וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטמן ייפגש עם הנשיא: "קשובים לדבריו - חשוב שהרפורמה תושג בהסכמה רחבה"

עודכן לאחרונה: 12.3.2023 / 12:42

חרף אמירתו של הרצוג שחקיקת המהפכה המשפטית צריכה "לעבור מן העולם", הוועדה תדון בתיקון שיקנה לקואליציה שליטה בוועדה למינוי שופטים ובחוק שימנע מבג"ץ לבקר ולפסול חוקי יסוד, לקראת אישור לקריאה שנייה ושלישית. "אנשים מהצד הפוליטי הנגדי לא מוכנים לדבר"

בווידאו: לקראת יום סוער בכנסת: מהומות בוועדת החוקה, ח"כים מהאופוזיציה הוצאו/ערוץ הכנסת

אחרי המחאות והניסיונות לפשרה - הקואליציה ממשיכה היום (ראשון) בקידום המהפכה המשפטית. ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן מתכנסת הבוקר לדיון על שני תיקונים לחוק יסוד: השפיטה - האחד נועד להקנות לקואליציה שליטה בוועדה לבחירת שופטים, והשני נועד למנוע מבג"ץ לבקר ולפסול חוקי יסוד. התיקונים לחוק מקודמים מטעם ועדת החוקה לקראת אישור לקריאה שנייה ושלישית, משלבי החקיקה האחרונים שבהם עוד ניתן לערוך שינויים.

רוטמן אמר כי הוא מתכנן להגיע היום לפגישה אצל הנשיא יצחק הרצוג לדיון על מתווה מוסכם לרפורמה. "חשוב שהרפורמה תושג בהסכמה רחבה ולמרות זאת - אנשים מהצד הפוליטי הנגדי לא מוכנים לדבר", טען. חבל מאוד שיד מושטת לא פוגשת יד אחות. גם אם לא הסכמתי עם מה שאמר הנשיא, אנחנו עדיין קשובים ברוב קשב לדבריו".

ההצעה הראשונה עוסקת בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. לפי ההצעה, בוועדה יהיו חברים שלושה שרים, שאחד מהם יהיה שר המשפטים; שלושה ח"כים: אחד מהם יהיה יו"ר ועדת החוקה, השני ייבחר על ידי יו"ר הכנסת והשלישי יהיה מהאופוזיציה; ושלושה שופטים: נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס, שייבחרו בהסכמת שר המשפטים והנשיאה.

שמחה רוטמן, דיון ועדת החוקה, 1 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
"חבל מאוד שיד מושטת לא פוגשת יד אחות"/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

בשונה מההרכב הנוכחי, נציגי לשכת עורכי הדין לא יהיו חברים בוועדה, ורוב של חמישה מתוך תשעת חבריה יספיק כדי לבחור שופטים לעליון - במקום שבעה מתוך תשעה היום - דבר שיקנה לקואליציה שליטה בבחירת השופטים. ההצעה השנייה קובעת כי חוקי יסוד אינם שפיטים, כלומר שבית המשפט העליון לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית עליהם.

בסוף השבוע אמר רוטמן בכנס סגור כי "צריך איזונים" בוועדה לבחירת שופטים אך לא הרחיב על שינויי נוסח שיסכים להם בהצעה שמקודמת מטעם הוועדה בראשותו. "צריך שבסוף התהליך העיקרון יהיה ברור", הוא אמר. "בית המשפט לא יכול למנות את עצמו, הציבור צריך לבחור את השופטים. לא את כולם, לא מאה אחוז. כשהימין בשלטון יש לנו שלושה מתוך תשעה קולות. כשהשמאל בשלטון יש לנו אחד מתוך תשעה".

הקואליציה ממשיכה בקידום הרפורמה במתכונתה המקורית למרות שהנשיא יצחק הרצוג טען בנאומו האחרון בשבוע שעבר כי היא "צריכה לעבור מהעולם" ובמקומה יש לקדם מתווה חלופי בהסכמה רחבה. ראש האופוזיציה ויו"ר יש-עתיד יאיר לפיד אמר אתמול כי כינוסה של הוועדה הבוקר "זוהי יריקה. בפרצופו של הנשיא". גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ חזר על הקריאה לעצור את החקיקה ואמר כי אם כך יקרה "אנחנו מוכנים להידבר מיד". עם זאת, בקואליציה עדיין מתנגדים לעצירת החקיקה כתנאי להידברות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully