וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד הציג תוכנית חלופה לרפורמה: עלינו לחוקק חוקה שתגדיר מחדש את היחס בין הרשויות

עודכן לאחרונה: 10.3.2023 / 11:33

זו הפעם הראשונה שיו"ר האופוזיציה הציג חלופה למהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. הוא קרא לכונן חוקה ולעגן את מגילת העצמאות בחוק יסוד, ולחוקק שורה של חוקי יסוד שיגדירו את היחסים בין הרשויות בישראל. "חוקה היא הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא"

בווידאו: לפיד בהפגנה בהרצליה: "הממשלה הזו היא לא ציונית והיא לא פטריוטית"/צילום: עידו רמון

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציג היום (שישי) בפעם הראשונה חלופה לתוכנית להחלשת מערכת המשפט שמקדמת הממשלה. בפוסט שפרסם בפייסבוק קרא לפיד לכונן חוקה ולעגן את מגילת העצמאות בחוק יסוד; לחוקק חוק יסוד חקיקה; חוק יסוד זכויות אדם וחוק יסוד שפיטה כדי להגדיר מחדש את היחסים בין הרשויות.

בפתח דבריו כתב לפיד כי הממשלה צודקת ש"החוזה הישראלי הישן איננו תקף עוד", וציין כי המערכת יצאה מאיזון. "הדחקנו את זה הרבה יותר מדי זמן. את הנתק בין השבטים, את פוליטיקת הזהויות והשקרים, את הדמוגרפיה", אמר.

"במילים אחרות: עלינו לכתוב חוקה", הדגיש לפיד - ופירט על תוכניתו שכוללת שלושה חוקי יסוד יחד עם 'חוק יסוד: מגילת העצמאות'. לדבריו, אלו יהפכו לבסיס החוקה הישראלית. הם יגדירו את כל הזכויות שהיום נעדרות מן החקיקה בישראל".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 27 בפברואר 2023. נועם ריבקין פנטון, פלאש 90
לפיד/פלאש 90, נועם ריבקין פנטון

"החוק הראשון הוא 'חוק יסוד: החקיקה'. הוא יגדיר את מעמד-העל של חוקי היסוד שלנו, ויכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק, ולמה שכינה השופט שמגר 'נורמות-על המבטאות את תפיסות היסוד של המדינה'.

עוד הוא אמר כי במקביל לחקיקתו, יש לשריין את חוקי היסוד הקיימים, ולהבטיח את מעמדם המיוחד כדי למנוע מכל הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת - לפלוש זו לתחומה של זו, או לערער זו על סמכותה של זו.

החוק השני לדברי לפיד הוא "חוק יסוד: זכויות האדם". "הוא ישלים את החסר בספר החוקים שלנו לגבי הזכויות הבסיסיות של כל אזרח בישראל: חופש הביטוי, איסור אפליה, חופש דת ומצפון, הזכות לחינוך המבטיח את עתידו של כל אדם", כתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מעצר מפגינים נגד המהפכה המשפטית, נתיבי איילון, 9 במרץ 2023. ראובן קסטרו
המערכת יצאה מאיזון. שוטרים מפנים מפגינה מאיילון, אתמול/ראובן קסטרו

החוק השלישי הוא תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה". לדבריו חוק זה "יגדיר את האפשרויות לביקורת שיפוטית על מה שהכנסת מחוקקת. אנחנו מכירים בכך שיש להגביל את מה שמכונה "האקטיביזם השיפוטי", אבל מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי".

בעניין הוועדה למינוי שופטים לפיד אמר כי "יוחלט על הרכב ועדה למינוי שופטים שיבטיח בית משפט עליון מגוון בהרכבו ובדיעותיו, אך יוודא שלפוליטיקאים - מאף צד - לא תהיה שליטה בבחירת השופטים".

דבריו של לפיד מגיעים לאחר שאתמול נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא בנאום מיוחד שנשא לאומה לזנוח את מתווה הקיקה שמקדמת הקואליציה בוועדת החוקה של הכנסת, ואמר כי יש להחליפו במתווה אחר מוסכם לאלתר. הרצוג תקף את התוכנית הנוכחית ואמר כי "מכלול החקיקה שנידון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully