וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נראה כמו אסיר במחנה ריכוז נאצי": נשיא גאורגיה הפרו-מערבי לשעבר "עומד למות"

עודכן לאחרונה: 13.3.2023 / 12:55

מיכאיל סאקשווילי, שתמך בהצטרפות לאיחוד והתנגד לרוסיה כשזאת תקפה את גאורגיה ב-2008, הואשם בניצול כוחו ונשלח לכלא שבו, על פי מומחה עצמאי, הורעל. סאקשווילי הועבר לבית חולים בגאורגיה, שם על פי החשש, הוא אינו מקבל טיפול ראוי: "נראה כמו אסיר במחנה ריכוז נאצי"

נשיא גאורגיה לשעבר, מיכאיל סאקשווילי, אמר לרשת "סקיי ניוז" הבריטית כי הוא גוסס בבית החולים שאליו הועבר מהכלא. המנהיג לשעבר גם הזהיר את העם הגאורגי בעקבות ההפגנות הסוערות שמילאו את רחובות המדינה במשך יומיים, בשל מחאה על הצעת חוק שנויה במחלוקת.

בחודש שעבר בבית משפט לערעורים, העיד מומחה עצמאי כי סאקשווילי הפרו-מערבי הורעל בכלא. הרשויות בגאורגיה דחו את הטענה, והודיעו כי לא יעבירו אותו לטיפול רפואי באירופה.

"סקיי ניוז" הצליח להעביר לנשיא לשעבר כמה שאלות באמצעו עורך דינו ולקבל תשובות בכתב יד. כשנשאל עד כמה קרוב הוא למוות, סאקשווילי אמר: "שקלתי קודם 120 ק"ג, כעת אני שוקל 64 ק"ג. אם ארד ל-60, הרופאים צופים כשל רב מערכתי". הוא הוסיף כי הוא נמצא במיטה כל הזמן: "העצמות שלי מתפוררות, מה שמסב לי כאב עצום".

עורך דינו של סאקשווילי, שלבה חאצ'פורידז, אמר כי המצב של הלקוח שלו מידרדר מדי יום. "הוא נראה כמו אסיר במחנה ריכוז בגרמניה הנאצית", הוא אמר ל"סקיי".

מלחמת רוסיה גאורגיה מגזין מיכאיל סאאקשווילי 2008. GettyImages
מיכאיל סאקשווילי בזמנים טובים יותר, 2008/GettyImages

סאקשווילי שלח גם מסר לאלפי המפגינים שיצאו לרחובות במחאה על חוק "הסוכנים הזרים" שהממשלה רצתה לחוקק. ההתנגדות נבעה בשל האיום שהחוק היה מציב לחופש העיתונות במדינה, אך גם בשל הדמיון שלו לחוק רוסי. "עמדו על המשמר, היו מוכנים להתגייס בטווח קצר, בשל מצב הרוח הנקמני של משטר האוליגרכים", הוא כתב.

הממשלה הגאורגית נאלצה בסופו של דבר למשוך את הצעת החוק. אך המערב ממשיך לעקוב מקרוב אחר המתרחש ואחר מצבו של סאקשווילי.

נשיא צרפת עמנואל מקרון דיבר על גורלו של סאקשווילי השבוע: "יש לשחרר מנהיגים פוליטיים לשעבר בגאורגיה שנמצאים במעצר ומצבם הבריאותי גרוע", הוא אמר. החלטה של הפרלמנט האירופי מפברואר דרשה את שחרורו בנוסף לחנינה. ההחלטה כללה אזהרה לגאורגיה כי גורל סאקשווילי יהיה "נייר לקמוס" למחויבות שלה לערכים אירופיים.

בחודש שעבר, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קרא גם כן לשחרורו. "אזרח אוקראיני, לשעבר נשיא גאורגיה, מיכאיל סאקשווילי, נרצח באיטיות", הוא אמר. "אוקראינה הציעה בעבר פתרון. אני קורא לעולם לעזור להציל את סאקשווילי ולמנוע את הוצאתו להורג".

עוד בוואלה!

סוף עידן בגאורגיה: הנשיא הפרו-מערבי הולך הביתה

לכתבה המלאה
הפתקים שכתב מיכאיל סאקשווילי. טוויטר, צילום מסך
התשובות שהעביר מיכאיל סאקשווילי ל"סקיי ניוז"/צילום מסך, טוויטר
הפתקים שכתב מיכאיל סאקשווילי. טוויטר, צילום מסך
התשובות שהעביר מיכאיל סאקשווילי ל"סקיי ניוז"/צילום מסך, טוויטר
וולודימיר זלנסקי מחזיק תמונות של מיכאיל סאקשווילי. טוויטר, צילום מסך
וולודימיר זלנסקי תומך בסאקשווילי/צילום מסך, טוויטר

סאקשווילי עלה לכותרות בתור פוליטיקאי צעיר ודינמי במהלך "מהפכת השושנים" ב-2003, כשגאורגים התעמתו עם השליטה הרוסית. הוא נהפך לגיבור המערב בשל התנגדותו לתוקפנות מצד מוסקבה, ששלחה טנקים לתוך גאורגיה. עם זאת, הוא הואשם בניצול כוחו ובכך שזמם לרצוח את מתנגדיו.

מפלגת השלטון בגאורגיה, החלום הגאורגי, טוענת כי סאקשווילי חייב לרצות את עונשו וכי הוא מקבל טיפול ראוי. לדברי הרשויות, בעיות הבריאות שלו נגרמו בשל סירובו לאכול מספיק אוכל. "אנחנו מקווים שלא ימות ושכל צרכיו נענים", אמר מאקה בוצ'ורישווילי, חברת פרלמנט ממפלגת השלטון. "הממשלה ממלאת את כל הזכויות שמגיעות לאסיר סאקשווילי . מה שהוא צריך נעשה, מבחינה רפואית", היא הוסיפה.

ואולם, ארגוני אמנסטי ויומן רייטס ווץ' טוענים כי הממשלה הגאורגית אינה מספקת טיפול רפואי ראוי לסאקשווילי, מה שמציב אותו בסכנת מוות.

קבוצה של מומחים שמינתה הסנגוריה הציבורית בגאורגיה אישרה שמצבו של סאקשווילי חמור ונדרש שינוי דחוף בטפול שלו. פולין ואוקראינה הציעו לספק לסאקשווילי את הטיפול הרפואי. אך ממשלת גאורגיה סבורה כי הוא מעמיד פנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully