וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנסים להשאיר את הראש מעל המים": המשפחות שנאבקות בעליית המשכנתא

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 16:07

עם עלייה נוספת בריבית בתחילת השבוע, משפחות רבות נלחמות לסגור את החודש ונאלצות לעשות ויתורים רבים. החלום של זוגות צעירים לרכוש דירה פה בישראל - מתרחק שנות אור והחבל נמתח סביב הצוואר. אחד הזוגות שמתמודד עם הקושי סיפר: "מה נסגור לילדות את המים במקלחת?"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. פלאש 90, יונתן זינדל, עיבוד תמונה
העלה את הריבית בפעם ה-8 ברציפות. נגיד בנק ישראל אמיר ירון/עיבוד תמונה, פלאש 90, יונתן זינדל

בתחילת השבוע הודיע בנק ישראל על עליית נוספת בריבית, בפעם השמינית ברציפות. זאת לאחר שפורסם בשבוע שעבר מדד המחירים לצרכן - שהצביע כי סל המוצרים הבסיסי למשק בית בישראל עלה גם הוא. המהלך של בנק ישראל שמעלה באופן דרמטי את המחירים נועד להגביל את שגרת הצריכה, ולהוביל להורדת מחירים בטווח הארוך. בכל פעם טוענים לפתרון טווח הארוך, בינתיים חלפו מספר שנים מההעלאה הראשונה - והירידה לא נראית באופק.

מאחורי הגרפים והכלכלנים שמסתכלים על סכומים גדולים וקביעת מדיניות אסטרטגית למדינת ישראל, חיות מאות אלפי משפחות שנפגעות מהמהלך הזה בכל חודש, במאות ואלפי שקלים. מדובר באירוע נדיר - כשהודעה כלכלית אחת מצליחה לגרום לזעזוע בהמון משקי בית בישראל. אבל בשביל כל משפחה שנייה בישראל - מדובר בצעד שטרף לגמרי את הקלפים.

בעבר נהגו להקביל את אלו שנאנקים תחת המשכנתאות כמו כשל בהתנהלות הכלכלית, אבל המשפחות שתכירו כאן מוכיחות את ההפך - ומספקות תמונת מצב עגומה על איך גם התנהלות כלכלית מחושבת לא מצליחה לעזור למצב, שרק הולך ומתדרדר.

"מה אני אסגור לילדות שלי את המים במקלחת?"

יוני וענבל כנרי, זוג + שתי נערות בגיל ההתבגרות. תהל בת 12 ונוי בת 13, נערה עם צרכים מיוחדים ו-100% אחוזי נכות. יוני עובד כשכיר בתור מנהל רשת מזון וענבל אשתו היא מורה בבית ספר יסודי.

עוד בוואלה!

הריבית במשק כבר 4.25%, איך יושפעו תשלומי המשכנתא?

לכתבה המלאה
משפחת כנרי. משפחות מודאגות מעליית משכנתא. באדיבות המצולמים, עיבוד תמונה
"עושים ויתורים, לצערי ויתורים כואבים אבל זה מה שצריך". משפחת זכרי/עיבוד תמונה, באדיבות המצולמים

כמה משכנתא אתם משלמים בכל חודש?

"כשהתחלנו את המשכנתא לפני עשור היא עמדה על 4,500, אחרי העלייה הקודמת היא הגיע לכ-7,200 ואחרי העלייה האחרונה היא הגיעה ל-7,800. כמעט 8,000 בחודש", מספרים הזוג.

איך מתמודדים?

יוני טען: "עושים ויתורים, לצערי ויתורים כואבים אבל זה מה שצריך. עם משכורת של מורה אי אפשר להתקיים - הבטיחו למורים העלאה אבל זה לא קורה. הסיבה היחידה שאנחנו יכולים לשרוד היא שהגעתי למשרה שמרוויחה מעל הממוצע. כלכלית אני יחסית מחושב. כל שקל משמעותי".

"יש לי ילדה מיוחדת, החינוך שלה עולה יותר מכפול במחיר. רק הטיפולים שלה זה קרוב ל-10,000 בחודש. אי אפשר לוותר על כלום. הילדות מחכות לחוגים ולמסגרות - אז הויתורים עלינו. פעם היינו נוסעים לחו"ל כל המשפחה והיום אין את הדבר הזה. אני יכול להגיד לך שהן היו באילת ואני נשארתי לעבוד, רק לא לבזבז ימי חופשה".

"אני משלם כמעט 8,000 שקל משכנתא על בית מכובד ואני לא מתבייש בזה. זה 2,000 שקל ארנונה. מעל 1,000 שקל מים, 1,000 שקל גז. זה לא בשליטתי - מה אני אסגור לילדות את המים במקלחת? זו רק ההתחלה, אי אפשר להמשיך לחיות ככה במדינה הזאת".

אתה מרגיש שמנסים לבצע מהלכים שיקלו על יוקר המחיה?

"אני לא מאשים את הממשלה הנוכחית, זו תוצאה של המון ממשלות קודמות - רוב הפוליטיקאים שלנו מבוגרים, עשירים - הם חיים במגדל השן. עסקנים מיומם הראשון, רובם לא יצאו לעבוד עבודת כפיים, מאוד מנותקים מהמציאות - לא יודעים מה זה להחזיק בית בשכר של 10,000-12,000 ברוטו".

"זה מרגיש שאין מבוגר אחראי במדינה הזו כבר המון זמן. זה בדיור, בחינוך, בתחבורה. זה נוגע בכל מקום. מדינת ישראל יקרה לי בכל המובנים".

משפחת אקרמן. משפחות מודאגות מעליית משכנתא. באדיבות המצולמים, עיבוד תמונה
"כל קנייה חושבים אם זה דחוף", משפחת אקרמן/עיבוד תמונה, באדיבות המצולמים

"מנסים להשאיר את הראש מעל המים ומצליחים רק את האף"

זכר ומריאנה אקרמן, זוג עם שלושה ילדים. הגדול בן 15, האמצעי בן 10 והקטנה בת 5.

כמה משכנתא אתם משלמים בכל חודש?

לפני ההעלאה היינו אמורים לשלם בסביבות 4,900, נכון להיום - 6,000 שקל. אתה מחשב את החיים שלך עד השקל האחרון וזה פתאום נוחת עליך בבום. אנחנו לא יודעים כמה אנחנו הולכים לשלם".

יש ויתורים?

"אנחנו דוחים דברים שאמורים לקנות לחודש הבא. כל קנייה חושבים אם זה דחוף או לפצל קניות לחודשים הבאים. הילדים בבתי הספר ובגנים שזו עוד הוצאה, צריך לקחת בחשבון שהילדה צריכה צהרון שזה מעל 900 שקל בחודש ועוד בצהרון של הרשות המקומית", סיפר הזוג.

זכר טען: "הבעיה היא שלא רואים מתי זה יסתיים. אנחנו מחושבים כלכלית. מוודא שכל שקל שאני מוציא יהיה לי איך להחזיר. שנינו עובדים במשרה מלאה ומנסים לשרוד כמו הרבה זוגות, אנחנו לא היחידים. עם כמה שפחות פגיעה בילדים ובאיזושהי צורה זה בא על חשבוננו".

"מרגישים את החבל נמתח. חושבים פעמיים שוב אם אפשר לצאת לחופשה, עושים חושבים אם אפשר לעמוד בזה. חו"ל יצא לגמרי מהמשוואה. מנסים להשאיר את הראש מעל המים ומצליחים רק את האף".

יש כעס?

"תראה, אני לא כלכלן או משהו כזה אבל העלויות האלו גבוהות. מי שמנסה לבלום את עליית המחירים - רק פוגע בנו יותר. שומע על יותר ויותר אנשים שנפגעים מהתשלומים של המשכנתא ולמזלי אין לי הלוואות אחרות. אנשים עם משכנתא והלוואות אחרות, לא יודע איך אתם שורדים".

אין תוכנית מגירה

כשהאור בקצה המנהרה לא נראה באופק והחבל נמתח סביב הצוואר, דווקא תחזיות המומחים עשויות לעודד - אבל בזהירות: "אני נוטה להאמין שלא תהיה ירידה דרסטית במחירים. אבל תהיה השפעה כלשהי. היו מחירי בועה מטורפים, הבועה לא תתפוצץ אבל היא תקטן", מסבירה ולדה יעקובוב, בעלת משרד ליועצי משכנתאות.

"לחכות לגמרי שהמחירים ירדו זה לא טוב. ברגע שהדיור יורד, הריביות יעלו - המחירים של הכסף יעלה. לחזור למצב שגם זה זול וגם זה זול - לא יקרה. דיור זול = משכנתאות יקרות, דיור יקר = משכנתאות זולות. השאלה אם לקנות היום או לא היא אינדבידואלית - כמה הזוג יכול להרשות לעצמו, האם הם משלמים על הלוואות או לא. כמה הם משלמים על חוגים ועל אוכל, על שכירות. האם הם מסוגלים לקנות או לא".

גם ולדה לא מעודדת במיוחד לאור התחזיות, היא מספרת על הפתעה בעלייה החדה של הריבית ובשממה מוחלטת בעסקים בתחום מצד הבנקים. כשהיא נשאלת על העתיד, היא משיבה בחדות: "החלום של זוגות צעירים לרכוש דירה פה בישראל - מתרחק שנות אור. לצערי אין שום תוכנית מגירה במדינה שלנו. באירופה מעודדים את הנוער ללמוד ולרכוש השכלה ובתמורה אנחנו נעזור לכם בשכר הדירה, וכאן זה אפילו לא נראה באופק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully