וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג גאורגיה: האם גיאורגיה תצטרף לנאט"ו?

רועי כ"ץ

28.12.2007 / 7:52

הבחירות הקרבות בגיאורגיה מקרבות אותה יותר לארה"ב ומפנות גב לרוסיה. רועי כ"ץ מזהה מדינה בתחילתו של עימות חדש

כשילכו תושבי גיאורגיה לקלפיות ב-5 בינואר, הם יתבקשו גם, בנוסף להכרעה מי יהיה נשיא המדינה וכמה זמן יכהן הפרלמנט, לבחור האם צריכה המדינה הקטנה להצטרף לברית נאט"ו. זהו שלב נוסף ברומן המדיני הלוהט שמנהל הנשיא מיכאל סאקשווילי עם ארה"ב בכלל ועם ממשלו של ג'ורג' בוש בפרט. רומן זה מעלה שאלות קשות בקרב תושבים רבים במדינה, שמתקשים להבין מדוע מפנה גיאורגיה גב לרוסיה הגדולה ורצה לזרועות הבית הלבן. אסור לטעות, את הרוסים רחוקים מאוד מלאהוב כאן, אבל משהו במסורת האמריקנית של נטישת בנות ברית לנפשן מטריד מאוד את אזרחים המקומיים.

ההצטרפות לנאט"ו, שליחת כוח צבאי לעירק ושיתוף הפעולה עם האמריקנים יהיו כמובן סטירה מצלצלת בפניו של הצאר החדש ולדימיר פוטין, שרואה כיצד האינטרסים של רוסיה בקווקז נפגעים ודווקא האמריקנים מצליחים לשים רגל באחד האזורים המסובכים בעולם.

בכלל, יותר ויותר אנשים איתם שוחחתי בגיאורגיה בימים האחרונים, טוענים בחשש גדול כי הקווקז יתפוצץ בקרוב לעולם בפנים. כאן מכנים את הקווקז "הבלקן החדש” ומסבירים כי גלים אתניים עכורים ותת קרקעיים לעולם אינם פוסקים מלזרום באזור וכי הפער הבלתי נסבל בין הפוטנציאל הכלכלי של האזור (בעיקר עתודות נפט) ובין מצב מדיני רעוע הינו פצצת זמן עם פתיל השהייה קצר.

"ניצחון מוסלמי בקווקז - איום על ישראל"

נדמה כי עשור וחצי לאחר המלחמה ביוגוסלביה צריכים באירופה להתכונן לעימות מזוין נוסף, הפעם בשולי היבשת על גבול אסיה. בימים של מחירי דלק בנסיקה למלחמה באזור זה תהיה משמעות כלכלית לא מבוטלת. מי שחושב שהעולם יכול להרשות לעצמו מלחמה בין "כמה שבטים בקווקז" אינו מבין את ההשפעה של עימות אפשרי על קו הנפט האדיר שפועל בין אזרבייג'ן, דרך גיאורגיה, ועד טורקיה. כל ירייה בקווקז יכולה להקפיץ את מחירי הדלק בעולם, ועוד לא אמרנו דבר על מעורבות אפשרית של רוסיה וארה"ב בעימות.

איש צבא לשעבר (שביקש לשמור את זהותו חסויה אפילו בכתבה שתתפרסם בישראל) סיפר לי אתמול על כוס של אלכוהול מקומי (משובח) שטוב תעשה ישראל אם תפנה מבט לעבר הקווקז. "בסופו של דבר זהו קרב בין נוצרים ומוסלמים, כבר יותר מאלף שנה זהו הקרב פה וברור עם היהודים צריכים להילחם" הוא אומר ומוסיף "כל ניצחון מוסלמי בקווקז הוא איום על ישראל מצפון ושיתוף פעולה אפשרי עם אירן הפונדמנטליסטית, הדבר האחרון שהעולם הזה צריך זה שילוב של ג'יהאד בסגנון אל-קעידה ועתודות נפט”.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully