וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתתף בעשרות פעילויות והפך לדמות בכירה בחיל האוויר: זהו הטייס שהושעה מתפקידו

עודכן לאחרונה: 9.3.2023 / 19:18

מפקד הבסיס לשעבר הושעה בטענה שהוביל את המחאה נגד המהפכה המשפטית בחיל. במהלך כהונתו, שבסיומה החליט לפרוש מהצבא, הפך רמת דוד לבסיס הקרב הגדול ביותר בצה"ל. "טייס קרב ותיק, ואמיץ - מנהיג. הוא השתתף במבצעים מאוד מורכבים שהשתיקה יפה להם" | פרופיל

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

אל"מ במיל' גלעד פלד, שהושעה בטענה שהוביל את המחאה נגד המהפכה המשפטית בחיל האוויר, בוגר המכללה לביטחון לאומי ובעל תואר שני מאוניברסיטת חיפה במדע המדינה ובלימודי ביטחון. הוא התגייס לחיל האוויר ב-1993, סיים את קורס הטיס ה-131 היוקרתי במגמת קרב ושירת כטייס F-15 וכמפקד מפקד טייסת הדרכה בבית הספר לטיסה.

ב-2006 החליט להשתחרר משירות הקבע, ובמלחמת לבנון השנייה השתתף כטייס במילואים. בשנת 2012 חזר לשירות הקבע בחיל האוויר, ושימש כראש מדור בחיל האוויר. ב-2014 מונה למפקד טייסת 105 עליה פיקד במהלך מבצע צוק איתן. ב-2017 מונה למפקד יחידת השליטה והמבצעים, ובמאי 2019 מונה למפקד בסיס רמת דוד, ושירת בתפקיד עד יולי 2022. במהלך תפקידו נקלטו טייסת 101 וטייסת 105 בבסיס, ובכך הפך רמת דוד לבסיס הקרב הגדול ביותר בצה"ל. במאי 2021 השתתף כטייס קרב במבצע "דרום כחול" להפצצת מנהרות החמאס בצפון רצועת עזה, ובאוגוסט 2021 סוכם מינויו למפקד להק האוויר בדרגת תת-אלוף, אך הוא החליט לפרוש משירות הקבע בסיום תפקידו כמפקד רמת דוד.

בינואר שנה שעברה נהרג סגנו של פלד, סא"ל ארז שחייני, בהתרסקות מסוק ה"עטלף" מול חופי חיפה, שבה נהרג גם רס"ן חן פוגל. באותם ימים אמר פלד: "זה אירוע כואב מאוד. הוא מלווה אותנו וימשיך ללוות אותנו. ארז וחן היו אנשים נהדרים וחלק חשוב מהמערכת. זה אירוע טרגי, אבל הבסיס חזק ונמשיך קדימה במשימה שלנו - גם מול אירועים כאלה אי אפשר לקחת הפסקות".

גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד. אתר חיל האוויר, עיבוד תמונה
"ותיק, אמיץ ומאוד מנוסה". אל"מ במיל' גלעד פלד/עיבוד תמונה, אתר חיל האוויר
גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד, 4 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
גלעד פלד/ראובן קסטרו

פלד הכחיש את הטענות נגדו בשיחה שקיים עם וואלה. לדבריו, "עשו חיבור שגוי בין שני דברים שלא התחברו - הם טעו טעות אדירה. בלי ניסיון כנה ואמיתי לדבר עם האנשים. מה קרה פה? התחיל כל האירוע של החקיקה, זה נתפס כאירוע פוליטי. המפקדים נבהלו ולא דיברו עם אנשי המילואים. הפעם אנשי המילואים פוגשים את זה לא רק כאזרחים, אלא גם כאנשי מילואים. התחיל פעפוע מטורף, והתחילו הצעות להריץ עצומות ושביתות. אנחנו, כמה מילואימניקים בכירים, אמרנו 'בואו נייצר קבוצה אחת של כל הטייסות קודם כל לעצור את הכול'".

"בואו נשמע את האנשים שאף אחד לא שומע אותם כרגע, כי אין שיח בטייסות. אנחנו נבקש פגישה ממפקד חיל האוויר, כדי לשקף לו את המציאות, כי היא מאוד בעייתית", המשיך הטייס הבכיר. "אנחנו מסתכלים קדימה, כדי לעשות מהלכים תקשורתיים לגיטימיים, להיפגש עם חברי כנסת ושרים, פעולות הכי לגיטמיות של מילואימניקים".

לטענת פלד, הוא הפציר בטייסי המילואים של טייסת 69, שלא לנקוט בצעדי המחאה, אך הם לא הקשיבו ולבסוף החליטו לא להתאמן. "עבורי זה יום עצוב. האירוע שעובר על המדינה הוא הכי משמעותי. אנחנו צריכים להמשיך לשמור על חיל האוויר. אני בטוח שחיל האוויר ידע לתקן את הטעות. פגשתי את מפקד החיל אתמול. אני רואה באיזה אתגר הוא נמצא".

חברי טייסת 69, במפגש עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, בסיס חצרים, 20 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
חברי טייסת 69 שביקשו למחות נגד המהפכה המשפטית/ראובן קסטרו
גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד והרמטכ"ל אביב כוכבי, 4 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
גלעד פלד עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי/ראובן קסטרו

תחת פיקודו של פלד, וגם בהשתתפותו, פעלו טייסות הקרב לתקיפות בסוריה במסגרת המב"מ נגד תהליכי התבססות איראנית במדינה ומטרות חיזבאללה. לדברי גורמים בחיל האוויר, "מדובר בטייס קרב ותיק, אמיץ ומאוד מנוסה, מנהיג. הוא דמות בכירה, מקצועית ומוערכת בחיל. הוא השתתף במבצעים מאוד מורכבים שהשתיקה יפה להם. לא בכדי סוכם בעבר לראש להק אוויר בחיל האוויר ועתידו היה לפניו, אך מסיבות שלו בחר שלא להמשיך בשירות ולפרוש".

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, אמר עליו בטקס הפרידה: "אני רוצה לומר לך תודה על מנהיגותך הבוטחת. על כך שראית לצד המשימה המבצעית את האנשים בראש, על כך שתמיד הבאת ראייה ביקורתית וזווית מיוחדת לסוגיות עמוקות שעל הפרק, על כך שהיית חבר. ערכי, נחוש, רגיש. אתה מסיים היום את שנותייך בשירות כטייס, לוחם ומפקד. השפעתך על מה שהחיל הינו היום - גדולה ותישאר לשנים רבות. היה גאה בעשייתך, בהצלחה בהמשך הדרך - בבית, במשפחה, בהמשך תרומה ומשמעות, בכל בחירותיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully