וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד יצאו נגד נגיד בנק ישראל בעקבות העלאת הריבית: "הציבור לא עומד בנטל"

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 20:37

שר החוץ אלי כהן תקף את ההחלטה לייקר את הריבית בחצי אחוז נוסף: "מהלך לא מוצדק, התעמרות בבעלי משכנתאות". יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: "בדרך הזו אולי ננצח את האינפלציה, אבל הקורבנות יהיו אזרחי ישראל"

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הפתיחה של ועדת הכספים. דני שם טוב, דוברות הכנסת
נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון/דוברות הכנסת, דני שם טוב

במפלגת הליכוד יצאו היום (שני) נגד נגיד בנק ישראל אמיר ירון בעקבות החלטתו להעלות את הריבית בחצי אחוז נוסף לשיעור של 4.25%.

"ביקשתי משר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית", כתב שר החוץ אלי כהן. "על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, יצא גם הוא נגד המהלך: "אני קורא לנגיד למתן את המדיניות של העלאות הריבית התכופות, גם אם הדבר יאריך את פרק הזמן הנדרש להורדת האינפלציה". "הציבור לא עומד בנטל. המשכנתאות לזוגות צעירים התייקרו משמעותית והחזרי ההלוואות של משקי הבית עלו משמעותית", הוסיף ביטן. "יוקר המחיה מאמיר. בדרך הזאת אולי ננצח את האינפלציה - אבל הקורבנות יהיו אזרחי ישראל".

קצב חודשי של מדד שכר דירה עלה פי 7. למ"ס, צילום מסך
הקצב החודשי של ריבית בנק ישראל ומדד שכר הדירה/צילום מסך, למ"ס

נוטלי משכנתא ממוצעת יצטרכו לשלם לכל הפחות עשרות אלפי שקלים יותר מסכום ההחזר המקורי, במקרים רבים אף סכום בן שש ספרות. עבור חלק מנוטלי המשכנתא גדל ההחזר החודשי לכל הפחות במאות שקלים במהלך התקופה, אצל רבים מדובר כבר בסכום של 1,000 שקלים ומעלה מדי חודש, דבר שהופך את הנטל לכבד וצפוי לפגוע בהוצאות אחרות.

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי תקף את החלטת הנגיד: "מדובר בהתמכרות מסוכנת למשק. העלאת ריבית נוספת מהווה מכה קשה למגזר העסקי ולמשק, ומחזקת את חובתה של הממשלה לנהוג בריסון תקציבי, על מנת לא להאיץ את גל האינפלציה הבא באמצעות הרחבה תקציבית". אמר והוסיף כי "האינפלציה בישראל היא אינפלציה עיקשת, אולם העלאת הריבית הנוכחית אינה מתכתבת עם מגמת סימני ההאטה. ברור כי נגיד בנק ישראל מוטרד מהחלשות השקל, אך שימוש עודף בכלי הריבית גובה מחיר כבד, לא רק בהאטת הצריכה אלא גם האטה בהשקעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully