וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "יש מקום להידברות על המהפכה המשפטית, אין מקום לבריונות"

עודכן לאחרונה: 20.2.2023 / 17:06

רה"מ טען כי יש נציגים באופוזיציה שמעוניינים לקיים שיחות על הרפורמה שמקדמת הממשלה, אך "חוששים מהבריונות במחנה שלהם". יו"ר האופוזיציה הזהיר לקראת הקריאה הראשונה על תיקון חוק יסוד: השפיטה: "הצעד הראשון לקראת מדינה לא דמוקרטית"

בווידאו: לפיד: הממשלה חסמה כל ניסיון להידברות/אבי רוקח

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום (שני) את המפגינים נגד המהפכה המשפטית. "הם לא מקבלים את תוצאות הבחירות והכרעת הרוב והם לא מגנים קריאות לפגוע בראש הממשלה ובבני משפחתו, הם חוסמים צירים וקוראים למרי אזרחי, קוראים בלי בושה למלחמת אחים ודם ברחובות ומאיימים בלי בושה באלימות נגד חברי כנסת", אמר בישיבת סיעתו. "יש מקום להידברות, אין מקום לבריונות".

נתניהו המשיך, ואמר: "אלה הבריונים שמטיפים לנו מוסר? בשעה שהם רומסים עד עפר את זכויותיה של ילדה עם צרכים מיוחדים את זכויותיה של נציגי ציבור. אני מודה לאלה באופוזיציה שגינו את הדבר הנורא הזה ואלה שלא גינו, תתביישו לכם. אין לכם גבולות? ירדתם מהפסים? איבדתם את זה". נתניהו טען כי יש נציגים באופוזיציה שמסכימים להידבר, אך לדבריו "הם מפחדים מהבריונים במחנה שלהם".

בישיבת סיעת הליכוד נתניהו הוסיף: "שלוש המילים שפותחות את החוקה האמריקנית הן 'We the people', זה יסוד הדמוקרטיה הגדולה ביותר ואם הדמוקרטיות - הרוב. מעבר לזה אני לא יכול להרחיב כי אני נכנס לשטחים אסורים, יגידו שאני בניגוד עניינים", אמר ברמיזה לאיסור עליו לעסוק בנושאים הקשורים לחקיקה המשפטית.

בחלק הסגור של הישיבה מתח נתניהו ביקורת על ח"כ דני דנון, בתגובה לציון של האחרון לפיו "עצוב מאוד שממשלת 'ימין על מלא' מתקפלת מול לחץ חיצוני ומתחייבת להקפיא את פיתוח ההתיישבות בחבלי מולדת. ממשלת ימין אמיתית צריכה להיות מחויבת לערכים שבשמם נבחרנו. אני אומר לחברי בממשלה - אין לנו לגיטימציה להקפיא את הבנייה ביו"ש אפילו לא ליום אחד".

נתניהו גער בדנון: "היה טוב אם היית שואל אותי לפני שאתה מצייץ להבא", והסביר כי "אמרנו לאמריקנים שאנחנו לא נכשיר בחודשים הקרובים את מה שלא רצינו להכשיר בחודשים הקרובים. לא הסכמנו לעצור הריסה של בנייה לא חוקית פלסטינית, אבל אמרנו שמטבע ההליכים יקח קצת זמן עד ההסדרה הבאה. בונים, מסדירים, נחים. אנחנו עומדים על הזכות שלנו להילחם בטרור, להעמיק את שורשינו בארצנו, ולדעתי אנחנו עושים את זה בשכל".

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד 20 בפברואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"בריונים מטיפים לנו מוסר". נתניהו, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח סיעת ישיבת יש עתיד כי "היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית. הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל".

לפיד הוסיף: "הם חסמו כל ניסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות. לא התקיים דיון אמיתי על הנזק הנורא שייגרם לכלכלה, לפרנסה של כל אחד מאתנו, לא על הסכנות הביטחוניות, לא על העובדה שזה קורע את עם ישראל לגזרים".

בתשובה לשאלת וואלה! על ההבנות שהושגו בין הממשלה לבין ארצות הברית בנוגע לבנייה בהתנחלויות, השיב לפיד: "הפתיע אותי שהממשלה הסכימה להקפאה אנחנו לא הסכמנו לזה למרות בקשות חוזרות ונשנות מהאמריקאים, אבל אם זה צורך ביטחוני זה חשוב".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הפציר בנתניהו לעצור את קידום החקיקה, ולהתמקד במקום זאת במאבק בגרעין האיראני. "אתמול קיבלנו קריאת השכמה מהמזרח התיכון. אם אכן איראן מתקרבת לרמת העשרה של 90%, מדובר בחציית קווים אדומים שחייבת להיתקל בתגובה בינלאומית - מדינית, צבאית וכלכלית", אמר. "אין דבר דחוף מזה לביטחון העולם והאזור ולביטחוננו - ואני קורא לראש הממשלה - עצור את הכל, במקום לפגוע פגיעה חסרת תקדים בדמוקרטיה הישראלית, סע לוושינגטון ותדאג שתהיה פגיעה חסרת תקדים באיראן שתגרום לה לעצור. אנחנו כאופוזיציה אחראית, נגבה כל פעולה נכונה בהקשר הזה".

לדבריו, "היום מסתמן כיום עצוב לדמוקרטיה הישראלית, היום שבו הדורסנות מבקשת לגבור על ההידברות, יום שבו הקיצוניות מבקשת להשתלט על חיינו. מה שאנחנו רואים עכשיו זה לא רצון לדבר - אלא בליים גיים של מי שמפסיד בדעת הקהל ומחפש ספין לכמה ימים שיקטין את הלחץ. זו לא תהיה הידברות - זו רמאות. אני חוזר ואומר - תעצרו, נדבר ברצינות. עוד לא מאוחר".

עוד בוואלה!

הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ, מפגינים פונו מאיילון

לכתבה המלאה
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 20 בפברואר 2023. אבי רוקח
"הם חסמו כל ניסיון להידברות". לפיד, היום/אבי רוקח
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 20 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"במקום לפגוע בדמוקרטיה הישראלית, סע לוושינגטון ותדאג שתהיה באיראן". גנץ, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף את לפיד בישיבת הסיעה ואמר כי "נתנו לאופוזיציה שבוע שלם להידבר ולהגיע להסכמה רחבה. לצערנו הרב, כולם ראו את התגובה הראשונית של יאיר לפיד. זה היה חסר היגיון. הוא למעשה טרפד את הניסיון הזה. אנחנו מדברים על הגעה להבנות והוא מתנצח. ברור שכל המטרה שלו היא רק לעצור את הרפורמה. לצערי הרב שומעים את ההתבטאויות הקשות של ראשי המתנגדים לרפורמה, אנשים בכירים ביותר - מסתבר שהם מעוניינים במאבק מאשר בהידברות". דרעי הוסיף כי לאחר ההצבעה בכנסת היום, ניתן להגיע להידברות. "אני אמנם סקפטי אם הם באמת רוצים להגיע להסכמות ונראה שכרגע רוב הגורמים באופוזיציה לא רוצים להגיע לפשרה, אבל זה עדיין אפשרי".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, מחוץ לכנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מחוץ לכנסת, היום/ראובן קסטרו

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בישיבת הסיעה כי חבריה יחרימו את ההצבעה. "מלחמת אחים לעולם לא", אמר. לדבריו, "כן למחאה אזרחית הכי חריפה, כן להפגנות ולמאבק פרלמנטרי עיקש אבל מלחמת אחים לעולם לא. אנחנו כישראל ביתנו נחרים את ההצבעה כי גם הצבעה נגד היא מתן לגיטימציה לשורת חוקים שסותרים את מגילת העצמאות ומכיוון שכך אני קורא לנשיא הרצוג לא לחתום על החוקים האלה".

הוא גם התייחס בביטול לקריאות להידברות. "שמעתי את חברי בני גנץ, הרי הוא כבר ישב עם נתניהו והעשן הלבן יצא אבל מה קרה בסוף? נתניהו רימה ושיקר. הוא רוצה ששוב נתניהו ישקר אותו? שישב איתו עד שייצא עשן לבן. לא היה הסכם או הבנות שנתניהו לא הפר או רימה. לכן אני לא רואה שום טעם לשבת עם מישהו שאתה יודע מראש שבסוף הוא ישקר".

יו"ר העבודה מרב מיכאלי מתחה ביקורת על גנץ ולפיד: "די לשקר של הידברות, אין כאן הידברות - יש כאן מלכודת וניסיון להחליש את המחאה ולהיראות טוב בעולם. הדמוקרטיה הישראלית מוטלת על הכף והתפקיד שלנו לשמור עליה, לטובת כל אזרחי ישראל. אני קוראת לכם לראות שאין עם מי לדבר ולהפסיק את השקר של הידברות ולהמשיך בכל הכוח את ההפגנות והמחאה. כל המפגינים לא רוצים שיעשו עליהם סיבוב, הם רוצים לנצח. נהיה היום במליאה ונאבק על זה בכל הכוח".

בצלאל סמוטריץ ישיבת סיעה הציונית הדתית 20 בפברואר 2022. אבי רוקח
"יום חג לדמוקרטיה ולכלכלה הישראלית". סמוטריץ', היום/אבי רוקח

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כינה בישיבת הסיעה את היום כ"יום חג לדמוקרטיה הישראלית ולכלכלה הישראלית". הוא פנה למתנגדי תכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט ואמר: "אחים אנחנו. אנחנו לא מסכימים, זה בסדר וזה לגיטימי. אתם רואים בתוכנית פגיעה בדמוקרטיה, אנחנו רואים בה חיזוק הדמוקרטיה. אנחנו רוצים להרגיע אחד את השני. אפשר להגיע להבנות ולצמצם את זירות המחלוקת כדי שנוכל לחיות ביחד באותה מדינה. לא מוכנים לקבל אלימות, בריונות, הסתה ושלילת לגיטימציה של קואליציה נבחרת רחבה. לא אלימות, איומים וסרבנות. משוכנע שזה מיעוט מוסת שמובל על ידי יאיר לפיד אבל רוב מתנגדי התוכנית אוהבים את הארץ".

סמוטריץ' פנה גם לתומכי הרפורמה ואמר: "אנחנו הרוב. יכול להיות שלא שומעים אותנו מספיק כי סותמים לנו את הפה במקום העבודה. אנחנו הרוב וחלק מהתיקונים זה שהרוב הזה יפסיק להיות מושתק תחת עריצות המיעוט. תמיד תהיה מערכת משפט שתשמור על זכויות האזרח, לא תהיה מערכת משפט שתדרוס את הרוב".

שר האוצר התייחס גם להחלטת לשכת רה"מ על הקפאת הסדרת מאחזים לא-חוקיים נוספים ביהודה ושומרון ואמר כי "הבנייה ביהודה ושומרון תימשך. יש לנו מערכת יחסים טובה מאוד עם ארה"ב וממשל ביידן ויש גם אי-הסכמות. הבהרנו את עמדתנו ואנחנו עושים כפי שהתחייבנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully