וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן נלחם באמצעי מניעה: "קונספירציה מערבית נגד המוסלמים"

19.2.2023 / 10:43

הארגון השולט באפגניסטן הורה לבתי מרקחת בבירה קאבול ובעיר גדולה נוספת לרוקן את מדפיהם מגלולות ואמצעים אחרים. "השימוש באמצעי מניעה ובתכנון משפחה הם אג'נדה מערבית", מזהירים הלוחמים ברחובות. עובדת בתחום רפואת הנשים ספגה איומים: "אמרו לי שזו עבודה לא הכרחית"

הפגנת נשים בקאבול נגד החלטת טליבאן למנוע מהן ללמוד באקדמיה/רויטרס

טליבאן החל לפעול נגד מכירת אמצעי מניעה בשתי הערים הגדולות באפגניסטן, בטענה שזו "קונספירציה מערבית" שנועדה לשלוט על האוכלוסייה המוסלמית. לפי דיווח ב"גרדיאן", לוחמי הארגון הקיצוני, שהשתלט מחדש על המדינה בקיץ 2021, עוברים מדלת דלת כשהם מאיימים על מיילדות ומורים לבתי מרקחת לנקות את מדפיהם מאמצעי מניעה.

"הם הגיעו פעמיים לחנות שלי עם נשק ואיימו עליי שלא להמשיך להעמיד למכירה גלולות למניעת היריון. הם בודקים כל בית מרקחת בקאבול והפסקנו למכור את המוצרים", אמר בעל חנות בעיר. לפי הגרדיאן, לוחמי טליבאן מסיירים ברחובות קאבול ואומרים כי "השימוש באמצעי מניעה ובתכנון משפחה הם אג'נדה מערבית".

עובדת רפואה ותיקה, שדיברה עם הגרדיאן בעילום שם, אמרה כי היא ספגה איומים כמה פעמים. לדבריה, בכיר בטליבאן הזהיר אותה כי "אסור לה לצאת ולקדם את התפיסה המערבית של בקרה על האוכלוסייה וזאת עבודה לא הכרחית".

ילדה חולפת על פני לוחמי טליבאן בקאבול, אפגניסטן, 31 בינואר 2023. רויטרס
ילדה חולפת על פני לוחמי טליבאן בקאבול, בחודש שעבר/רויטרס

בתי מרקחת אחרים בקאבול ובעיר מאזר-י-שריף שבצפון אפגניסטן אמרו גם כן כי הם קיבלו הוראות שלא לאפסן אף אמצעי מניעה. "פריטים כמו גלולות וזריקות נגד היריון לא מורשים להימכר בבית המרקחת מתחילת החודש, ואנחנו חוששים מדי למכור את המלאי הקיים", אמר בעל חנות אחרת בקאבול.

זהו הצעד האחרון בשורת צעדים שנוקט טליבאן נגד זכויות נשים, בהמשך לאיסור על לימודים על-יסודיים לנערות וסגירת האקדמיה בפני נשים. בנוסף לכך, נשים אולצו לעזוב את עבודתן והוטלו עליהן הגבלות ביציאה מהבית. המהלך האחרון צפוי לסכן נשים רבות, כשכבר כעת אחת מכל 14 נשים באפגניסטן מתות מסיבוכים הקשורים להיריון. אפגניסטן היא אחת המדינות המסוכנות ביותר בעולם עבור נשים בהיריון.

משרד הבריאות של אפגניסטן לא פרסם שום הצהרה רשמית בנושא, וגם האו"ם לא הגיב לפניות בנושא.

עוד בוואלה!

אפגניסטן חווה חורף קיצוני, ואזרחיה מתים מקור: "הילדים בוכים מהלילה עד הבוקר"

לכתבה המלאה

"אני לא רוצה שלבת שלי יהיה עתיד כמו שלי"

זיינב, בת 17, שהתחתנה לפני שנתיים במזאר-י-שריף, אמרה שהיא הייתה המומה ששמעה על האיסור על אמצעי מניעה מפי אחות רפואית. זיינב, אם לפעוטה בת שנה וחצי, סיפרה שהיא מודאגת.

"קיבלתי אמצעי מניעה בחשאי כדי להימנע מהיריון מיד. אני רוצה לגדל את בתי עם מוסדות חינוך ורפואה ראויים, אבל החלומות שלי התנפצו בשבוע שעבר כשהאחות עדכנה אותי שאין לה גלולות נגד היריון וזריקות להציע לי", סיפרה. לדבריה, "הפסקתי ללמוד כדי להתחתן ואני לא רוצה שלבת שלי יהיה עתיד כמו שלי. אני רוצה עתיד שונה לבת שלי. התקווה האחרונה לתכנן את חיי התנפצה".

עוד לפני שטליבאן שב לשלטון אחרי 20 שנות מלחמה בכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית, דוח של ארגון משמר זכויות האדם מ-2021 ציין כי המידע הבסיסי ביותר על בריאות האם ותכנון המשפחה אינו זמין לרוב הנשים האפגניות. פעילות זכויות נשים קראו לטליבאן לציית להסכמים בינלאומיים הקובעים שלנשים צריכה להיות גישה אוניברסלית לשירותי בריאות מינית ופריון.

אישה מקבצת נדבות בקאבול, אפגניסטן, 29 בינואר 2023. רויטרס
"הקוראן אינו אוסר על שימוש באמצעי מניעה"/רויטרס

שבנאם נסימי, פעילה חברתית מאפגניסטן שחיה כיום בבריטניה, אמרה כי "טליבאן שולט לא רק על הזכות של נשים לעבוד וללמוד, אלא עכשיו גם על הגוף שלהן. זה מקומם". זאת זכות אדם בסיסית שתהיה גישה לתכנון משפחה ולשירותי אמצעי מניעה ללא איומים. אלו מרכיבים חיוניים של זכויות נשים כמו הזכות לשוויון, לאי-אפליה, לחיים, לבריאות מינית, ללידה בריאה ולזכויות אדם בסיסיות אחרות".

"הגישה לאמצעי מניעה והזכות לתכנון המשפחה אינה רק עניין של זכויות אדם - היא גם מרכזית להעצמת נשים ולהוצאת מדינה מעוני", אמרה נסימי. "זה כבר ידוע היטב שהקוראן אינו אוסר על שימוש באמצעי מניעה, ואינו אוסר על זוגות לשלוט בהיריונות שלהם או במספר הילדים שהם רוצים שיהיו להם. לטליבאן אין זכות להגביל את הגישה לאמצעי מניעה על סמך הפרשנות שלהם לאסלאם".

הקוראן תומך בזכותן של נשים לרווח בין ההריונות כדי לגדל את ילדיהן. אוסתאד פרידון, בכיר בטליבאן מקנדהאר, אמר לגרדיאן כי הוא אינו תומך באיסור מוחלט. "שימוש באמצעי מניעה הוא הכרחי לעתים מבחינה רפואית לבריאות האם. השריעה מותירה שימוש באמצעי מניעה אם קיים סיכון לחיי האם. לכן, איסור מוחלט על אמצעי מניעה אינו נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully