וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שכמעט הוצאה מהחוק: השחיטה הכשרה בפינלנד נותרה חוקית

עודכן לאחרונה: 25.2.2023 / 11:25

הפרלמנט הפיני דן בסוף השבוע האחרון בתיקון לחוק, שביקש לאסור על השחיטה הכשרה במדינה, מפני שהיא נעשית מבלי להרדים קודם את בעל החיים. לאחר מחאה של הארגונים היהודיים במדינה, החוק נשאר על כנו. "זה נותן לנו הרגשה טובה לדעת שהמדינה תומכת בקהילה היהודית"

בעקבות פעולה דיפלומטית מאומצת של שגרירות ישראל בפינלנד, יחד עם הקהילה היהודית והקהילה המוסלמית במדינה וארגונים נוספים, חוק שהיה אמור למנוע שחיטה כשרה במדינה לא הועלה לבסוף להצבעת הפרלמנט המקומי.

בסוף השבוע שעבר נדון חוק הגנת החי בוועדות החוקה והחקלאות בפרלמנט הפיני. בסעיף הנוגע לשחיטה דתית, החוק כפי שנוסח במקור, היה אמור לאסור על שחיטה כשרה. שגרירות ישראל בפינלנד, החטיבה לתפוצות ודתות במשרד החוץ וארגונים נוספים התאגדו יחד ושינו את ההחלטה. זאת, לאחר שקבעו כי התיקון המדובר לחוק מפר זכויות אדם וזכויות מיעוטים. בעקבות זאת, החליטו הוועדות להשאיר את החוק על כנו, והשינוי לא בוצע.

יהודים מתפללים. ShutterStock
"אינדיקציה שלא רוצים אותנו במדינה"/ShutterStock

"בהצעת החוק היה סעיף שהיה אמור להוציא את השחיטה היהודית הכשרה מחוץ לחוק החל מ-1 בינואר 2024, כיוון שעל פיה נאסרה כל המתה של חיה בלי להרדים אותה קודם לכן", הסביר לוואלה ירון נדבורניק, נשיא קהילת יהודי פינלנד. "בסופו של דבר החלק הזה נדחה ונקבע שזה יהיה צעד לא מידתי להגנת בעלי חיים, על רקע הפגיעה פגיעה בחופש הדת".

עוד הוסיף נדבורניק והסביר כי "היינו מודאגים מהצעת החוק הזו בשני רבדים. קודם כל כי זו הייתה יכולה להיות אינדיקציה שלא רוצים אותנו במדינה. שנית, במישור המעשי, לו היינו רוצים לשחוט עוף אורגני באופן כשר זה היה עושה את זה לחלוטין בלתי אפשרי".

הקהילה היהודית בפינלנד מונה כאלפיים בני אדם. "קשה לדעת כמה בדיוק יש פה וכמה בדיוק מקפידים על כשרות. לקראת החגים יותר אנשים מחפשים בשר כשר, אבל כך או כך הקהילה היהודית רואה את זה כדבר מאד חשוב", אמר לוואלה שליח חב"ד בפינלד, הרב בנימין וולף המתגורר ופועל בהלסינקי, "אנחנו רואים את זה כהכרה במצוות של הקהילה היהודית פה וזה נותן לנו הרגשה טובה לדעת שהמדינה תומכת בקהילה היהודית, למרות שהיא קהילה קטנה מאד".

וולף ביקש לצייו את התגייסותו לעניין של נשיא הקהילה נדבורניק והשתדלותו בפני הרשויות. "הוא ממש מסר נפשו על העניין הזה", אומר וולף, "הוא ערך פגישות רבות, הפעיל לחצים, וזה הביא לתוצאה המקווה ומגיע לו על זה ישר כוח גדול".

עוד בוואלה!

נתניהו: "אני רוצה לתת לכם אגרוף להלום בהם"

לכתבה המלאה
תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"מאפשר את שימור אורחות החיים היהודיים במדינה"/פלאש 90, יונתן זינדל

יצוין כי נושא השחיטה הכשרה בפינלד הוא תיאורטי כיום. בפועל, אין שחיטה כשרה ואת הבשר לשומרי הכשרות בקרב הקהילה הקטנה מייבאים מחו"ל. "זה המצב בעשרים השנה שאני כאן", מודה הרב בנימין, שגר בעת בפינלנד, ובמקור מניו ג'רזי. "אבל נשיא הקהילה הבין מההתחלה שזה גם עניין עקרוני וגם שזה מראה את התמיכה של המדינה, למרות שאין לנו כאן מקום לשחוט ואנחנו מייבאים את הבשר ממדינות אחרות כמו הולנד ופולין".

"שחיטה כשרה נעשתה דבר נדיר, אבל זה כמו חופש הביטוי. זה שאזרח לא מממש אותו זה לא אומר שצריך לקחת אותו ממנו", אומר נדבורניק ומגלה שבאופן מפתיע האיום שהוסר יביא עכשיו דווקא ליותר שחיטה. "למדנו מזה לקח והבנו שחושבים שאם אנחנו לא עושים את זה אז זה לא חשוב לנו, ולכן ככל הנראה נעשה יותר".

שגרירת ישראל בפינלנד, חגית בן יעקב מסרה כי "אנו שמחים על ההחלטה התקדימית של ועדת החוקה בפינלנד שלמעשה מאפשרת את שימור אורחות החיים היהודיים במדינה, מדובר בשיתוף פעולה של הנציגות יחד עם הקהילה היהודית והמוסלמית המקומית וארגונים יהודיים בינלאומיים, זאת לטובת האינטרסים המשותפים של כולנו. החלטת ועדת החוקה, שבחנה את הנושא בהיבט המשפטי, היא תקדים חשוב ומבורך שכן קובעת ללא עוררין שאיסור שחיטה לצרכי דת מנוגד לזכויות אדם כפי שמעוגנות בחוקה הפינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully