וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה "מסמסה" בקשה לאירוח שר החוץ כהן בכנס של האו"ם במדינה

13.3.2023 / 13:00

משרד החוץ רצה לנצל את הכנס כדי לקיים ביקור של כהן, במה שיכול היה להיות צעד נורמליזציה צנוע אך חסר תקדים. תחילה הבקשה אושרה, אך המגעים נתקעו כשהיה צורך להתחיל דיונים על אבטחה, לפי הערכות בשל הרמדאן. "הייתה מחשבה שאולי הסעודים ירצו לאזן את ההסכם עם איראן"

בווידאו: איראן וסעודיה החליטו על חידוש הקשרים ופתיחת השגרירויות/רויטרס

סעודיה התחמקה מבקשה ישראלית לאפשר לשר החוץ אלי כהן להגיע למדינה השבוע כדי להשתתף בכינוס של ארגון התיירות של האו"ם, כך לפי פקידים ישראלים בכירים.

למה זה חשוב:

  • כאשר מדינה מארחת כינוס בינלאומי של האו"ם היא מחויבת לאפשר לכל המדינות החברות בארגון להשתתף, גם אם אין לה יחסים דיפלומטיים עם חלק מהן.
  • במשרד החוץ קיוו שכיוון שמדובר בכנס בינלאומי של אחת מסוכנויות האו"ם, הסעודים יסכימו לאפשר לכהן להגיע חרף העובדה שבין המדינות אין יחסים דיפלומטיים.
  • אם הסעודים היו מאפשרים את הביקור של כהן, זה היה צעד נורמליזציה צנוע אך חסר תקדים. עד היום לא ביקר אף שר ישראלי בסעודיה בפומבי, גם אם רק מדובר בהשתתפות בכנס בינלאומי.
שר החוץ אלי כהן, נתב"ג, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
עד היום לא ביקר אף שר ישראלי בסעודיה בפומבי. אלי כהן/ראובן קסטרו

במוקד החדשות:

  • בכנס הייתה אמורה להשתתף משלחת ישראלית של משרד התיירות ושל אנשי תיירות מכפר כמא שהוזמנו על ידי ארגון התיירות העולמי. העיתונאי עמיחי שטיין דיווח כי חברי המשלחת לא קיבלו ויזות ולכן לא השתתפו בכנס.

מאחורי הקלעים:

  • פקידים ישראלים בכירים אמרו לוואלה! כי משרד החוץ רצה לנצל את הכנס הבינלאומי כדי לנסות ולקיים ביקור של שר החוץ אלי כהן בסעודיה. משרד החוץ פנה לארגון התיירות העולמי וביקש ששר החוץ כהן יגיע לכנס כראש המשלחת הישראלית.
  • במקביל פנתה ישראל לארה"ב וביקשה סיוע במגעים מול הסעודים בנושא הזה. בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני התגייסו למשימה ופנו לסעודים בבקשה שיאשרו לכהן להגיע לכנס, אמרו הפקידים הישראלים הבכירים.
  • לדברי הפקידים הישראלים הבכירים, בתחילה הסעודים העבירו לארגון התיירות של האו"ם תשובה חיובית לגבי השתתפותו של כהן יחד עם צוות מצומצם של יועצים.
  • אלא שאז, כאשר היה צורך להתחיל בדיונים עם הסעודים על סידורי האבטחה המגעים נתקעו. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי קיבלו את הרושם שהסעודים גוררים רגליים ומנסים למסמס את הביקור.
  • במהלך סוף השבוע עוד קיוו במשרד החוץ שתהיה פריצת דרך, בין השאר בשל ההסכם בין סעודיה לבין איראן על חידוש היחסים הדיפלומטיים. "הייתה מחשבה שאולי הסעודים ירצו לאזן וייתנו לשר ישראלי להגיע לכנס", אמר פקיד ישראלי בכיר. אלא שעד מוצאי שבת לא הגיעה תשובה סעודית והנסיעה של כהן ירדה מהפרק.
  • פקידים ישראלים העריכו כי העיתוי הנוכחי לפני חודש הרמדאן גרם לכך שהסעודים החליטו לא ללכת עד הסוף ולמצוא דרך גם לתת לאו"ם תשובה חיובית עקרונית כפי שהם מחויבים וגם לא לאפשר את התנאים לקיום הביקור.
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס חלוקת פרסים בגביע הסעודי בריאד, 25 בפברואר 2023. רויטרס
התחמקו מהבקשה. יורש העצר הסעודי בן סלמאן/רויטרס

תזכורת:

  • בשנים שלפני הסכמי אברהם הגיעו שרים ישראלים לאיחוד האמירויות ולמדינות ערביות נוספות עמן לא היו לישראל יחסים דיפלומטיים כדי להשתתף בכינוסים של האו"ם. בשיטה הזו הצליחה ישראל לפתח בהדרגתיות יחסים עם כמה מדינות ערביות.
  • כך למשל ביקר שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ באבו דאבי בכנס של ארגון האנרגיה המתחדשת של האו"ם לפני שהיו יחסים דיפלומטיים בין המדינות. גם שר החוץ לשעבר ישראל כ"ץ ביקר באבו דאבי לפני הסכמי אברהם כדי להשתתף בכנס של ארגון האו"ם לאיכות הסביבה.

התמונה הגדולה:

מאז החתימה על הסכמי אברהם ממקדת ישראל את פעילותה הדיפלומטית בצירוף סעודיה לתהליך הנורמליזציה באזור. הסעודים מצדם מדגישים בפומבי כי ינרמלו את היחסים עם ישראל רק אם תהיה התקדמות בין ישראל לפלסטינים.
במהלך ביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון ביולי 2022 הגיעו ישראל, סעודיה ומצרים להסכם בתיווך אמריקני על הוצאת כוח המשקיפים הבינלאומיים מהאיים טיראן וסנאפיר. בתמורה הסכימו הסעודים לצעד נורמליזציה בדמות אישור לחברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי שלהם בטיסות למזרח.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע עם כניסתו לתפקיד כי נורמליזציה עם סעודיה הינה אחד היעדים המרכזיים שלו במהלך כהונתו. בכירים בלשכת ראש הממשלה אמרו במהלך סוף השבוע כי ההסכם בין סעודיה לאיראן על חידוש היחסים הדיפלומטיים לא יפגע בניסיונות לקדם נורמליזציה עם סעודיה.

מה הלאה:

  • פקידים ישראלים בכירים אמרו כי בהמשך השנה צפויים להתקיים כמה כנסים של האו"ם בסעודיה. לדבריהם, בישראל מקווים כי לאחר הרמדאן יהיה קל יותר לסעודים לאפשר השתתפות של שר ישראלי בכנס בינלאומי שיתקיים במדינה.

מה הם אומרים:

  • הבית הלבן ומשרד החוץ סירבו להתייחס.
  • משגרירות סעודיה בארה"ב ומארגון התיירות של האו"ם לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully