וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן בגאורגיה: הנשיא הפרו-מערבי הולך הביתה

שר החינוך לשעבר גאורגי מרגוולשווילי נבחר לנשיא ויחליף את מיכאיל סאקשווילי הפורש בתום שתי כהונות. מרגוולשווילי התמודד מטעמו של ראש הממשלה המיליארדר איוונשווילי

אזרחי גאורגיה בחרו היום (ראשון) את גאורגי מרגוולשווילי לנשיא, במקומו של הנשיא הפרו-מערבי מיכאיל סאקשווילי המסיים שתי כהונות ואיננו רשאי להתמודד שוב. לפי מכון המחקר האירופי GfK, מרגוולשווילי גרף 66.7% מהקולות. מכון הסקרים הגאורגי ACT פרסם נתון דומה למדי – 68%. למרגוולשווילי נדרש קול אחד בלבד מעבר ל-50% מהקולות על מנת לנצח בסיבוב הראשון ולייתר את הצורך בסיבוב שני. אחרי היכנסו לתפקיד צפויים להיערך שינויים לחוקה שיצמצמו את כוחו של הנשיא.

23 מועמדים התמודדו על תפקיד הנשיא. ראש הממשלה ויריבו המר של סאקשווילי, המיליארדר בידניזה איוונשווילי, הריץ את מרגוולשווילי כמועמד מטעמו. מרגוולשווילי, שר החינוך וסגן ראש הממשלה לשעבר, הוא אקדמאי שתומך בחיזוק הקשרים עם רוסיה אך גם עם המערב.

ראש הממשלה איוונשווילי כבש עם את הפרלמנט בסוף השנה שעברה עם מפלגת "החלום הגאורגי". התבוסה שנחלה מפלגתו של הנשיא סאקשווילי הייתה הפעם הראשונה שבה מושכות השלטון החליפו צדדים ברפובליקה הסובייטית לשעבר. כעת השינוי הפוליטי אמור להגיע לשיאו, עם ההשתלטות על ארמון הנשיאות.

בחירות בגאורגיה, אוקטובר 2013. רויטרס
ראש הממשלה בידניזה איוונשווילי עם בנו ואשתו, הבוקר בקלפי בטביליסי/רויטרס
בחירות בגאורגיה, אוקטובר 2013. רויטרס
המועמד לתפקיד הנשיא, גאורגי מרגוולשווילי, עם בתו/רויטרס

"קואליציית החלומות" של אינוושינלי הריצה מועמד נוסף מטעמה, דויד בקרדזה, על מנת שזה יגיע למקום השני בבחירות לנשיאות. זאת במטרה להתגבר על יתר המועמדים ולנצח גם בסיבוב שני, אם תידרש לכך. שני המכונים ניבאו לבקרדזה 20% בלבד מהקולות.

"התמונה ברורה למדי, והתוצאות הסופיות לא יהיו שונות בהרבה מהמדגמים", אמר היום בקרדזה בהופעה טלוויזיונית. "אני מברך את גאורגי מרגוולשווילי על ניצחונו", אמר. "כמנהיג האופוזיציה, אסכים לעבוד עם הנשיא החדש", הוסיף.

אחת המועמדות הבולטות שהתמודדו על כס הנשיאות היא הפוליטיקאית החזקה במדינה, נינו בורג'נדזה, מנהיגת "התנועה הדמוקרטית" ולשעבר הנשיאה הזמנית של גאורגיה. גם היא נחשבת לפרו-רוסית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בחירות בגאורגיה, אוקטובר 2013. רויטרס
נינו בורג'נדזה, מנהיגת "התנועה הדמוקרטית"/רויטרס

ראש הממשלה איוונשווילי הודיע כי יתפטר אחרי הבחירות, תהא התוצאה אשר תהא, ויפעל למינוי אחד ממקורביו לראשות הממשלה. הוא הכחיש כי בכוונתו לפעול לעצור את הנשיא סאקשווילי. רבים ממקורביו של סאקשווילי נעצרו בתקופה בשנה האחרונה, במקביל לירידת כוחו ולהפסד בבחירות בפרלמנט.

אלכסיי פטריאשווילי, אחד השרים בממשלתו של איוונשווילי, ניסה להרגיע את החשש לפיו הממשלה הבאה תשוב לחיקה של רוסיה ותתרחק מהמערב. "העתיד של העם הגאורגי הוא באיחוד האירופי ובנאטו, ואיש לא ישנה זאת", אמר. "הרוב רואה בארצות הברית כבת בריתה האסטרטגית של גאורגיה".

גאורגיה, על 4.5 מיליון אזרחיה, זכתה בעצמאות בשנת 1991 אחרי התפרקות ברית המועצות. סאקשווילי - ליברל הנחשב ליקיר המערב - עלה לשלטון לאחר "מהפכת הוורדים" ב-2004, שבה הודח השלטון הפרו-רוסי שקדם לו. היציבות בגאורגיה חשובה מאוד למדינות המערב בשל סמיכותה האסטרטגית של המדינה לרוסיה, לאיראן ולטורקיה, ובשל האנרגיה שהיא מספקת למדינות אלה.

(עדכון ראשון: 15:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully