וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

130 אלף דולר: כתב יד של מורה נבוכים מלפני קרוב ל-700 שנה עומד למכירה

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 13:16

מדובר באחד מכתבי היד הקדומים בעולם של הספר, אותו כתב הרמב"ם ונחשב לחשוב ביותר בפילוסופיה היהודית. כתב היד נכתב בפרובנס בשנים 1335-6 ושמו של מעתיקו הוא יצחק בר' יוסף. הספר עוטר בתשומת לב רבה, דבר המרמז על נושנותו של ההעתק

כתב יד של מורה נבוכים מלפני קרוב ל-900 שנה עומד למכירה. בית מכירות טאג ארט, אתר בידספיריט, אתר רשמי
העתק הספר מורה נבוכים העומד למכירה/אתר רשמי, בית מכירות טאג ארט, אתר בידספיריט

כתב שגילו קרוב ל-700 שנה של הספר "מורה נבוכים" עומד למכירה פומבית. מחירו ההתחלתי של הפריט ההיסטורי החשוב הזה עומד על 129,250 דולר.

"מורה נבוכים" נחשב החשוב ביותר בפילוסופיה היהודית. את הספר כתב רמב"ם (רבנו משה בן מימון) שחי בשנים 1135-1204. רמב"ם היה אישיות יוצאת דופן: פוסק הלכה ראשון במעלה שחיבר את "משנה תורה", רופא בעל שם ששירת בחצר הסולטן ופילוסוף חריף שהשפיע לא רק על הוגים יהודים משפינוזה ועד לייבוביץ', אלא גם על גדולי הפילוסופים הנוצריים.

"מורה נבוכים" פורש את הגותו של הרמב"ם-ממשמעות המקרא, דרך שאלת היחס בין הפילוסופיה לאמונה ועד לתפיסת האל וגאולת הנפש. בחיבור זה מתמודד רמב"ם עם המתח הנוצר בין תורת ישראל לבין כתבי הפילוסופים הלא-יהודיים שאתם יש לו הכרות עמוקה. ב"מורה נבוכים" מראה רמב"ם שרוחב אופקים אינו מחליש את התרבות היהודית, אלא מעשיר אותה ומחזקה.

כתב יד של מורה נבוכים מלפני קרוב ל-900 שנה עומד למכירה. בית מכירות טאג ארט, אתר בידספיריט, אתר רשמי
ההעתק שעומד למכירה/אתר רשמי, בית מכירות טאג ארט, אתר בידספיריט

כתב היד הקדום שעומד למכירה נכתב בפרובנס בשנים 1335-6 ושמו של מעתיק כתב היד הוא יצחק בר' יוסף. מדובר באחד מכתבי היד הקדומים בעולם של "מורה נבוכים". בספר 45 דפי קלף שכתובים משני צדי הדפים. כתב היד מעוטר ומקושט בדיו אדומה וסגולה, סביב ראשי הפרקים הכתובים באותיות הקרויות "כתב ספרדי מרובע" יש כ-36 לוחיות צבע. כתבי יד קדומים של 'מורה נבוכים' שהועתקו בעשורים הראשונים אחרי שהתרגום הושלם, מעוטרים רובם בעיטורים שונים, אך עם התרחקות השנים, העיסוק וההשקעה בעיטור הספר הלך ופחת, ולמעשה סביב שנת העתקת כתב היד שעומד למכירה, נדירים כתבי היד המעוטרים בתשומת לב כזו.

בפירסום של בית המכירות הפומביות TAG ART נכתב כי "כתב יד קדום ונדיר זה של 'מורה הנבוכים', כתוב בכתיבת סופר הדורה ומעוטר על גבי קלף. הוא מהווה אחד משני כתבי יד יחידאיים מאזור פרובנס, וכן אחד מעשרת כתבי היד 'מורה נבוכים' המתוארכים הקדומים בעולם כולו".

עוד בוואלה!

צעירה מפולין טוענת: "אני מדלן מקאן"

לכתבה המלאה

עוד מציינים שם כי "זוהי עדות ישירה להמשך חוג תלמידיו של רבי שמואל אבן-תיבון, בן דורו של הרמב"ם, מתרגמו הראשון של כתבי הרמב"ם מערבית לעברית, שהתגורר בעצמו בפרובנס. חשיבותו של כתב היד הן לעיון הפילוסופי ב'מורה הנבוכים' וחקר התפתחות נוסחאות התרגום, הן בייחודיותו ביחס להיבט ההיסטורי בקיומה של תופעה המשלבת תרבויות וארצות מוצא שונות בממדי וסגנון הכתב, בעיבוד הקלף ובקישוטו של כתב היד, והן בתיארוכו המוקדם לשנת 1335, אלה גם אלה מעלים את ייחודו ותרומתו למחקר הספר העברי בימי הביניים בכלל, ולמורשת התרבותית של חיבורי הרמב"ם בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully