וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ערב המחאות: מליאת הכנסת תתכנס כדי לקדם את המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 6:11

הכנסת תתכנס הבוקר, באופן חריג, כדי לדחות את מועד מינוי נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. הצבעה חוזרת תיערך על סעיפי הרפורמה שאושרו בוועדת החוקה, ובמקביל ימשיכו דיונים בחוק שימנע מהיועמ"שית להוציא את נתניהו לנבצרות ובחוק שמבטל את ביקורת בג"ץ על מינויי שרים

בווידאו: שבת תשיעית ברציפות של מחאה: עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית/צילום: קארין שגיא, יעל ברש, ראובן קסטרו

בצעד חריג, מליאת הכנסת תתכנס הבוקר (ראשון) כדי לאשר באופן סופי את שינוי תקנון הכנסת, כך שלא תידרש למנות בקרוב את נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. זאת, על אף ההפגנות נגד המהפכה המשפטית שנערכו בשורת מוקדים ברחבי הארץ, כשהגדולה בהם התקיימה בתל אביב.

במקביל, ועדת החוקה תתכנס כדי לערוך הצבעה חוזרת על סעיפי המהפכה המשפטית שאושרו ביום רביעי בוועדה, ובהן פסקת ההתגברות וצמצום דרמטי של ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים של הכנסת. ההצבעה נדרשת נוכח טענות של חברי כנסת באופוזיציה, לפיהן טרם מוצה הדיון סביב זכויות יסוד שעשויות להיפגע כתוצאה מהחקיקה.

גם הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה תתכנס היום, כדי לדון בחוק הנבצרות שנועד למנוע מהיועמ"שית ומבג"ץ להוציא את נתניהו לנבצרות, וכן לקדם גם את "חוק דרעי 2", שמבטל את הביקורת השיפוטית על מינויי שרים. חוק זה עשוי לסייע גם לאיתמר בן גביר, שנגד מינויו לתפקיד שר לביטחון לאומי נידונה עתירה בבג"ץ.

יריב לוין, שמחה רוטמן, מליאת הכנסת, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
מקדמי החקיקה, רוטמן ולוין/ראובן קסטרו

לפי התקנון כיום, הכנסת נדרשת למינוי הנציגים בתוך ארבעה חודשים מיום כינונה. כעת, הקואליציה תשנה זאת, כך שבחירת הנציגים תהיה לכל המאוחר בתוך שבעה חודשים. בקואליציה הסבירו כי אם הרכב הוועדה ישונה בכל מקרה במסגרת הרפורמה, אין טעם בבחירת נציגים לתקופה כה קצרה.

כינוס המליאה ביום ראשון הוא צעד חריג, ובקואליציה טענו כי יקדמו הצעות חוק נוספות ולא רק את השינוי המדובר, זאת בשל ימי הפורים בשבוע הבא, אז הכנסת אינה פעילה כלל.

את שינוי התקנון הקואליציה מקדמת לאישור סופי בעקבות פנייה של ח"כ זאב אלקין למזכיר הכנסת דן מרזוק, שבה טען כי על הכנסת לבחור את נציגיה בוועדה לבחירת שופטים בהתאם לתקנון כיום, כיוון ששינויו לא אושר סופית במליאה. בקואליציה נלחצו מכך וביקשו לאשר את השינוי בהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully