
  • בכיר ישראלי שמעורה בסוגיה אמר כי אחת הסיבות לכך שישראל הסכימה לתת את רשיונות הייצוא של מערכת ההגנה היתה כדי להפעיל אותה מול הכטב"מים האיראנים באוקראינה, לבחון את ביצועיה ולראות האם יש צורך להכניס בה שיפורים.
  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully